Logistika. Tööstused säästavad hübriidiga tuhandeid

22. aprill 2014, 00:00

Tööstusfirmad Kalev ja Põltsamaa Felix vahetasid enamiku autopargist välja hübriidsõidukite vastu, millega säästetakse kuludelt kümneid tuhandeid eurosid. Möödunud suvel ühtse juhtimise alla läinud toidutootjad ostsid 51 ­Toyota hübriidautot.

“Otsust mõjutas nii keskkondlik kui ka majanduslik aspekt,” ütles firmade juht Kaido ­Kaare. Ta lisas, et Toyota puhul on heaks märksõnaks ka vastupidavus, mis on võrreldes seniste mudelitega parem.

Uuenduse tulemusena loodavad ettevõtted võita lisaks kütuse kokkuhoiule ka hoolduselt.

Vanadel autodel suured kulud. Kalevi ja Felixi ­vanas ­autopargis oli erinevaid mudeleid ja marke. Suurema läbisõiduga autod vajasid palju remonti ning hooldust, seega olid ka kulud suured. Milliseid ­autosid kõige rohkem remontida tuli, Kaare ei avalda, sest tema sõnul polnud automark või -mudel kulude juures määrava tähtsusega.

Kaare ütles, et kui arvestada kõiki autodega seotud kulusid, oli ettevõtete autode kogukulu siiani umbes pool miljonit eurot aastas. “Kütuse pealt loodame edaspidi kokku hoida 20% võrreldes varasemaga,” ütles Kaare. “Soodsamaks muutub ka ­autode hooldamine, kuid selle kohta täpseid numbreid veel öelda ei oska,” sõnas ta.

Kaare ütles, et ühtlasem autopark säästab kindlasti kümneid tuhandeid eurosid.

Pidurid aitavad säästa. Kaare nentis, et kui võrrelda hübriidauto ühikuhinda tavaauto hinnaga, valisid nad kallima variandi. “Kuna aga sooritasime hulgiostu, olid tingimused meile soodsad,” ütles ta.

Lepingu pikkus on kolm aastat. “Siis vahetame jälle uue, keskkonnasõbralikuma ja kaasaegsama tehnoloogia peale,” lausus ta.

Uuendatud autopark tähendab väiksemaid hoolduskulusid ka tehnoloogia tõttu, ütles, Toyota Baltic ASi müügi- ja turundusjuht Raigo Kaseorg. “Hübriidsõidukil ei ole ühtegi komponenti, mis suurendaks tema hoolduskulu võrreldes tava­autoga. Pigem lähevad kulud väiksemaks, näiteks piduriklotside arvel,” ütles ta. Hübriidauto kasutab pidurdamiseks tihti mootorit, samal ajal akut laadides. Lisaks pole hübriidajamis tüüpilisi liikuvaid osi nagu  bensiini- või diiselmootoris, näiteks starterit või generaatorit, lisas Kaseorg.  Olematud osad ei saa kuluda ega vaja vahetust.

Tankimine muutub palju lihtsamaks. Kaare sõnul ei muutu ka tankimine keerulisemaks, vaid lihtsamaks, kuna tankida on vaja harvem. “Auto kütusekulu 100 kilomeetri läbimisel on oluliselt väiksem, 3,5 ja 3,7 liitrit kilomeetri kohta. Ilmselt kütusefirmad selle tehingu üle väga õnnelikud ei ole,” muigas Kaare.

Hübriidi puhul käib tankimine samamoodi nagu tavalisel bensiinimootoriga autol. Aku laeb ennast pärast tankimist juba ise – sõidu ajal, mäest alla sõites ja pidurdamise ajal. “Pikem kiirendus vähendab küll aku taset, kuid kohe kui gaasipedaalilt jala tõstate ja auto hakkab aeglustama, lülitab bensiinimootor ennast välja ja  aku hakkab laadima,” selgitas Kaseorg.

Hübriid ei tähenda tema sõnul seda, et sõiduk kiiruses või võimsuses tavalisele autole alla jääb. “Tehnoloogiast tulenevaid piiranguid ei ole,” lisas Kaseorg.

Ta kinnitas, et ka hübriid võib olla väga võimas ja väga kiire – sõltub mudelist ja sellest, milleks ta on ette nähtud.

  • Kokkuhoid meelitas rohkem ostma

Võimalus kokku hoida innustas 33 auto asemel välja vahetama 51 masinat.

Kalevil on praegu 50 sõidukit ja Põltsamaa Felixil 14. Firmade tegevjuht Kaido Kaare ütles, et ­enne uuendust oli ettevõtete vana auto­park kirju. “Eriti selle tõttu, et tegemist oli varasemalt eraldi tegutsenud ning hiljem ühe juhtimise alla viidud ette­võtetega,” lausus Kaare.

Alguses oli plaan Kalevis välja vahetada 33 autot ja Põltsamaa Felixis viis. Otsust mõjutasid seniste sõidukite tagastamistingimused. Valitud mudeliteks osutusid Toyota uued hübriidid ­Yaris ning kahe erineva varustustasemega Auris Touring Sports hübriidid.

“Kuna väljavalitud hübriid­autod annavad majanduslikku kokkuhoidu ning on keskkonnasäästlikumad ja parema varustustasemega, sündis otsus vahetada välja ka need autod, millel liising oleks lõppenud alles 2015. aastal,” põhjendas Kaare.

Nii läks Kalevis vahetusse 40 ja Põltsamaa Felixis 11 autot – kokku 51.

  • Hea auto rikub juht

Kokkuhoiust ühe või teise masina puhul on mõtet rääkida siis, kui roolis on tark juht, ütles Autosõit OÜ juhatuse liige Indrek Madar.

“Ka siis, kui auto on suure­pärane, mõjutab selle kasutamist väga palju üks tihend, kes istub istme ja rooli vahel,” hoiatas Madar, kes koolitas Kalevi kollektiivi libedas ja ohutult sõitma.

Madar ütles, et näiteks räägivad rehvitootjad ja -müüjad väga palju kvaliteedist, aga väga vähe sellest, kui tähtis on jälgida rõhku rehvis. Samas mõjutab rõhk väga palju kütusekulu.

Madari sõnul juhtub tihti, et  sõidukile on ette nähtud rehvirõhk 2,5 atmosfääri, aga näit on  1,7 atmosfääri.

“Silmaga seda rehvi peale vaadates näha ei ole,” ütles ta, aga 0,8 atmosfääri suurune alarõhk võib ettevõttele liising­uperioodi jooksul maksma minna 15 000 eurot.

 

 

Pane tähele

  • Hinda kogukulu, mitte auto hinda

Autopargi valikul on mõistlik vaadata kogukulu kasutamisaja jooksul, kuid tähtis on ka hilisem tark kasutamine.

1. Hind pole kõige tähtsam.
Amserv Auto juhatuse liige Margus Nõmmik ütles, et suured ettevõtted kipuvad tihti vaatama ainult auto hinda ja unustavad muu, sealhulgas igakuised kulutused. “Paljud ettevõtted vaatavad autot ostes või autohanget tehes ainult hinda, et saaks võimalikult soodsa auto tükihinna,” ütles Kaare. Ta soovitas jätta hinna teisejärguliseks. “See võib tähendada tulevikus suuremaid hoolduskulusid, kuna soetatakse mitte kõige vastupidavam ning mitte kõige säästlikuma mootoriga auto,” lisas ta.

2. Loe koguarvet.
Uue autopargi valikul arvestasid Kalev ja Põltsamaa Felix kütuse- ja hoolduskuluga, mis peaks tekkima kolmeaastase liisingu­perioodi jooksul. Samuti hindasid ette­võtted seda, kui palju süsi­happegaasi selle ajaga õhku läheks.
Lisaks tasub autopargi valikul hinnata kõiki lisakulusid, nagu kulumaterjalide summad, hooldus- ja kütusekulu, kindlustusmaksed, ning garantiitingimusi. “Nii võib juhtuda, et kõige odavam auto on tegelikult kõige kallim,” kinnitas Kaare sõnu Toyota Balticu müügi- ja turundusjuht Raigo Kaseorg.

3. Müügimeeskonnal erinõudmised.
Valitud mudelitel peab olema selline varustus, mis tagab müügimeeskonnale pikkadel sõitudel maksimaalse turvalisuse. Lisaks standardvarustuses olevale stabiilsuskontrollile, veojõukontrollile ja seitsmele turvapadjale on autodel udutuled, automaatkäigukast ning bluetooth-ühenduse ja taha­vaatekaameraga multimeediaseade.
Kaare oli kindel, et neil õnnestus teha läbimõeldud otsus, mis andis ettevõtte müügimeeskondadele parimad autod, mis praegu turul saadavad.

 

 

 

Võrdlus

  • Eestis vaid üks hübriidkaubik

mark, hübriidsõidukite arv Eestis
Lexus 809
Toyota 517
Honda 133
Audi 11
Mercedes-Benz 11
Peugeot 11
BMW 10
Renault 10
Porsche 8
Opel 6
Chevrolet 4
Ford 2
BMW i 1
Cadillac 1
Fisker 1
Kia 1
Mitsubishi 1
Volkswagen 1

Kokku 1538

Neist 1 N1 kategooria ehk kaubaveoks mõeldud sõiduk on Lexus

Allikas: Maanteeamet

 

 

 

 Tasub teada

  • Teedel miljonid hübriidid

Toyota on 1997. aastast müünud veidi üle 6 miljoni hübriidi.
Honda teatas, et nende hübriide on müüdud rohkem kui 1 miljon. Miljoni joon ületati 12 aastat ja 11 kuud pärast seda, kui Jaapanis tuli müüki esimese põlvkonna Insight (novembris 1999).
Lexus tuli Eestis hübriididega turule 2005. aastal ja siin on kaheksa aastaga müüdud veidi üle 800 hübriidsõiduki.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
21. April 2014, 19:11
Otsi:

Ava täpsem otsing