Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uus register tekitab ärevust
Juulist alustab tegevust töötajate register, millega saab maksuamet õigusi juurde, näiteks võib takistada isiku lahkumist töökohast.
Seda lubab muutunud maksukorralduse seadus, juhul kui tekib probleeme isiku tuvastamisel tema töökohas. Maksuameti teatel kasutatakse seda aga vaid äärmuslikel juhtudel.
Ettevõtjail on tekkinud teisigi küsimusi, näiteks kuidas hakkab töötajate registrisse kandmine välja nägema. Teenindusettevõtetel pole aga selge, kuidas registreerida ajutist tööjõudu, eelkõige neid, kes tulevad suveks tööle, kuid otsustavad mõne päeva möödudes ametipostilt lahkuda, jättes sageli sellest tööandja teavitamata.
Maksuameti koolituselt loodab sellele küsimusele vastuse saada Nordic Hotels OÜ juht Feliks Mägus. “Suvel on väga palju neid töötajaid, kes tulevadki üheks päevaks ja järgmine päev enam ei tule. Kuidas see haldamine hakkab siis käima – hommikul registrisse, õhtul maha, järgmine hommik jälle registrisse, õhtul maha… Me ei kujuta ette, kui palju see halduskoormust suurendab,” rääkis Mägus.
Sama probleemi tõi välja Sokos Hotel Viru haldava Sokoteli personalijuht Maret Kaldmaa. Ta märkis, et ettevõttes on just suvi kõige kiirem aeg, mil on kõige rohkem ajutist personali ja juhtub vahel ka seda, et mõni inimene on vaid mõne päeva tööl.
“Osal koolinoortel ei ole vastutustunne välja kujunenud. Tullakse tööle ja siis leitakse, et suvi on ilus ja sõpradega koolivaheaega veeta on palju lõbusam, kui tööl käia. Siis kaotakse lihtsalt ära ja tuleb neid kaduma läinud töötajaid taga otsida,” kirjeldas Kaldmaa.
Ta lisas, et kui töötajat õigel ajal registrist maha ei võta, tuleb tema pealt maksta arvelolekuni sotsiaalmaksu, mis on tööandjale lisakulu.
Tema hinnangul olnuks parem, kui töötaja tuleks registrisse kanda pikema perioodi jooksul. “Siis korjaks nädala uued tulijad kokku ja teeks korraga ära, aga nüüd võib juhtuda nii, et iga päev tuleb näiteks üks inimene võtta või paar tükki,” rääkis Kaldmaa.
Ajakulu võib suureneda. Maksu- ja tolliameti teenindusosakonna juhataja Rivo Reitmann märkis, et see on üks põhjus, miks loodi lihtsustatud registreerimise võimalus telefoni või SMSi teel.
“Kui tööandjal on põhjust sellist käitumist kahtlustada või on tal lihtsalt kiire, võib ta töötaja registreerida telefoni või SMSi teel ning peab selle kinnitama viie päeva jooksul. Kui töötaja välja ei ilmu, jätab tööandja registreerimise lihtsalt kinnitamata,” selgitas Reitmann. Ta märkis, et üks põhjus, miks registreerimine tuleb teha enne faktilist tööleasumist, oligi just see, et kontrollide käigus väitsid paljud töötajad, et on esimest või teist päeva tööl.
Suur ajutise tööjõu voolavus tekitab ettevõtjais teise murena kasvava töökoormuse. Esiteks ei olda veel täpselt kursis, kas kõik praegu ettevõttes töötavad inimesed tuleb ükshaaval uuesti registrisse sisestada. Teiseks suureneb ajakulu just sellest, et kui suveks tuleb tööle näiteks 50 inimest, tuleb nad ka kõik eraldi registrisse kanda ja hiljem vajadusel sealt eemaldada.
Kaldmaa ei osanud veel öelda, kui palju võtab aega ühe töötaja andmete sisestamine, kuid märkis, et kindlasti kaasneb täiendav ajakulu. “Tööjõuressurss on ikkagi sama, siis tuleb lihtsalt mõelda, kuidas oma tööd ümber korraldada,” lausus ta.
Sama tõdes Lemminkäinen Eesti juhatuse esimees Sven Pertens, kelle sõnul ei ole ettevõttel arvutiprogrammi, mis registreerimist automaatselt teeks. “Võib-olla on põhjust millalgi selline programm tekitada, tõenäoliselt keegi neid programme ka müüb või välja töötab,” ütles ta.
Aitab vähendada halli majandust ehitusturul. Eesti Ehitusettevõtjate Liidu tegevdirektor Indrek Peterson ütles, et liit toetab seda muudatust, sest see annab ettevõtjatele võrdsed võimalused. “See aitab võidelda halli majanduse ja ebaausa konkurentsiga, mis ka ehitusturul paraku aeg-ajalt valitseb,” selgitas ta ja tõi näiteks olukorra, kus maksuamet on läinud ehitusplatsile kontrollima ning on selgunud, et töötamas on rohkem inimesi, kui tööandja on deklareerinud.
“Kui see registreerimisnõue 1. juulil käivitub, siis ei saa enam ettevõtte juht ega töötaja öelda, et tuli eile või üleeile ja pole jõudnud lepingut sõlmida. Eks ta kindlasti distsiplineerib ettevõtjaid,” ütles Peterson.
Haigekassa saab andmed automaatselt. Kaldmaa sõnul on registri juures positiivne see, et enam ei ole vaja töötajate kohta infot anda erinevatesse ametkondadesse, vaid kõik andmed on ühest kohast kättesaadavad.
“Uued töötajad võtame ju nii või teisiti haigekassas arvele. Nüüd seda enam topelt tegema ei pea, on üks register ja töötaja läheb ka automaatselt haigekassasse arvele,” täpsustas ta.
Mis on mis
Tööhõiveregister
Hakkab tööle 1. juulil maksu- ja tolliameti e-keskkonnas. Haigekassa registri andmed tuuakse automaatselt üle seisuga 1. juuli 2014. Haigekassa register suletakse.
EesmärkVähendada ebaseadusliku tööjõu kasutamist, ümbrikupalga maksmist ja suurendada maksude laekumist eelkõige ehituses ja toitlustuses. Maksu- ja tolliameti andmetel saab kolmandik nende valdkondade töötajatest ümbrikupalka või maksavad tööandjad neile töö eest ebapiisavat tasu. Töötaja saab ise e-maksuametist kontrollida, kas tema kohta on kanded tehtud ning maksud deklareeritud ja tasutud.
Kes registreeritakse?Kõik töötamised, sõltumata lepingust, mille tulemusena tekib maksukohustus Eestis. Lisaks vabatahtlik (tasuta) töötamine FIE ja äriühingu juures.
Millal?Enne isiku tööle lubamist, eelregistreerida saab ka telefoni või SMSi teel. Töösuhete peatamine või lõpetamine 10 päeva jooksul. Kolme kuu jooksul saab tööandja elektroonilisel teel kirjet parandada. Hiljem võib parandusi teha ainult mõjuval põhjusel.
Millised andmed?Töötaja isikukood, selle puudumisel ja töötamisel alla 5 päeva nimi ja perekonnanimi, sünnikuupäev, töötamise alguskuupäev, töötamise peatumise algus- ja lõppkuupäev, peatumise alus, töösuhte lõpetamise kuupäev ja alus. Välismaalase palkamisel töökoha aadress ja amet.
Täitmata jätmineMaksuhaldur võib teha hoiatuse või määrata trahvi. Esimene trahv kuni 1300, korduv kuni 2000 eurot. Lisaks võib karistada füüsilist isikut kuni 300 trahviühikuga, juriidilist isikut kuni 3200 euroga.
Allikas: maksu- ja tolliamet
Üks küsimus
Maksukorralduse seaduse muutmise seadus ütleb, et “Maksuhalduri ametnikul on isikusamasuse tuvastamisel õigus kasutada füüsilist jõudu, kui see muu haldussunnivahendiga ei ole võimalik.”
Mida see punkt tähendab?
Rivo Reitmann, maksu- ja tolliameti teenindusosakonna juhataja
See tähendab, et MTA ametnikul on õigus isikut kinni pidada ehk takistada tema lahkumist töökohast kuni isiku tuvastamiseni.Selline võimalus on siiski ette nähtud äärmuslike olukordade puhuks, mitte tavapäraseks töörutiiniks.