Imelapse edu sai tagasilöögi

Kadri Põlendik, Kristi Malmberg 12. juuni 2014, 13:44

Viimastel aastatel edukalt kasvanud mobiilimängude tootja Creative Mobile tegi eelmisel aastal märgatavalt nõrgema tulemuse, kuid ettevõtte omaniku sõnul on see osa strateegiast.

Creative Mobile'i käive kahanes mullu 16%, puhaskasum vähenes lausa 93%. Ärikasum oli kolm korda väiksem kui 2012. aastal, kahanes ka kasumlikkus 61%-lt 5%-le. Kui 2012. aastal võtsid omanikud välja 1,45 miljonit eurot dividende, siis mullu vaid 200 000 eurot.

"Lihtne vastus on selline, et meie valdkonnas on finantstulemuste volatiilsus normaalne," kommenteeris Creative Mobile'i üks omanikke ja juht Vladimir Funtikov. "On palju firmasid, mille käive kasvas ühe aastaga kümme korda või langes 25-50%, näiteks King, Supercell, Zynga, Glu ja teised. Meie eesmärk on kasvada enam kui viis korda ja sellest vaatenurgast on seitse miljonit eurot sama kui kümme või viis miljonit eurot."

Funtikov kirjeldas, kuidas 2012. aastal pidi ettevõte otsustama, kas keskendutakse olemasolevate toodete arendamisele, mis tähendanuks kuni miljoni euro teenimist aastas, või püütakse mängida kõrgliigas. Otsustati viimase kasuks, kuid see tähendas, et oli vaja võtta tööle rohkem tippklassi spetsialiste, arendada ettevõtte brändi ja tehnilisi lahendusi, uurida uusi turgusid ning leida ja sisustada uus kontor, kus optimeerida informatsiooni liikumist, planeerimist, arenduse ideoloogiat ja teisi protsesse.

Mängutootja käive oli eelmisel aastal seitse miljonit eurot, puhaskasum 357 000 eurot varasema viie miljoni euro asemel. Funtikovi sõnul tulenes käibelangus sellest, et olemasolevate toodete haldamine ei olnud nii oluline. "Konkreetne näide: me võime litsenseerida ja lisada mängu viis uut autot ja teha selle tähistamiseks turniiri, mis tekitab lisakäivet. Võime aga selle asemel teha midagi uue projekti jaoks, mis ei ole veel turul ja raha ei teeni. Lühiajaline tulu versus investeering," rääkis ta.

Kasumi suure kukkumise põhjustas töötajate arvu ja investeeringute kasv. Mullu suurenes ettevõtte kollektiiv kahekordselt ja koosnes 65 töötajast, kahekordistus ka palgakulu. Funtikovi sõnul on sel aastal kavas palgata veel kuni 10 inimest.

Ta rõhutas veelkord, et ühe aasta tulemused ei näita midagi ettevõtte olukorrast. "On väga oluline aru saada et mängude arendamine ei ole sama äri kui näiteks piima tootmine. Ühel aastal ilmub hüpoteetiline GTA V (automäng - toim) ja toob sisse miljard dollarit. Järgmisel aastal kuues osa ei ole veel valmis ja käive kahaneb. See ei räägi mitte midagi äri seisundist. Viie aasta jooksul näeme, kas meie strateegia oli õige või mitte," kõneles Funtikov.

Majandusaasta aruandest nähtub, et käivet mõjutas eelkõige müügitulu vähenemine USA turul - eelmisel aastal teeniti sealt 1,5 miljonit eurot, 2012. aastal 3,6 miljonit eurot. Funtikov tunnistas, et sealne mobiilseadmete kasutajate arvu ja nende tarbimise kasv on aeglustunud, aga näiteks Aasias areneb see valdkond väga kiiresti.

Ka selle aasta tulemused tulevad Funtikovi hinnangul tagasihoidlikud, sest mõned projektid on veel pooleli ja turuolukord on muutnud. "On ka täiesti võimalik et need uued projektid ebaõnnestuvad, aga see on ettevõtluse olemus. Juba 2012. aastal oli täiesti selge et meie strateegia toob lühiajaliselt raskusi ja kuigi lootsime, et saame positiivse tulemuse varem, on kõik, mis praegu toimub, meie plaani raames," selgitas Creative Mobile'i juht.

Täpsemate prognooside andmist pidas ta mõttetuks, sest investorite puudumisel on talle ja meeskonnale muu tähtsam. "Me teame, et halvimal juhul jätkame oma tegevust aasta pärast, teame ka, et meil on potentsiaal kasvatada oma käivet rohkem kui viis korda. See on kõik, mis on minule ja minu meeskonnale tähtis," sõnas Funtikov.

Lisaks investeerib ettevõte jätkuvalt oma uude kontorihoonesse. Samuti tahetakse pakkuda oma mänge uutele platvormidele, nagu Nokia X, Asha, Tizen, võib-olla ka Firefox OSile. Kõige olulisemad on jätkuvalt  Google Play ja iTunesi rakenduste poed.

KOMMENTAAR

Aruanne ei räägi saavutustest midagi

Vladimir Funtikov, OÜ Creative Mobile juht

Tuleb arvestada sellega et tegutseme väga spetsiifilises valdkonnas ja aruanne ei räägi meie perspektiividest, probleemidest ja saavutustest midagi. Näiteks ei räägi see, et oleme kaks aastat järjest nimetatud 50 maailma parima mobiilmängufirma hulka või meie Tallinnas toimunud tasuta konverentsist, kus käis 200 inimest ja mille maksime 100% oma taskust, lootes et järgmisel aastal tuleb veelgi rohkem inimesi ja võib-olla saab Tallinnast lokaalne mänguvaldkonna pealinn.

Ei räägi ka sellest, kuidas meie mänge kopeeritakse, kuidas me püüame ennast patenttrollide vastu kaitsta, kuidas võistleme konkurendiga, mille väärtus on umbes 500 miljonit eurot, ja kes alustas 10 miljoni euroga taskus, kui meie istusime korteris kolmekesi kiirnuudleid söömas. Meie valdkond on palju põnevam kui ühe raamatupidaja kokkuvõte.

MIS ON MIS

Creative Mobile OÜ asutasid 2010. aastal Vladimir Funtikov, Serhiy Slyeptsov ja Sergei Panfilov. Samal aastal ettevõttes arendatud lihtne ja kaasahaarav automäng Drag Racing kogus kiiresti populaarsust ja kasvatas kahe aastaga ettevõtte käivet kolm korda. Praegu pakub ettevõte 16 erinevat mängu. Lisaks ettevõtte asutajatele kuuluvad omanikeringi ka Viktoria Pikat ja Irina Panfilova.

 

Teine kohalik mängutootja samuti languses

Automänge arendab ka Hypester, kelle tulemused eelmisel aastal jäid samuti 2012. aastale alla.

Hypester oli üks Äripäeva Dividendide TOPi üllatajatest, tõustes uustulnukana tabelis 29. kohale. 2012. aastal kasvatas Hypester käivet 20% ulatudes ligi miljoni euroni. Ettevõtte kasum oli siis 300 000 eurot ja dividende võeti välja miljoni euro eest.

Eelmisel aastal oli ettevõtte käive pea kaks korda väiksem - 492 000 eurot. Tagasiminek oli ka kasumis, mis langes 109 000 euroni. Ettevõtte juht ja omanik Marko Mänd tunnistas, et eelmine aasta ei läinud kindlasti nii hästi kui 2012.

"Nagu igal asjal, on ka mängudel oma eluiga," rääkis Mänd. "Meie esimese mängu StreetRally populaarsus on olnud langustrendis. Samas eelmise aasta keskel käivitatud StreetRace Rivals on alustanud edukalt ja lubab arvata, et teeme sellel aastal juba taas pisut rohkem käivet," kõneles ta. Mänd lisas, et sel aastal on plaanis veel mitu mängu lansseerida.

ÜKS KÜSIMUS

Miks on Eestis võrreldes Soomega väga vähe mängutootjaid?

Marko Mänd, Hypester OÜ juht

Eestis on mängutööstus majandusharuna alles loomisel. Soomes on tehtud mänge juba 90ndatest ja hetkel on mängudega tegelevaid firmasid seal suurusjärgus 200. Mängudega tihedalt seotud erialasid on kõiki võimalik Soomes ülikoolides õppida. Samuti on seal riiklikul tasemel toetusprogramm, millega mänguloojaid toetatakse.

Meil on kõik iseõppijad ja puuduvad ka valdkonna õppejõud. Vastav kompetents ongi kõige tugevam Eestis mänge tootvates firmades, kes katse-eksituse meetodil kogemusi mängutööstuses püüavad. Selleks, et meil oleks Supercelli või Rovioga võrreldavaid firmasid, kulub veel aega. Otseselt on see seotud oskustööjõu hulgaga - tuleks hakata siin vastavat haridust pakkuma või importima. Tänuväärset tööd selles osas on teinud ka Gamefoundersi kiirendi, kes on mentorite abiga siinseid inimesi koolitanud ja välist talenti Eestisse toonud.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
16. June 2014, 17:12
Otsi:

Ava täpsem otsing