Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Eesti rikkaim: tankide tootjatel on praegu paremad võimalused

29. september 2014, 00:01

Eesti rikkaim ettevõtja, raudteekontserni Skinest Rail omanik Oleg Ossinovski on oma haaret laiendatud nii Kasahstanis, Leedus kui ka Eestis.



Ossinovski sõnul on Skinest Rail praegu langustsüklis. "Kukkumine jätkub. Ses suhtes on siin pikk tsükkel, lisaks sõda Venemaa ja Ukraina vahel. Kuna töötame mõlemal turul, siis meid puudutab see väga. Nüüd on rohkem võimalusi tankide, mitte vagunite tootjatel," räägib Ossinovski Äripäevale antud intervjuus.

Praegu maailmas valitsevate pingete tõttu on Ossinovski otsustanud vähendada oma ettevõtete laenukoormust. Samas teeb ta praegu Leedus ettevalmistusi, et osaleda Rail Balticu ehitamisel.


Kohtume Oleg Ossinovskiga ikka samal ajal samas kohas – mõni nädal enne Äripäeva rikaste edetabeli ilmumist ja Rocca al ­Mare Ärimaja 13. korrusel tema merevaatega kontoris.

Aastaga ei ole ta muutunud, teeb ikka sporti, hommikul enne tööleminekut sõidab vähemalt 20 kilomeetrit rulluiskudega, mobiiltelefoni helin on ikka veel “We are the champions”. Ka suhtumine on jäänud samaks: rikaste edetabel jätab teda külmaks. Küll aga on kadestamisväärt tema pühendumine tööle.

Juba eelmisel aastal ütlesite, et 2013. aasta ei tule Skinest Railile nii edukas kui 2012, kui teie käive kasvas 65%. Eelmisel aastal kahanes käive 42%. Kas nägite seda ette?

Jah, sellist kukkumist oli oodata. Nagu ma olen juba öelnud, siis meie valdkonnas algas langus eelmise aasta alguses, praktiliselt kõikide selle sektori ettevõtete käive kahanes võrreldes varasema aastaga.

Kas mullu selle aasta eelarvet tehes oli ka langus juba etteaimatav?

Jah, kukkumine jätkub. Ses suhtes on siin pikk tsükkel, lisaks sõda Venemaa ja Ukraina vahel. Kuna töötame mõlemal turul, siis meid puudutab see väga. Nüüd on rohkem võimalusi tankide, mitte vagunite tootjatel.

Olete mõelnud, et võiks vastavalt situatsioonile ärisuunda muuta?

Ma olen patsifist, sõjatööstus ei ole minule.

Kui palju Teil jätkub optimismi?On seal üldse mõtet äri ajada?

Me teeme seda, mida oskame, ning loodame parimat.

Kuidas olukord teistel turgudel on?

Skinest Rail ehitas valmis raudteeveeremi valutehase Usbekistanis. See projekt on edukalt lõpetatud, nii usbekid kui ka meie oleme väga rahul. Tegutseme pidevalt mitmes riigis ja meil on pidevalt käsil umbes kümme projekti.
Gruusias käib hüdroelektrijaama ehitus, seal läheb kõik plaanipäraselt, järgmisel aastal käivitame. Samuti töötame ka järgmise hüdroelektrijaama kallal.

Neid riike Ukraina ja Venemaa sõda ei mõjuta?

Ma ütleks, et pigem mõjub positiivselt. Näiteks mõned veod, mis läksid läbi Ukraina, käivad nüüd läbi Gruusia. Gruusias on praegu kõik hästi ja sealsel turul on perspektiivi.

Soovitate ka teistele ettevõtjatele sinna turule minna?

Jah, absoluutselt. Ma olen suur Gruusia fänn, räägin kõikidele sõpradele ja ettevõtjatele, et Gruusia turg on praegu eriti hea. Selles riigis pole korruptsiooni, on suur arenemispotentsiaal ja vähe riske.

Mille järele on praegu Gruusias nõudlust?

Praktiliselt kõige järele. Kogu Eesti äri, mis praegu on, võib sinna kopeerida, alustades põllumajandusest ja lõpetades raudteega. Meie ­eelis on see, et me räägime vene keelt, samuti mõistame nende mentaliteeti, sest oleme mõlemad endisest Nõukogude Liidust.

Kuidas läheb Teie äridel Balti riikides?

Lätis on kõik üsna hästi, kasvame. Läti raudteesektorile kujuneb 2014. aasta tõenäoliselt üheks edukamaks. Seda ka seetõttu, et riigiettevõtte Läti Raudtee juhtkond on suutnud üles ehitada sellise ärimudeli, mis tagab veomahu kasvu olukorras, kus Eestis ja Leedus maht kahaneb. Seda vaatamata sellele, et Läti suhted Venemaaga pole samuti kuigi head.
See on kindlasti ka küsimus isiksuse rollist ajaloos. Ma ei usu kollektiivsesse juhtimisse, keegi üks peab genereerima ideid, võtma vastu otsuseid ning muidugi ka vastutama. On alati suur õnn leida andekas juht.

Kas meil on praegu Eesti Raudtees õiged inimesed?

Ma ei taha vastata provotseerivatele küsimustele. See on küsimus aktsionärile. Selle ettevõtte juhtkonnas on ausaid ja tarku inimesi.

Kui lihtne on leida ettevõttesse head noort juhti ja töötajaid?

Tööjõuga ei ole probleemi, valik on suur. Asi on selles, kas sul veab, kas see inimene on sinu töö jaoks õige. Kui maksad korraliku palka ja pakud häid tingimusi, siis saad valida parimate seast. Eestis on palju talente.

Räägime Teie Eesti ärist. Sel aastal ostsite Valga Depoo. Mis eesmärgil?

Meil on 8600 vagunit, mida on kolm korda rohkem kui Eesti Raudteel. Me remondime oma vaguneid palju ise ning toodame uusi. Ostsime depoo, et remontida oma vaguneid ja pakkuda seda teenust ka turul. Meid teatakse ja me teeme koostööd teiste vedajatega. Tegemist ei ole väga suure äriga, kuid see on meie ettevõttega sünergias.

On veel ettevõtteid, mida tahaksite osta?

Kuna me ehitame Leedus Rail Balticut ning plaanime selles ka edasipidi osaleda, siis enda tuleviku kindlustamiseks ostsime mais ära konkurendi, Leedu raudtee-ehituse turuliidri. Aastaks 2020, kui Rail Balticu ehitust planeeritakse, on meil nii suure projekti jaoks juba potentsiaal olemas. Ehitusvaldkonnas kasvab ettevõte kiiresti.
Areneme ka teistes suundades. Näiteks ostsime hiljuti Ust-Luga sadama lähedal veduriremondidepoo.

Kas investeerite endiselt vaid oma vahendeid?

Jah, püüame minimaalselt kasutada teiste raha. Oleme sel ja eelmisel aastal pankadele tagastanud suhteliselt suured summad ja suhtume panga finantseerimisse praegu üsna ettevaatlikult. Olukorras, mis on justkui kolmanda maailmasõja eel, ei tahaks olla kellelegi võlgu. Kui tuleb suur kriis, ei taha me ette­võtet ohtu seada.  

Millistele uutele turgudele olete sisenenud?

Sellel aastal lõime uue ettevõtte Kasahstanis, Skinest Rail Kasahstan, mis aktiivselt investeerib, ostab juurde vaguneid.
Meil on igal aastal olnud palju investeeringuid, praktiliselt kogu raha investeerime ettevõttesse edasi. Dividendidena maksame välja selle raha, mida me ei tea, kuhu ja kuidas investeerida.

Olete alati öelnud, et naudite oma tööd?

Jah, kõik on väga hästi. Töö on huvitav ja elu samuti.

Eelmisel aastal võitsite Te Äripäeva rikaste edetabeli. Mis Te arvate, kas olete samal kohal ka tänavu?

Ei ole sellele mõelnud, nii et arva midagi.

Kas aasta pärast TOPi võitmist on olnud kuidagi teistmoodi?

Loomulikult mitte. Kui Äripäev arvab, et kohta edetabelis on võimalik muuta rahaks, siis pean teid kurvastama. Ainuke pluss on ehk see, et inimesed võtavad nüüd minu seisukohti pisut tõsisemalt.

Taust


Viis aastat tipus


Sündinud 27. mail 1966
Rikaste TOPis neljal varasemal aastal esikolmikus, mullu esikohal.

Mullu läks talle kuuluvatel firmadel kehvemalt, Skinest Grupi käive kukkus 42%, kasum ligi 10%. Skinest Finantsi (66% osalus) kasum kukkus 70%.

Toetab sotsiaaldemokraate, sotsist poeg Jevgeni on haridusminister.

Äripäeva koostatud 2014. aasta rikaste edetabelit saab lugeda siit

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
01. October 2014, 10:17
Otsi:

Ava täpsem otsing