Esmaspäev 20. veebruar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Maanteeameti juhid riigi kulul suusakuurortis

30. september 2014, 15:08
Tamur Tsäkko
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20140930/NEWS/140939948/AR/0/AR-140939948.jpg

2012. aasta märtsis kirjutas Äripäeva ajakirjanik Piret Reiljan maanteeameti juhtide puhkusereisidest maksumaksja kulul loo, mis tõi talle Bonnieri preemia.

Järgneb 2012. aasta 21. märtsil ilmunud lugu:

Maanteeameti juhid eesotsas Tamur Tsäkkoga on mitu aastat ühildanud välislähetused suusapuhkusega. Lennukiga suusakuurortitesse sõitvatele tippametnikele tuuakse Eestist suusavarustus kohale maanteeameti bussiga. Nende reiside transpordi ja ööbimiskulud katab täiel määral maanteeamet. Selline tegevus muudab lähetused maksumaksja jaoks ebamõistlikult kulukaks.

Ennetamaks Äripäeva artiklit andis maanteeameti peadirektor Tamur Tsäkko kiiresti pressikonverentsi, kus jättis juhtumi mitmed olulised faktid avalikustamata. Samuti teatas  majandusministeerium, et alustab maanteeameti juhtide suhtes teenistusliku järelevalvet. Ministeeriumi otsuse ajendiks olid esmaspäeval toimunud kolm Äripäeva intervjuud. Usutlesime hommikul Tsäkkot, tema lähetused kinnitavat majandusministeeriumi kantslerit Marika Prisket ning majandusminister Juhan Partsi. Pärast Äripäeva küsimusi informeeris Tsäkko oma reisidega tekkinud kahtlustest Prisket ja Partsi ning majandusministeeriumi avalike suhete osakonna juhti Kalev Vapperit. Koos ministeeriumiga asuti koostama PR-plaani skandaali summutamiseks.

Esmaspäeva hommikul pärast nädalast välisreisi tööle jõudnud Tamur Tsäkkot ootas maanteeameti parklas Toyota Landcruiserist väljudes halb üllatus. Ta pidi hakkama videokaamera ees andma Äripäeva ajakirjanikele selgitusi eelmisel nädalal toimunud reisist Ðveitsi. Tsäkko koos nelja alluvaga käis Prantsusmaal mägedes suusatamas, Genfis autonäitusel ja ÜRO autodeteemailsel foorumil. Tegemist on foorumiga, mille kodulehekülg ütleb, et see on suunatud eelkõige riikidele, kus tegutsevad autotööstused.

Kusjuures ÜRO foorumil osales ainult kaks lähetatut viiest, kolm ametnikku sõitis Genfi vaid autonäituse pärast ja viie ametniku ühine huvi oli aga suusatamisvõimaluste kasutamine.

Kurioosseks muudab lähetused asjaolu, et kui peadirektor Tsäkko koos oma kahe asetäitjaga läks Genfi lennukiga, siis IT-osakonna juht Aldo Tatter ja haldusosakonna juht Ilmar Maar sõitsid Genfi maanteeameti mikrobussiga. Osa reisiseltskonnast läks bussiga, et saaks mugavamalt võtta kaasa suusavarustuse ning et oleks mõnusam Genfi piirkonnas ringi sõita.

See pole aga veel kõik - vältimaks kurnavat sõitu läbi Poola, transporditi buss laevaga Saksamaale, kust kiirteid mööda juba oluliselt paremini sihtkohta jõuti. Seetõttu osutus kahe osakonnajuhi transport Genfi kallimaks, kui maksnuks nende transport lennukiga.

Kui Tsäkko koos asedirektoritega viibis ametlikult lähetuses 8 päeva, siis kaks osakonnajuhti, kelle ülesandeks oli maanteeameti buss suusakuurorti transportida, olid komandeeringus lausa 13 päeva.

Lähetuses oldud päevade eest kasseeriti välislähetuse päevarahad (32 eurot päev), lisaks tasus maanteeamet ööbimiskulud ja lennupiletite ning laevapiletite eest. Eile toimunud pressikonverentsil kinnitas Tsäkko, et suusamäe pääsmed tasusid ametnikud enda taskust. Täpset summat ta ei osanud öelda, kuid märkis, et ühe päeva suusatamise eest ametnike enda taskust makstav summa jäi suurusjärku 40 eurot.

"Absurdne. Kamoon!" ütles majandusminister Juhan Parts esmaspäeval küsimuse peale, mida ta arvab Genfi autonäitusel osalemise kui välislähetuse põhjenduse kohta. Kantsler Marika Priskel tekkis Äripäeva infost kuuldes huvi kõnealuste lähetuste uurimise vastu. Eile saatiski ministeerium välja pressiteate, et alustas maanteeameti peadirektor Tamur Tsäkko ja mitme teise ameti töötaja osas teenistusliku järelevalve menetlust.

Äripäeva esmaspäevahommikused küsimused Tsäkko ja tema kolleegide lähetuste kohta panid kiiresti tööle ka PR-vankri. Kui hommikul andis Tsäkko intervjuu ootamatult videosse ja peadirektori asetäitja Suik veidi hiljem telefoni teel, siis lõuna paiku teatasid bussiga lähetuses käinud Tatter ja Maar ajakirjaniku telefonikõne peale, et nemad vastavad oma isiklike lähetuskogemuste kohta ainult läbi pressiosakonna.

Lisaks mägise Ðveitsi ja Prantsusmaa reisile käisid maanteeameti juhid veebruaris juhtkonna seminaril Norras ja Rootsis. Seminari toimumiskoht oli ka seekord valitud suusafännist Tsäkkole meelepärane - see toimus Skandinaavia ühes tuntumas Are suusakeskuses. Seminar vormistati 5-päevaseks välislähetuseks.

"Meil oli seminar ja seminaril oli ka ajakava ja päris tihe töögraafik, kus me arutasime erinevaid teemasid ja jõudsime ka teatud tulemusteni, sellest on vormistatud ka kenasti protokoll ja jälg. Ja käisime ka Trondheimis hooldeteemadega tutvumas," kirjeldas seminari Tsäkko. Tema kolleeg Suik nentis, et õhtuti vabal ajal sai tõepoolest seminaril ka suusatamisega tegeleda, milleks aga olevat olnud aega vaid paari päeva õhtutundidel.

Ka sellele seminarile sõitis maanteeameti juhtkond lennukiga Tallinnast Trondheimi. Eestist tuli aga laevaga järgi buss, mis maanteeameti juhtkonda suusakeskuse ja Trondheimi vahel sõidutama pidi.

Äripäeva andmetel on taolisi suusa- ja tööreise korraldatud ka varasematel aastatel. Ning ka siis on toiminud sama skeem. Maanteeameti juhid vormistavad sõidu tööga seotud välislähetusena ning kasutavad sihtkohta jõudmiseks lennutransporti. Suusavarustus aga tuuakse järgi bussiga. Tsäkko tunnistas, et ühel korral varem on nii tõesti toimitud.

 

INTERVJUU

Tsäkko: ööbimine ja transport on töökulud

Maanteeameti peadirektor Tamur Tsäkko ütles Äripäevale esmaspäeva hommikul tema jaoks ootamatult toimunud intervjuus, et kuigi osa tema viimasest välislähetusest möödus suusatades ja Genfi autonäitusel, on kogu lähetuse transpordi ja ööbimise kulud siiski töökulud.

Järgnev intervjuu Tamur Tsäkkoga on kokku pandud videointervjuust ja e-posti teel hiljem vahetatud küsimustest-vastustest.

Meie andmetel Te käisite Ðveitsis suusatamas maanteeameti kulul.

Ei, see päris ei vasta tõele.

Kus Te käisite?

Ma käisin Genfis. Ja käisin ka suusatamas, aga mitte maanteeameti kulul. Kahel päeval.

Aga Te käisite seal maanteeameti bussiga, ma saan aru?

Ei, mina käisin lennukiga.

Kes veel Teiega kaasas olid?

Meil olid veel kaasas… oli neli inimest.

Ja nemad tegid seal mida?

Sama, mis minagi. Käisime autonäitusel, käisime ÜRO-s ja kahel päeval käisime suusatamas. Omal kulul.

Kogu see reis oli omal kulul?

Noh, vähemalt see, mis puudutas vaba aega.

Aga kuidas teil see kulude asi siis organiseeritud oli, transport, ööbimine?

No ööbimine ja transport justkui on töökulud.

Aga see vaba aeg paaril päeval oli siis omal kulul?

Jah, täpselt.

Aga peate Te seda mõistlikuks, et viiekesi mindi bussiga ning maanteeameti kulul oli transport ja ööbimine?

Me ei käinud viiekesi bussiga, me käisime lennukiga.

Kes siis bussiga läks?

Kaks inimest.

Kas nemad olid ka komandeeringus?

Jah, ka nemad olid komandeeringus.

Kas nad olid ka sellel ÜRO üritusel, mis Genfis oli?

Nemad käisid autonäitusel kahekesi.

Ja see vormistati lähetusena?

See vormistati lähetusena, jah.

Aga kuidas see tööga seostub, see autonäitus?

Autonäitus tööga? Aga miks ka mitte?

Minu teada olid kaasas Teiega haldusjuht ja IT-juht, nemad käisid autonäitusel?

Jah.

Kuidas see nende tööga seostub?

Aga miks ka mitte?

Kas Te olete varem ka käinud sellistel reisidel, et osaliselt käite suusatamas ja osaliselt on töö?

Põhimõtteliselt olen käinud küll. Ütleme, et kui meil on lähetusreis, oleme käinud ka ekskursioonil teinekord, on tehniline tuur või midagi sellist.

Aga konkreetselt niimoodi suusatamas, et suusad tuuakse autoga ja ise lähete lennukiga?

Ka nii oleme vist ühe korra käinud jah paar aastat tagasi.

Nüüd veebruaris oli teil juhtkonna seminar Rootsis ja see oli ka suusakeskuses viis päeva.

Mis teil seal täpsemalt toimus?

Meil oli seminar ja seminaril oli ka ajakava ja päris tihe töögraafik, kus me arutasime erinevaid teemasid ja jõudsime ka teatud tulemusteni, sellest on vormistatud ka kenasti protokoll ja järg. Ja käisime ka Trondheimis hooldeteemadega tutvumas.

Nüüd see viimane reis, kui suur see kulu oli, mis maanteeameti eelarvesse läheb?

Peast ei oska öelda, seda peaks siis vaatama.

Aga maanteeameti juhina peate seda kulude poolt õigustatuks maksumaksjale silma vaadates, et käisite tegelikult ka ikkagi osaliselt puhkusereisil ja suusatamas?

See ei ole välistatud, et kui on töö tehtud, ja meie töönädal on 40 tundi pikk, ja sinna mahub sisse mingi ekskursioon või oma huvi, siis see ei ole keelatud siiani vähemalt olnud.

Kas kaks inimest saadeti sellepärast bussiga, et saaks võtta suusad kaasa?

Ei, absoluutselt mitte, kõike on võimalik rentida, kui vaja on.

Aga miks nad siis bussiga otsustasid nii pika sõidu ette võtta?

Nii tuleb odavam. Nende jaoks.

Aga Teie jaoks ei olnud see oluline? Et kui juba bussiga mindi, siis Teie läksite lennukiga.

Jah, aeg oli nagu minu jaoks oluline.

Millal teised muidu tagasi jõuavad tööle?

Täna (esmaspäeval - toim.) ikka on kõik tööl.

Bussiga tulijad jõudsid või jõuavad ka juba täna tagasi?

Ma arvan küll, ma pean täpsustama, millal nad jõuavad.

Aga kas te ööbimise maksite osaliselt ise? Komandeering oli teil laupäevast laupäevani, kas selle osa maksite siis ise, mis ei olnud otseselt ÜRO ürituse aeg?

Ei, reis oli ühes paketis, tähendab majutus, kui te seda silmas peate. Jah. Siiani me ei ole seda vahet jõudnud arveldada, et kui palju me peaksime ise maksma. Ütleme niimoodi, et selle kohta ei ole veel arvetki tulnud.

Kas Teil olid ka muidu isiklikult enda suusad kaasas või laenutasite?

Mul olid laenusuusad.

Ütlesite, et ka varem on toimunud lähetus, kus lendasite sihtpunkti ja suusad toodi kohale muu transpordiga. Palun selgitage, mis üritus see oli ja millal ning kes osalesid seal maanteeametist? Ja kes suusad kohale tõi ning kas maanteeameti transpordiga?

Genfis eelmisel ja üle-eelmisel aastal samase loogika alusel toimunud üritus, osaleti Genfis UNECE komiteedes (ÜRO transpordi komitee) ja Motoshowl, sisaldades kahepäevast motivatsiooniüritust. Osalejad olid samad, kes tänavu. Suusad viidi kohale maanteeameti bussiga. Buss võeti kaasa igapäevaseks liikumiseks erinevate ürituste paikade vahel.

Palun kirjeldage ÜRO üritust, kus Genfis viimati osalesite - millistes töögruppides seal osalesite ning kuidas kasutate seal saadut/kogetut oma edaspidises töös?

Toimus UNECE WP 29. administratiivkomitee korraline nõupidamine ning foorum "World Forum of Harmonisation of Vehicle Regulations". WP29l on arutlusel kõik ÜRO majanduskomisjoni reeglite muudatused ja muudatuste ettepanekud, mis käsitlevad sõidukite ohutus- ja tehnonõudeid. Eesti jaoks on oluline olla muudatuste loomise juures ning selles osas ka kaasa rääkida. Tänased EL direktiivid asendatakse tulevikus ÜRO reeglitega. WP29l antakse ka ülevaade erivete töögruppide töödest, mis on samuti oluline info ning aitab ka Maanteeametil oma tööd paremini planeerida, eelkõige lähitulevikku silmas pidades.

Millistel päevadel ja mis kellast mis kellani ÜRO üritusel viibisite?

Viibisin üritusel 13-16 märtsini. 13.,14.,15. kuupäev olid täispikad tööpäevad ning 16. märts oli poolik tööpäev. Kui mõned üksikud tööalased koosviibimised välja arvata, siis reeglina on välislähetuses olles õhtud vabad. Kuna olen spordilembene inimene, siis kasutan vabu õhtuid sportimiseks ja võimaluse korral teen seda ka lähetuses olles.

Millal ja kui kaua viibisite Genfi autonäitusel?

Autonäitus on sedavõrd suur ja oluline üritus, et põhjaliku ülevaate saamiseks tuleks seal viibida 4-5 päeva. Autonäitusel viibisin ühel päeva, mille jooksul viisin end kurssi uute trendide ja Maanteeameti jaoks oluliste teemadega.

Miks pidasite vajalikuks kahe asedirektori osalemist samal ÜRO üritusel?

Osalesid peadirektor ja üks peadirektori asetäitja (Tsäkko ja Margus Suik - toim.). Peadirektori asetäitja kaasamine üritusele tulenes kontaktide loomise vajadusest vastavate eriala spetsialiste vahel. ÜRO üritus on igal aastal ajastatud samale ajale autonäitusega ning üritusel osalejad külastavad sh ka näitust programmi raames.

Kuidas olete oma lähetuste kestust ja vajadust põhjendanud Marika Priskele, milline on selles osas olnud n-ö reeglistik?

Maanteeameti peadirektor esitab taotluse Majandus ja Kommunikatsiooniministeeriumile.

Kas ja kellega peate kooskõlastama oma alluvate lähetamised?

Peadirektori alluvad peavad oma lähetused kooskõlastama peadirektoriga.

Kuivõrd tunnete Marika Prisket, kas olete nt sõbrad või head tuttavad?

Marika Priskega on meil ametialased suhted.

Kas isiklik hea läbisaamine Marika Priskega on võimaldanud Teil vormistada reaalsest vajadusest pikemaid lähetusi?

Marika Priskega suhtleme ametialaselt. Lähetuse pikkus sõltub tihtilugu erinevatest faktoritest ning üks oluline faktor on transpordivõimalused. Näiteks sellest, millised on lähetusega seonduvad kulud - sõltuvalt kuupäevadest on lennupiletitel tihti erinevad hinnad ning seetõttu võib teatud juhtudel näiteks pikem lähetus olla sellest tingituna odavam.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. September 2014, 15:08
Otsi:

Ava täpsem otsing