Töö kaotus ärgitas ettevõtjaks

30. september 2014, 11:13
Meelis Koitmäe
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20140930/NEWS/140939981/AR/0/AR-140939981.jpg

Neliteist aastat lennu- ja merekaubavedude korraldajana töötanud Meelis Koitmäe koondati 2009. aastal palgatöölt ja mees oli ühtäkki dilemma ees - kas otsida taas uus töökoht või võtta risk ning jätkata tuttaval erialal hoopis ettevõtjana.

"Tagantjärele võin öelda, et koondamine mõjus mulle kokkuvõtvalt hästi," sõnab ekspedeerimisfirma OÜ Aerogistica omanik ja juht Koitmäe nüüd. "Kui sa töö kaotad ehk vette kukud, on sul kaks võimalust: hiivad ennast töövõtjana jälle kusagile turvalise parve peale, mis enamasti sinust sõltumatult allavoolu liigub, või hakkad ise ujuma ja määrad enda suuna."

Koitmäe sõnul mõtleb ta praegu sageli oma koostööpartnerite peale, et miks enamik neist ei võiks samuti tegutseda iseendale tööandjatena. "Paljude jaoks on ilmselt takistuseks see, et nad kardavad kaotada stabiilsuse," seletab ta. "Töövõtjana oled sa suhteliselt stabiilses olukorras, aga ettevõtjana pead riskima ja kõige eest ise vastutama. Minu jaoks oli ettevõtjaks alustamine õige moment - mind lasti lahti, pidin kusagilt uuesti alustama ja vanust arvestades oli selleks võib-olla ka viimane aeg."

 

Ehkki Koitmäe oli oma firma OÜ Aerogistica registreerinud juba 2000. aastal, sisenes ettevõte veokorraldusturule alles 2010. aastal. Stardiaastad olid nii edukad, et lennutasid firma tänavu Gaselli TOPis suisa 55. kohale. Aastatel 2010-2012 kasvas Aerogistica ärikasum kümme korda ja käive kuus korda. "Nullist oli muidugi hea tõusu alustada, ent tõus on hoogsalt jätkunud ka eelmisel aastal," kinnitab Koitmäe. "Firma käive kasvas mullu taas enam kui saja tuhande euro võrra."

Aerogistica klientideks on Eesti firmad - importöörid ja eksportöörid - ning välismaised logistikafirmad, kellega Koitmäe koostööd teeb. "Aerogistica kuulub ühte logistikaketti, mis koondab lokaalseid rahvuslikke firmasid ja seega on mul koostööpartnereid üle maailma," räägib Koitmäe. "Maailm on suhteliselt hästi kaetud lennu- ja meretranspordi ühendustega, nii et geograafia taha asi ei jää. Soovi korral saab kauba saata ükskõik kuhu maailma otsa."

Koitmäe tegutseb kaubaveoagendina, kes liigutab kliendi kauba punktist A punkti B. Vastavalt kliendi soovile ja kauba kohaletoimetamise kiirusele valib kaubaveoagent optimaalsed logistilised lahendused ning organiseerib vajaliku transporditeenuse.

"Kui Eesti tehas paneb kauba väravasse ja ütleb oma Hiinas või Ameerikas asuvale kliendile, et tulge ja võtke kaup ära, siis too Hiina või Ameerika firma pöördub mõne logistikaettevõtte poole ja see omakorda näiteks minu poole palvega saata kaup Eestist minema," kirjeldab Koitmäe üht võimalikest tööskeemidest. Neid skeeme on muidugi erinevaid ja neid valitakse vastavalt sellele, kuidas tellijale mugavam tundub või milliseid riske tahab ta võtta.

Koitmäe on suutnud Aerogistica ainsa töötajana seni üksi hakkama saada. ""Ma ei pea kauba teekonda kogu aeg jälgima," vastab ta küsimusele, kuidas jõuab kõikide kaupade liikumist järgida. "Ma suuresti ikkagi usaldan oma koostööpartnereid. Ja pealegi liiguvad ju kõik lennukid ja laevad kindla graafiku järgi. Kaubaveoagendi töö on selline, et sa ei lähe võib-olla kontorist päeva jooksul kordagi välja, aga kaup liigub."

Ometi nendib Koitmäe, et inimvõimetel on piir ja mahtude kasvades ta üksinda enam kõike teha ei jõuaks. "See on vana tarkus, et äriedu hakkab saatma sind siis, kui sa suudad teised inimesed enda heaks tööle panna," mõtiskleb ta. "Mina pole veel selleni jõudnud, mul ei ole praegu veel niivõrd lennukaid plaane, nagu tegelikult ettevõtjal peaks olema."

Koitmäe meenutab kusagilt loetut, mille kohaselt jagunevad ettevõtjad kolmeks: kümme protsenti on neid, kes on ettevõtte pärinud, kümme protsenti on neid, kellel on väga tugev ettevõtja geen, ja 80 protsenti on neid, kes on sunnitud olnud hakkama ettevõtjaks. "Mina kuulun kindlasti sellesse enamuse massi ja kui aus olla, siis ma ei nimetaks ennast mitte niivõrd ettevõtjaks kuivõrd iseendale tööandjaks," lisab ta. "Tõeline ettevõtja võtab suurelt ette, aga mina rahuldun praegu veel selle piskuga, mis mul on."

Koitmäe on veendunud, et ka vaikselt ja tasapisi alustades võib edukaks saada. "Kannatust peab olema, ei pea kohe tahtma ratsa rikkaks saada," tutvustab ta oma ärikreedot. "Paned palli veerema ja küll sinna midagi külge jääb. Aga sellel pallil peab olema hea renomee, siis ta kogub enda külge nii kliente kui ka tulu."

Mis on kiire kasvu põhjused?
Aastatel 2010-2012 kasvas OÜ Aerogistica ärikasum 10,28 ja käive 5,93 korda.

1. Tõus nullist. Nullist on alati hea tõusu alustada. Ehkki OÜ Aerogistica on loodud 2000. aasta augustis, alustas firma reaalset tegevust 2010. aastal. Meelis Koitmäe kinnitusel oli see parim aega siseneda veokorraldusturule. Esiteks jätkus masu ehk peataoleku aeg turul ja teiseks oli see talle personaalselt õige aeg, sest ta kaotas palgatöö ning oli sunnitud alustama ettevõtjana.
2. Aktiivne müügitöö. Kliendibaasi leidmiseks tuli algul aktiivset müügitööd teha. Tsiviliseeritud ärimaailmas ei ole nii, et lähed oma eelmise tööandja kliente, rind ees, ründama. Kui sa pakud kvaliteetset teenust konkurentsivõimelise hinnaga, siis suure tõenäosusega teeb klient korduvostu, kuna ta usaldab sind. Mida püsivam on kliendibaas, seda paremini hakkab toimima soovitusturundus - tekivad lisakontaktid ja uued võimalused.
3. Pühendumus tööle. Üksinda tegutsedes teed tööd iseendale ja mitte kellegi teise hüvanguks. Mis paraku tähendab, et pliiats ei kuku kell 17 ja pikemale puhkusele minna ei saa, sest kliendid sõltuvad vaid sinust.


Üks küsimus
Milline vanasõna iseloomustab kõige paremini teie tegevust?

Meelis Koitmäe, OÜ Aerogistica omanik ja tegevjuht: Ära lenda kõrgemale, kui tiivad kannavad. Talupojatarkust on mul alati olnud ja mul on jalad maas. Ei tohi kõrgemale hüpata, kui sa kannatad. Pigem mine vaikselt ja sa jõuad eesmärgile lähemale. Mina ei ole endale väga kõrget eesmärki seadnud. Minu eesmärk on olla jätkusuutlik, oma klientidele hea koostööpartner ja pakkuda neile sellist teenust, mida nad ootavad.


Ekspedeerija kolm soovitust

1. Julge hakata ettevõtjaks. Paljud inimesed hindavad stabiilsust ja ei julge seetõttu ettevõtlusega kaasnevaid riske võtta. Mina soovitaksin küll, et kellel vähegi võimalik, hakaku ettevõtjaks, sest hiljem võid sa kahju tunda asjatult elatud aastate pärast. Sa kas hakkad tegelema ettevõtlusega, võtad riske ja jõuad kuhugi või jääd elu lõpuni kotile istuma. 
2. Alusta väikselt. Kui sa kellegagi räägid ettevõtlusega alustamisest, siis sageli vastatakse, et mul ei ole selleks kapitali. Loomulikult sõltub see valdkonnast, kuid alustada võib ka väga väikese rahaga. Ei pea ju kohe tahtma kogu turgu endale saada. Kannatust peab olema, küll siis ka edu tuleb.
3. Paku konkurentsivõimelist hinda. Ehkki konkurents ja turg määravad teenuse hinna, tuleb iga kliendi jaoks leida võimalikult kuluefektiivne lahendus. Ja see lahendus peab ka toimima, mitte nii, et kaup on lubatud ühe nädala asemel teel kolm nädalat. Vajadusel pead sa suutma pakkuda kombineeritud teenust, näiteks lennutransporti pluss meretransporti.


Kommentaar

Haiti Arendi, OÜ Ospentos International juht: Meie koostöö Meelis Koitmäega algas natuke vähem kui kümme aastat tagasi ehk siis, kui ta oli veel töövõtja. Tema otsus hakata tegutsema ettevõtjana tuli mõnes mõttes ootamatult. Minu arust on ekspedeerimisturg Eestis suhteliselt paigas - enamus maailma suuremate ekspedeerimisfirmade esindused on siin olemas. Et hakata siinsel turul olemasolevatele ettevõtetele konkurentsi pakkuma, nõudis kindlasti tublisti julgust ja pealehakkamist. Aga nagu näha, Koitmäe samm on ennast õigustanud. 
Osutame Aerogisticale käsitlemisteenust. Nemad toovad kauba Tallinna lennujaama ja meie hoolitseme selle eest, et kaup saaks ära saadetud nende poolt valitud lennuliiniga. Oleme Aerogisticaga lepingulistes suhetes ehk et meie osutame teenust ja nemad maksavad arved. Klientide maksekäitumine on erinev, Aerogistica kuulub kindlasti nende hulka, kes maksavad oma arved alati korrektselt.

 

 

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. September 2014, 11:13
Otsi:

Ava täpsem otsing