Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Politseil vedeleb maas miljon eurot

    Politsei- ja piirivalveamet saaks autopargilt kokku hoida miljon eurot, kui seadus seda lubaks.Foto: Raul Mee

    Politsei- ja piirivalveamet on esitanud ettepanekud, millega saaks sõidukipargi kuludelt kokku hoida miljon eurot aastas, kuid riigieelarve seadus pärsib nende elluviimist.

    Teoorias on plaan lihtne – praegu kasutusrendis olevad sõidukid läheksid üle kapitalirendile, mis pikas perspektiivis hoiaks kokku kulusid ja tooks lisaraha sõidukite hooldamiseks ja uuendamiseks. Kui kavatsus ellu viia, hoitakse aastas kokku keskmiselt miljon eurot. „Ma tahan, et iga euro maksumaksja raha, millega me toimetame, läheks õigesse kohta,“ ütles PPA peadirektori asetäitja Tauno Tuisk, kes on üks idee algatajatest.
    Praktikas on seda realiseerida aga märksa raskem, sest riigieelarve seadus reeglina keelab riigiasutustel kapitalirendi kasutamise. Seda lubatakse vaid erijuhtudel konkreetse aasta riigieelarve koostamisel. Näiteks tänavuses riigieelarve seaduses on lubatud kolmel ministeeriumil sõlmida hoonete üürimiseks lepinguid kapitalirendi tingimustel. 

    Kapitalirent sobib siis, kui tahetakse pärast liisingu lõppemist saada auto omanikuks. Liisinguperioodi jooksul tasutakse igakuiste maksetena liisinguandjale kogu sõiduki maksumuse koos intressidega. Kui liisinguperiood lõpeb ja kõik maksed on korrektselt tasutud, saab liisinguvõtja auto omanikuks. Üldiselt on kapitalirendi puhul kuumakse veidi suurem kui kasutusrendi puhul. Selleks, et kuumaksed oleksid väiksemad, on võimalik jätta viimane osamakse suurem – siis on tegemist jääkväärtusega kapitalirendiga.

    Kasutusrent sobib siis, kui pole eesmärki saada pärast liisinguperioodi lõppemist auto omanikuks, vaid soovitakse näiteks kohe liisida järgmise sõiduki. Kasutusrendi puhul ostab liisinguandja valitud auto ning annab selle teatud perioodiks kasutada. Kasutaja tasub igakuiseid liisingumakseid ning kui liisinguperiood lõpeb, võib masina tagastada. Auto on ka võimalik jääkväärtusega välja osta. Tagastamisel peab auto olema heas korras ning vastama tagasiostja kehtestatud nõuetele. Ka võib kasutusrendi puhul kehtida läbisõidukilomeetrite piirang, mis tähendab, et auto ei või liisingu lõppedes olla läbi sõitnud rohkem kui lepingus ette nähtud.

    Allikas: tarbijaveeb www.minuraha.ee

    „Küsimus on selles, et kapitalirenti käsitletakse laenuna ja riigieelarvele tähendab see laenukoormust. Ja mida poliitikud laenukoormuse kohta riigieelarves ütlevad? Nad ei taha seda väga tõsta,“ selgitas Tuisk. Samas rõhutas ta, et ei soovi osta rahva raha eest või laenuraha eest uusi sõidukeid lisaks, vaid tahab olemasoleva optimeeritud autopargiga tööd edasi teha. „Me soovime rahavooliselt praegust olukorda paremaks ja tõhusamaks muuta. Selle tõttu leian, et teatud mööndustega võiks tõsiselt kaaluda kapitalirendi laiemat kasutuselevõttu,“ kõneles Tuisk. 
    10 aastaga 11 miljonit
    Kui viia PPA sõidukitest ligikaudu 750 üle kapitalirendile, siis kümne aasta peale kokku oleks sääst 11,4 miljonit eurot ehk aasta kohta keskmiselt 1,14 miljonit eurot. See tähendab, et politsei ei pea tulevikus riigieelarvest oma autode ülalpidamiseks raha juurde taotlema. Nimelt on PPA omandis pool selle autopargist, mis jääb iga aastaga järjest vanemaks ja kulub. Kõige vanemad autod on kasutuses olnud üle 10 aasta ja nende ülalpidamine on Tuisu sõnul kulukas nii remontimise kui ka asjaajamise mõttes. „Kui auto on iga kahe nädala tagant remondis, siis see on ju asjaajamine, keegi peab sellega tegelema. See on ebamõistlik,“ lisas ta.
    Praegu on kapitalirent lubatud vaid n-ö eriloaga. Tuisk aga ei pidanud seda mõistlikuks, et üksikute riigiasutuste üksikuid otsuseid hakatakse menetlema vabariigi valitsuse laual. Tema hinnangul võiks teistelgi riigiasutustel olla võimalus kapitalirenti kasutada, kuid selleks tuleks kehtestada selged standardid ja mängureeglid, mis tingimustel seda võib teha, et ei tekiks ohtu, kus kapitalirendi kasutamine hakkab vohama ja riigi laenukoormus kasvama. „Pigem näen, et selliste riigiüleste ühtsete põhimõtete rakendamine aitaks riigis tervikuna esile kutsuda kulusäästlikku mõtteviisi ja kulude vähendamist,“ tõdes ta, kuid lisas, et see on natuke kaugem teema.
    Põhimõtteline muudatus
    Idee sõidukite finantseerimisskeemi muuta tekkis mullu suvel, kui PPA oli autoparki vähendanud ja tekkinud rahaga vahetati välja kõige vanemad autod. „Paraku sai sisemine ressurss kiiresti otsa ja selg vastu seina surutuna tekkis mõte, et vaataks kehtivaid õigusakte ja seadusi, mis variante veel on,“ meenutas Tuisk. Tänavu suvel esitas siseministeerium rahandusministeeriumile konkreetsed ettepanekud maismaa sõidukite refinantseerimise ja kapitalirendilahenduse kasutamise kohta. Siseministeeriumi kantsleri Leif Kalevi rahandusministeeriumisse saadetud kirjast selgub, et paraku tuli kapitalirendi teemat sel aastal eelarveläbirääkimistel valitsusse ei viidud, kuna see mõjuks negatiivselt riigieelarve tasakaalule.
    Äripäevale teatas rahandusministeerium avalike suhete osakonna vahendusel, et kuna tegemist on ühele aastale suure kulumõjuga, siis ei olnud enam võimalik 2016. aasta riigieelarve koostamise protsessis seda otsust teha. Küll aga lepiti kokku, et teema tuleb arutusele järgmisel kevadel riigi eelarvestrateegia protsessis, millega kavandatakse riigi tegevusi ja selleks vajaminevat raha neljaks aastaks. 
    Kuigi PPA lootis, et nende ettepanek jõuab juba järgmise aasta riigieelarvesse, on Tuisu sõnul arusaadav, et see nii ei läinud, sest tegemist on sedavõrd põhimõttelise muudatusega, et selle vajalikkuse tõestamiseks on vaja rohkem aega. Ta avaldas lootust, et 2016. aasta eelarve seadusesse saab muudatuse juba sisse viia.
    Viimastel aastatel oluliselt kulusid kokku tõmmanud politsei- ja piirivalveamet tahab ühe kokkuhoiu kohana kaotada ka autode kasko kindlustuse. Tuisu sõnul näitavad arvutused, et kui sõidukipargi kahjusus ei suurene, siis on mõistlik kasko kindlustusest järk-järgult loobuda. „Eks siin peab teravalt jälgima, milline seis on,“ ütles ta.
    Miks on kapitalirent PPA-le kasulikum kui kasutusrent?
    1. Kapitalirendi puhul saame sõidukit kasutada kuni 10 aastat, kasutusrendi puhul reeglina kuni 5 aastat. Sisuliselt tähendab see, et kasutusrendi korral tasume kümne aasta jooksul peaaegu kahe sõiduki ostumaksumuse. Kapitalirendi puhul kasutaksime sõidukit pikemaajaliselt ehk ühe sõiduki ostuhind on ajatatud pikema perioodi peale ja igakuise liisingmakse põhiosa suurus on seetõttu väiksem.
    2. Kasutusrendi puhul peame liisinguperioodi lõppedes sõidukit tagastades sõidukile teostama taastusremonttööd vastavalt Eesti turul kehtivale sõidukite loomuliku ja ebaloomuliku kulumise määramise juhendile. PPA näitel on taastusremondikulu suurusjärgus 500-1000 eurot sõiduki kohta.
    3. Kapitalirendi korral liisinguperioodi lõppedes saab sõiduk PPA omaks ja asutus saab sõiduki avalikul enampakkumisel realiseerida teenides riigituludesse täiendava müügitulu. Võime eeldada, et see on keskmiselt 500 eurot sõiduki kohta. Seega asendades kasutusrendi kapitalirendiga, muudame taastusremondikulud hoopis müügituludeks. Kapitalirendi korral puudub riigiasutusel kohustus sõidukile enne realiseerimist teostada taastusremonttöid ning sõiduki saab realiseerida selles seisukorras nagu ta on. Oluline on märkida sõidukit realiseerides müügikuulutuse juurde, millised vead ja puudused sõidukil on.
    4. Kapitalirendile üleminekuga kaob ära liisinglepingutest tulenev sõidukipõhine kilometraaži piirang. Kasutusrendilepingute puhul on iga sõiduki kohta määratud lubatud maksimaalne läbisõit kasutusperioodi jooksul ja selle jälgimine nõuab halduskoormust.
    Näidisarvutus, milline on 25 885 eurot maksva politseisõiduki kulu praegu kasutusrendiga 10 aasta jooksul kokku (ehk kaks 60-kuulist kasutusrendilepingut) ning milline oleks kulu sama sõiduki ostmise puhul kapitalirendiga 10 aastaks:
    kulu liik                  10 a perioodkasutusrent (€)kapitalirent (€)2 x 60 kuud kasutusrendimaksed       43 640           -120 kuud kapitalirendimaksed           -       28 209tagastuskulu (2x1500)        3 000           -remondikulu (5 -10 a.)           -        3 716Müügitulu           -        -500KOKKU        46 640      31 425
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.