Ehitaja sai hankevõidu asemel tünga

26. aprill 2016, 07:15
Hansaelamu juht Kelli Paalamaa tunneb, et teda kasutati hange.ee keskkonnas julmalt ära.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160426/NEWS/160429871/AR/0/ehitus.jpg

Hange.ee keskkonna kasutamine tõi ehitusettevõtte Hansaelamu omanikule Kelli Paalamaale pettumuse – lepingut ei sõlmitud ja raha kadus.

„Meiega käituti väga ebaõiglaselt. Meid kasutati alatult ära,“ lausub Märjamaal asuva ehitusega tegeleva ettevõtte Hansaelamu OÜ üks omanik ja juht Kelli Paalamaa.

Paalamaa otsustas oma pereettevõttega osaleda hange.ee keskkonnas välja kuulutatud hankel, kus otsiti ehitajat ühele Soome objektile. Paalamaa ettevõte on turul tegutsenud juba 2005. aastast ja ettevõtte kodulehel pildid tehtud töödest üleval. Hanke korraldaja hange.ee lehel oli Nordic Ehitusgrupp OÜ.

Paalamaa ettevõttel õnnestus hange võita. Kui hange.ee keskkond oli neid võidust teavitanud, said nad töö tellija ehk Nordic Ehitusgrupi kontaktid ja arve vahenduskeskkonnalt – 3% hankesummast. Kohe alguses tundus Paalamaale huvitav, et nende pakkumine võitis, kuigi oli teistest kallim. Enamasti kõige kallimad pakkumised ei võida. „Seal oli palju soodsamaid pakkumisi,“ märgib Paalamaa.

Mõeldud-tehtud – hanke võitja sai hanke korraldanud ettevõttega objektil kokku. Asuti töid ja tegemisi arutama. „Siis ütles Siim Krausberg Nordic Ehitusgrupist, et nemad on nõus maksma vaid 1/3 summast, millega meie olime arvestanud. Me polnud sellega nõus,“ kirjeldab Paalamaa sündmuste käiku.

Paalamaa saatis kirja hange.ee keskkonnale, et hange luhtus ja töö jääb ära – nad soovivad hankes osalemise tühistada ja ka makstud teenustasu keskkonnast tagasi saada. „Nemad aga viitasid võlaõigusseadusele ega soovinud meile midagi tagasi maksta. Öeldi, et võime Krausbergi käest võlga tagasi nõuda, kui tahame. Aga see oleks ju veel tobedam, nõuda tagasi nende käest, kes ei saanud teenust,“ räägib Paalamaa.

Teda häirib, et hange.ee keskkond veeretab kogu vastutuse hanke korraldanud ettevõttele. „Nad said teenustasu meie käest, aga ise ei vastuta mitte mille eest. See kurvastab meid. Valime kõige kallima pakkumise teinud ettevõtte välja, kasseerime teenustasu sisse ja ise ei vastuta millegi eest,“ on Paalamaa pahane. „Tahaksime teisi inimesi hoiatada selle eest."

Asi tundus kahtlane

Soome ehitusobjekti tarbeks hange.ee keskkonnas hanke korraldanud Nordic Ehitusgrupi omanik ja juht Siim Krausberg põhjendab kõige kallima pakkuja valikut sellega, et Hansaelamu OÜ tundus kõige parema taustaga ja tundus kindel, et ettevõte suudab tööd lõpuni teha. 

Krausberg peab keskkonna suurimaks miinuseks seda, et enne hanke võitja väljakuulutamist poole töö tellijal ja töö teostajal võimalik täpsemalt suhelda. Pärast hanke võitu sai Hansaelamu keskkonnast Nordic Ehitusgrupi kontaktid ja saadi objektil kokku. "Kuid selle ettevõtte esindaja ei tundunud sel hetkel enam kõige pädevam,“ nendib Krausberg, lisades, et nad olid sellest hoolimata valmis võitjaga tööd tegema.

Kohtumisel oli lisaks Krausbergile kohal ka tööde peatöövõtja Soomest, kes küsis palju küsimusi. See-eest Hansaelamul polnud Krausbergi sõnul mingeid küsimusi. „See tundus kahtlane. Pakkumine on tehtud ju pimesi hange.ee keskkonnas, objektil peaks küsimusi tekkima ikka rohkem,“ räägib Krausberg. 

Krausberg lisab, et tegemist oli ridamajade ehitusega ja töid oleks saanud teha mitmes etapis. „Seal läks osa mahte suuremaks ja osa väiksemaks. Rahaliselt oleks vahe olnud lõppkokkuvõttes umbes 5%, mis on naeruväärne vahe sellise summa juures. Sellised asjad on ehituses täiesti tavalised. Mulle tuli kiri Hansaelamust, et nad pole nõus neil tingimustel tööd tegema,“ räägib Krausberg ja rõhutab, et tööst loobumine oli Hansaelamu otsus.

Hankijad kobavad pimeduses

Krausberg nendib, et Hansaelamu jäi tõesti oma rahast ilma. "Mina saan võtta teise töötegija, aga nemad pidid raha ära maksma." 

Tema sõnul on praegune korraldus hange.ee keskkonnas kasulik vaid keskkonnale endale. “Mul on veel tuttavaid, kes pole nende töökorraldusega rahul. Asi peaks käima nii, et on läbirääkimiste etapp, kus otsustatakse, kas läheb tööks või mitte. Pimesi ei saa ju pakkumist teha,“ on Krausberg nõutu. „Mina hange.ee-ga enam koostööd ei tee – kunagi ei tea, kuidas asi võib lõppeda, kellele kahjulikult,“ on Krausberg pettunud.

Tema sõnul muudaks keskonda paremaks see, kui seal oleksid projektijuhid, kes täpsustaksid hangete tingimusi poolte vahel. „Hange.ee peaks rohkem vastutama, nad ei saa olla ainult omanike rahateenimiskoht,“ lisab Krausberg.

Tuli välja veel pahaseid kasutajaid

Pahaseid hange.ee kliente leidub veel. Markiis Ehituse OÜ omanik Maario Urgas on kokku puutunud kahe nurjunud hankega.

„Hange.ee on selline äge keskkond, kuhu igaüks võib oma pakkumise üles visata, hanke korraldaja kontakte ei kontrollita. Neid võib ükskõik kes panna ja luua need ükskõik mis nime alt – Alexander III võin ka panna,“ räägib Urgas keskkonnast.

Tema ettevõte osales hankel, kus otsiti Viimsis terrassitööde tegijat. Urgase ettevõte kuulutati võitjaks. Kohe pärast võidust teadasaamist saatis Urgas hanke korraldanud ettevõttele meili, et teatud põhjustel on vaja pakkumisest loobuda. „Proovisin hankekorraldajaga ühendust võtta – esimesed kaks päeva telefonile ei vastatud. Kahe nädala möödudes saatis ta mulle SMSi, et on eemal. Ma kirjutasin talle SMSis, et soovin hankest täpsemalt rääkida, loobuda. Vastust ei tulnud. Vaikus,“ räägib Urgas.

Teine hange puudutas kortermaja renoveerimist Kosel. Kuna hange.ee keskkond võtab enamasti 3% suuruse summa teenustasuna endale, otsustas Urgas vahepeal objekti kohta omal käel maad uurida. Urgas otsis andmebaasidest Kose korteriühistuid ja lõpuks leidsidki ühe, mis otsis renoveerimistööde tegijad ja oli seda teinud ka hange.ee-s. „Nemad väitsid mulle, et võtsid teise pakkumise ega võta hange.ee keskkonnast pakkumist."

Samal ajal kuulutati Urgase ettevõte juba hanke võitjaks. „Hange oli poole miljoni euro kandis,“ räägib Urgas. Seega oli vahendastasu hange.ee keskkonnale 5000 euro kandis. "Kui ma rääkisin sellest hange.ee-le, siis nemad väitsid, et see pole nende asi ja me peame arve teenuse eest ikka ära maksma."

Urgase sõnul peaks võitjal olema võimalik hankest keelduda nii, et teenustasu ei pea maksma. „Hange.ee keskonnal pole kohustust kontrollida, kas hanke korraldaja tegelikult ka korraldab hanget või mitte. Nad räägivad küll, et neil on seal garantiiaeg kolm päeva ja kui selle ajaga tellijaga lepingut ei sõlmita, siis maksavad nad raha tagasi. Tegelikult see asi nii et tööta,“ on Urgas pettunud.

Keskkond peseb käed puhtaks

Hange.ee pole töö tellija ja töö teostaja vahelises õigussuhtes osaline, ütles hange.ee keskkonda haldava OÜ Glorius Trade juht Priit Pärli.

Nemad on teenusepakkujad ja kui keegi kuritarvitab kellegi usaldust, siis tuleb kahjuraha nõuda rikkujalt. „Meil pole õiguslikku alust keelata ühel või teisel osapoolel hinda üles- või allapoole kaubelda. Me ei saa sekkuda kolmandate isikute läbirääkimistesse,“ selgitab Pärli. Nemad koguvad ja näitavad infot hange.ee lehel pakkumisi tegevate ettevõtete kohta, rääkis ta intervjuus. 

Kuidas kommenteerite luhtunud hanget Hansaelamu ja Nordic Ehitusgrupi vahel? 

Hansaelamu maksis vastavalt kasutuslepingule 1512 eurot teenustasu Hange.ee-le, mis tulenes pakkumise kogusummast. Oleme seletanud Hange.ee heale kliendile, Hansaelamule, millised tingimused teenustasu suhtes kehtivad. Hanke luhtunuks tunnistamise korral pakkusime abi ka hanke korraldajaga suhtlemisel.

Hanke võitjat ei vali hange.ee, vaid alati hanke korraldaja, seega on meil raske kommenteerida, mis ajendil üks või teine firma valitakse. Kuna hange.ee ei ole töö tellija ja töö teostaja vahelise õigussuhte osapooleks, siis me paraku ei oska kommenteerida, miks hinda alla kaubeldi. Lepingueelsetest läbirääkimistest tulenevate kohustuste rikkumise tõttu saaks Hansaelamu nõuda Nordic Ehitusgrupilt kahju hüvitamist ja oleme seda võimalust Hansaelamule selgitanud.

Miks te ei vastuta oma saidil tegutsevate ettevõtete eest?

Kogume ja näitame infot hange.ee lehel pakkumisi tegevate ettevõtete kohta. Hange.ee pole töö tellija ja töö teostaja vahelises õigussuhtes osaline, seega pole meil õiguslikku alust keelata ühel või teisel osapoolel hinda üles- või allapoole kaubelda. Me ei saa sekkuda kolmandate isikute läbirääkimistesse.

Võlaõigusseadusest tulenevalt on õigus nõuda usalduskahju selle tekitajalt. Lepingueelseid läbirääkimisi reguleerib võlaõigusseadus, mitte eraettevõte hange.ee.

Kes vastutab selle eest, et hanked jõuaksid positiivse tulemuseni?

Läbirääkimisi pidavad osapooled, töö tellija ja töö teostaja.

Eelmisel aastal korraldati hange.ee-s ligi 3000 hanget, millest kõigest 4% luhtusid. Nendele 4%-le pakub hange.ee vabatahtlikku riskide maandamist, mis tähendab, et kui hange on objektiivsetel põhjustel luhtunud, siis tagastatakse hanke võitjale teenustasu kas tagasikande või ettemaksuna. Seda eeldusel, et hange.ee ja kliendi vahel sõlmitud kasutuslepingut on korrektselt täidetud.

Hinnakauplemine ei ole aga objektiivne asjaolu, mida osapooled ei saanud oma käitumisega mõjutada ja seetõttu peakski Hansaelamu pöörduma oma usalduskahju nõuetega Nordic Ehitusgrupi poole.

Kui eetiline on võtta vahendustasu hanke vahendamise eest, mis ei jõudnud lõpptulemuseni?

Nagu öeldud, siis me ei võta vahendustasu, me võtame teenustasu võitjaks osutunud pakkujalt. Meie juures saavad kokku teenuse ostjad ja müüjad ning meie pakume kliendile tehnoloogiat ja müüme infot.

Antud juhul ostis Hansaelamu meilt hanke korraldaja Nordic Ehitusgrupi andmeid. See on kirjas nii meievahelises lepingus kui ka arvel, mis ettevõttele väljastati.

Kui palju te kontrollite ettevõtete taustu, kes hange.ee lehel tegutsevad?

Toome välja majandustegevuse registri registreeringu, maksuvõlad, käibevahemiku, bilansimahu, asutamise kuupäeva, töötajate arvu, hinnangud eelnevatelt hankekorraldajatelt, pildid tehtud töödest jne. Parameetreid on kokku 20.

Keskkonna reegleid või kasutuslepingut rikkuvad isikud blokeeritakse ja nad ei saa teenuseid kasutada.

Kuna hange.ee ei vali hangetele võitjaid ise, vaid seda teevad hanke korraldajad, siis näeme, et meie ülesanne on võitja valiku lihtsustamiseks näidata võimalikult palju infot, mille alusel saab otsuse teha. Lõpliku otsuse langetab hanke korraldaja, kelle ja kas üldse ta võitjaks valib. Pakkuja otsustab, kas ja millisele hankele ta pakkumise teeb.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
26. April 2016, 07:28
Otsi:

Ava täpsem otsing