Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Pitsaketi esimene gasell

    Võrus frantsiisi alusel kahte Peetri Pizza pitsabaari pidava OÜ Pizzakaubandus juht ja omanik Ulvi Zupsman pizzeria's, mis asub Kagukeskuses.Foto: Väinu Rozental

    Masu ajal ettevõtlusega alustanud Ulvi Zupsman on aastatega sedavõrd enesekindlaks muutunud, et söandas mullu jõulude eel avada Võrus teise pitsabaari.

    „Kui ma tuttavatele rääkisin, et kavatsen Peetri Pizza teha, öeldi mulle, et kas sa hulluks oled läinud või – inimesed ei jõua poest toitugi osta ning sina mõtled mingit söögikohta teha,“ meenutab OÜ Pizzakaubandus juht ja omanik Zupsman 2009. aasta suvel valitsenud meeleolu. Paar kuud varem oli ta lahkunud palgatöölt ühes väikeettevõttes, kus ta töötas aastaid juhiabina.

    Mis on kiire kasvu põhjused?

    Aastatel 2012-2014 kasvas OÜ Pizzakaubandus käive 2,89 korda ja ärikasum 6,57 korda.

    1. Frantsiisikett. Ettevõtet seob raamleping OÜga Robinsoni Restoranid ehk frantsiisiandjaga. Ette on antud kogu väljatöötatud ärimudel alates menüüst ja lõpetades pitsakarbi kujundusega. Frantsiisivõtja kohustus on küpsetada pitsa alati nõuetele vastavas kaalus, vastava väljanägemisega ja kasutades õigeid tooraineid.

    2. Kaubamärgi tuntus. Inimesed on aastate jooksul käinud proovimas Peetri Pizza pitsasid ja veendunud selle kvaliteedis. Peetri Pizza fenomen on see, et tal on oma lojaalne klientuur.

    3. Klient on kuningas. Ettevõtte juhi Ulvi Zupsmani kinnitusel on nad kõik need aastad tegutsenud kliendile fokusseeritult. „Püüame vältida olukorda, et klient ootaks pitsat liiga kaua,“ kinnitab ta. „Ekstreemolukordadel, kui tuleb korraga näiteks ekskursioonibussi täis rahvast, peab kellegi kiiresti appi saama. Kui klient saab pitsa ruttu kätte, räägib ta sellest teistele ka.“

    Zupsman asutas 2009. aasta augustis Pizzakaubanduse, sisustas Võrus Rimi kaupluses toitlustuskoha, läbis vajalikud koolitused ja veidi enam kui kuu aega hiljem küpsetas klientidele juba esimesed pitsad. Pizzakaubandus tegutseb frantsiisi alusel, frantsiisiandjaks on Peetri Pizza ketti haldav OÜ Robinsoni Restoranid. Pizzakaubandus on pitsaketi esimene operaatorfirma, mis tänu edukale tegutsemisele on pääsenud Gaselli TOPi.
    Zupsman kutsub ajakirjaniku Võru Kagukeskuses asuvasse Peetri Pizzasse, mille ta avas eelmise aasta 20. detsembril. On keskpäeva eelne aeg ja vestluse esimese pooltunni jooksul käib söögikohas vaid paar klienti hommikukohvi joomas. „Suvel tavaliselt kaheteistkümnest hakkavad pitsasööjad tulema,“ möönab Zupsman ja lisab naerusuiselt: „Aga hommikul me tegime siin juba pitsalõhna sisse küll.“
    Küsimusele, kas ta teist Peetri Pizzat – Rimi toidukaupluse ja Kagukeskuse vahemaa on vaid kaks kilomeetrit – käivitades endale konkurenti ei tekitanud, vastab Zupsman eitavalt. Tema kinnitusel jagub kliente mõlemasse kohta.
    „Nädalavahetustel ja suvekuudel on kahe koha pluss see, et nii saab pingeid maandada. Rimis ühe pitsaahjuga küpsetades kasvas suvel ooteaeg kliendile juba ligi tunnini, mida on ilmselgelt liiga palju,“ seletab Zupsman. „Ja nüüd, kui on kaks kohta, saan ma sättida nii, et kui ühes kohas saab mingi toiduaine otsa, saan ma selle teisest kohast tuua. Samuti saan vajadusel kiiresti abitööjõudu ühest pizzeria'st teise suunata.“

    Milline vanasõna iseloomustab teie tegevust?

    Ulvi Zupsman, OÜ Pizzakaubandus tegevjuht ja omanik

    Magavale kassile hiir suhu ei jookse. Isegi kui sul veel ei ole ettevõtet, tasub alati käia silmad-kõrvad lahti, olla aktiivne ja uudishimulik. Ja kui leiad midagi, mis väga meeldib ja millega tahaksid tegeleda, siis elu näitab, et kõik on võimalik. Mina otsustasin ühel hetkel loobuda palgatööst ja hakata ettevõtjaks. Kui sa oled aga selline, et ah, las olla nagu on, siis ei juhtugi mitte midagi.

    Zupsmani sõnul sai temast ettevõtja ja toitlustaja tegelikult läbi juhuse. Just oli lõppenud eelmine töösuhe, kui ta sai õe kaudu teada, et Peetri Pizza omanikfirma otsib Võrru frantsiisipartnerit. „Ma ise ei olnud kohalikus lehes isegi kuulutust märganud,“ räägib Zupsman. „Palju aega mõelda ei olnud, kõige rohkem nädal, sest frantsiisiandja oli Rimis pinna üürinud ning tahtis, et seal võimalikult kiiresti pitsabaar avatakse.“
    Zupsmanil ei olnud sel hetkel oma firmatki, ent vähem kui poolteist kuud hiljem said võrulased juba maitsta Peetri Pizza pitsasid. „Inimeste ootus oli suur, esimestel päevadel oli järjekord õues ukse taga,“ meenutab Zupsman. „Töötempo oli nii tappev, et neljast töötajast kaks langesid nädalaga välja. Ju nad hakkasid kartma, et äkki niimoodi jääbki, et pitsatahtjad seisavad troppis ukse taga.“

    Pitsaküpsetaja kolm soovitust

    1. Koosta mitu äriplaani. Paljud alustavad ettevõtjad mõtlevad, et milleks äriplaan, olen peas kõik läbi mõelnud – milleks panna paberile numbreid, mis reaalsuses sageli tõeks ei osutu. Aga tegelikult tasub erinevaid äriplaane läbi kirjutada. Kui sul Exceli tabelis jookseb mitme äriplaani puhul lõpuks kokku miinusega number, siis reaalsus võib olla veel hullem.

    2. Otsi sõpradelt tuge. Igal ettevõtjal tuleb ette hetki, et oh, kui saaks mingile palgatööle, siis kohe läheks. Räägi ja konsulteerid sõpradest ettevõtjatega, neil on kogemusi ja nemad oskavad nõua anda, nad innustavad sind ettevõtjana edasi tegutsema. Alustav ettevõtja võiks abi saamiseks endale ka mentori otsida.

    3. Keskendu eesmärgile. Kui sa oled millegagi alustanud, pead sellega järjepidevalt tegelema ja vähemalt alguses loobuma paljustki, et asi toimiks. Ilma tööta ja pühendumuseta ei tule mitte midagi. Kui kuskil pannakse kinni uks, siis avaneb mujal aken, ja iga halb on millekski hea. Raskused ning kogemused õpetavad kõige enam.

    Kuu aega hiljem oli avamismöll möödas, kuid Zupsmani sõnul on pingelisi tööpäevi tulnud igal aastal aeg-ajalt ikka ette. Viimati tänavu juulis, kui Kagukeskuse kõrval asuval staadionil korraldati noorsoo Rukkilillemängud kergejõustikus ja pitsanõudlejaid vooris hommikust õhtuni.
    Kõige suurema käibega kuu oli Pizzakaubandusel aga eelmise aasta juuni. „Tänu Ameerika rahuvalvajatele, kes olid Võrus kolm nädalat,“ täpsustab Zupsman. „Kui nad Peetri Pizzast haisu ninna said, oli söögikoht inglise keelt kõnelevaid sõdureid pidevalt täis. Me väheke isegi kartsime, et äkki peletavad püsikunded eemale, aga õnneks mitte.“
    Zupsman rõhutab, et pitsabaari ei saa pidada distantsilt. „See ei ole äri, kus omanik saab kusagil saarel jalgupidi vees vedeleda, vaja on kogu aeg panustada oma tööga,“ ütle ta. „Ma olen vajadusel sünnipäevalauast tõusnud ja sõitnud töötajatele appi pitsasid tegema või nõusid pesema. Sest muidu on kuri klient leti ees, kes läheb ära ja räägib teistele ka, et see on mõttetu koht, kuna pidi nii kaua pitsat ootama.“
    Rabada on tulnud isegi vana aasta õhtul. Nimelt helistati eelmise aasta 31. detsembri hommikul Rimi pitsasse ja sooviti saada õhtupoolikuks 80 pitsat. „Ma algul arvasin, et see on mingi aastavahetuse nali, et keegi on peoga juba varem alustanud,“ räägib Zupsman. „Kuna me nii suurt tellimust telefoni teel vastu ei võta, palusin tulla kohapeale.“

    OÜ Pizzakaubandus

    Asutatud 12.08.2009.

    Tegeleb toitlustusega.

    Tegevjuht ja omanik Ulvi Zupsman.

    Gaselli TOPis 713. kohal.

    Töötajaid 11 (kuni 2015. aasta detsembrini oli 5).

    Frantsiisileping Peetri Pizza keti omanikfirma OÜga Robinsoni Restoranid.

    25.09.2009 – avas Võrus Rimi toidukaupluses Peetri Pizza.

    20.12.2015 – avas Võrus Kagukeskuses Peetri Pizza.

    2012. ja 2015. aastal sai parima Peetri Pizza tiitli.

    Ulvi Zupsman on lõpetanud 2001. aastal Mainori Majanduskooli Võru filiaali ärijuhtimise erialal. Enne oma firma asutamist töötas ta 13 aastat väikeettevõttes, mis tegutses meedia ja turunduse valdkonnas.

    Kohale tuli sõdurpoiss Kuperjanovi pataljonist, kaasas pikk nimekiri, kui palju millist pitsat soovitakse. Sõdurid olid klappinud igaüks viis eurot, kokku ulatus tellimus üle 400 euro. Kell 16 lõppes aastavahetuse eelne lühendatud tööpäev ja mõlemad Võrus asuvad Peetri Pizzad asusid suurtellimust täitma. Kui Zupsman päris pitsadele järele tulnud sõduritelt, et mis pidu neil õhtul toimub, ütlesid nad: „Me tahtsime ka endale vana aasta õhtul midagi head lubada.“
    Küsimusele, kui tihti Zupsman ise kodustele õhtusöögiks pitsa kaasa haarab, vastab ta, et sellist asja on jäänud järjest vähemaks. „Ma üritan kodus ikka ise süüa teha. Tõsi, kodus ei ole ma pitsat seitsme ettevõtlusaasta jooksul kordagi teinud.“
    OÜ Pizzakaubandus tegevjuht unistab
    Unistan stabiilsusest. Tahan jõuda selleni, et igapäevane töörutiin toimiks justkui iseenesest. Praegu on asi võib-olla selles, et ma ei julge ülesandeid töötajatele delegeerida.
    Unistan ka sellest, et kunagi suudaksime Võrus müüa Peetri Pizza pitsasid sama hinnaga, mis mujal Eestis, praegu müüme pitsasid näiteks Tallinna hindadega võrreldes euro odavamalt.
    Kommentaar: Ulvi on mängiv treener
    Madis Kinks, Peetri Pizza rajaja, OÜ Robinsonid Restoranid juhataja
    Ulvi Zupsman on minu partner, keda võib tuua eeskujuks. Ta võttis julguse kokku ja otsustas, et tahab midagi muud teha. Eestis võiks olla rohkem julgeid ja tublisid ulvisid, kes otsustavad muuta oma elu ja hakata ettevõtjaks.
    Peetri Pizzasid on meil praegu 43 ja aasta lõpuks 45. Koostööpartnereid on aga vähem, sest tublidele partneritele, nagu näiteks Ulvi, anname kuni kaks pizzeria't pidada. Kahe jala peal on mõnusam seista kui ühe jala peal, kahe pizzeria majandamisel tekib sünergia.

    OÜ Pizzakaubandus majandustulemused (eurodes)

    aasta    käive               kasum

    2011    105 236           15 066

    2012    121 699           10 567

    2013    148 972           22 502

    2014    208 613           31 134

    2015    216 476           40 018

    Allikas: OÜ Pizzakaaubandus

    Meie üks põhimõte on, et me anname frantsiisi ainult mängivatele treeneritele. Me ei jaga lepinguid investoritele või lihtsalt ilusatele koduperenaistele. Ulvi on mängiv treener, ta ei pea kogu aeg vehkima pitsasid teha, aga ta peab märkama, kui midagi on valesti. Mängiv treener hüppab platsile siis, kui on vaja sõlmed lahti sõlmida.
    Pane tähele
    * Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väikefirmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.
    * Äripäeva Gaselli TOPi lähteandmeteks on ettevõtte müügitulu ja kasum enne makse aastatel 2012, 2013 ja 2014. 2012. aasta müügitulu peab ulatuma 100 000 euroni ja aastatel 2012-2014 kasvama käive ja kasum vähemalt 50%.
    * TOPi jõudis tänavu 1036 ettevõtet.
    Gaselliliikumist toetavad LHV ja Markit.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.