Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tulevikuauto hakkab andmetega kauplema

    AutodFoto: Scanpix/Postimees

    Autotootjad jooksevad andmeärile tormi.

    Võimalik, et tulevikus hakkab töölt koju sõites korduma järgnev stsenaarium. Sa peatud, sest fooris on punane tuli, su auto “mõistab” seda ning kuvab sulle ekraanile reklaami, mis viitab mõnele heale diilile lähedal asuvas söögikohas. Kas sind häiriks selline reklaam? Mitu uut idufirmat usub, et mitte, kuna inimesed on tulevikus üha rohkem nõus oma privaatsust heade pakkumiste ja soodustuste vastu välja vahetama.
    Autotootjad on oma klientide kohta andmeid kogunud juba pikka aega, kuid võrdlemisi väike arv andureid ning tagasihoidlike võimalustega tarkvara ei võimaldanud seni saadud infot töödelda sellises mahus, et need enda tarbeks ka äriliselt tööle panna. Tänu tehisintellektile ning muudele moodsatele tehnoloogiatele on tuuled pöördumas.
    Moodne tehnoloogia paneb autotootjad aga uue probleemi ette: kas inimene on ka tegelikult nõus sellega, et autotootja teab, kus ta reisib, mitut inimest sõidutab, kui kiiresti sõidab ja kas liiklusreegleid rikub. Rääkimata sellest, missugune on sõidustiil.
    Andmetöötlus läheb hinda
    Strategy Analyticsi ekspert ning autotootjatega andmealast koostööd tegev Roger Lanctot ütles intervjuus Bloombergile, et autotootjad on mõistma hakanud, et kliendiandmete sõda on aina tuure kogumas. Lanctoti sõnul peaks autotootjad jõudma andmete analüüsis sellele maale, kus on praegu näiteks Facebook ja Google – kasutada töödeldud andmeid selleks, et teenida tulu.
    Autotööstuse eksperdid ütlevad, et tegelikult võimaldab moodne tehnoloogia inimest igasuguste hädade eest hoiatada või vähemasti suurendab tõenäosust, et probleemidele saadakse kiiresti jälile. Näiteks võiks auto suuta ennustada, millal peaks inimene minema rehvirõhku kontrollima, aga ka näiteks parkimiskoha otsimisel või juhtima autojuhi tähelepanu sellele, et ta on jõudnud linnas piirkonda, kus juhtub palju õnnetusi.
    Fordi juht Jim Hackett ütles Bloombergi vahendusel, et ka autovaraste põli läheb aina viletsamaks, kuna tulevikuauto annab märku oma asukohast.
    Eeskätt USAs hakkavad autotootjad ilmselt andmeid rahaks vahetama üsna pea. Autotootjad usuvad, et kui leida üles kliendi nii-öelda nõrk koht, ei peaks olema probleem andmed enda jaoks tööle panna. Näiteks on inimene nõus müüma oma andmeid siis, kui ta saab vastu kas autoostu sooduskupongi või saab kütust osta taskukohasema hinnaga.
    Mõistagi jagatakse andmeid laiali siis, kui inimene ise diiliga nõus on.
    Mitmed võimalused
    Pangad, autotootjad ja finantsettevõtted on vaid väike osa neist, kes tahavad teada, mida nad võiksid inimeste autosõiduandmetega pihta hakata. Seetõttu on tekkinud juba ka üksjagu selliseid ettevõtteid, kes taolise andmeanalüüsiga tegelevad. Üheks valdkonna tuntumaks näiteks on ilmselt Iisraeli start-up Otonomo, kelle klientuuri kuulub juba 10 autotootjat, teiste hulgas ka Daimler.
    Otonomo pakub autotootjatele võimalust nonde kogutud andmeid organiseerida ja analüüsida, samas kui äpp laieneb erinevatesse riikidesse, kus inimesed saavad vastavalt kohalikele regulatsioonidele valida, missugust informatsiooni on nad enda kohta valmis edastama. Otonomo kaasas hiljaaegu investoritelt oma äri edendamiseks 3 miljonit dollarit.
    Teise niisuguse firmana võib esile tuua aga Silicon Valleys tegutseva Telenavi, mis keskendub oma tegevuses sellele, et autos kuvataks ekraanile pop-up reklaamid.
    Mõistagi tekib siinkohal küsimus, et mis saab, kui autoomanikul pole raha osta sellist neljarattalist, millel oleksid erinevad sensorid ja vidinad, mis võimaldavad tema tegevust salvestada ja hiljem analüüsida. Ilmselt hakkavad autotootjad klientidele pakkuma võimalusi saada moodne tehnoloogia oma uue auto külge “tasuta”, kui nad on valmis taluma reklaame ja oma andmeid autotootjaga jagama.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.