Artikkel
  • Kuula

    Leedu autovedajaid süüdistatakse orjapidamises

    Leedu veebikanal Laisves.tv tõi avalikkuse ette kahetunnise uurimustöö pealkirjaga “Veokiorjad”. See on karm kokkuvõte sellest, mis Leedu transpordiettevõtetes tegelikult toimubFoto: Kuvatõmmis

    Leedu autovedajad on krahhi äärel: valitseb täielik veokijuhtide põud, kuna aastane kvoot kolmandatest riikidest pärit juhtide tööle lubamiseks sai täis juba mais ning kaks kuud kestnud ootamise järel teatas valitsus, et kvooti ei suurendata. Otsust võis mõjutada hiljuti avaldatud ajakirjanduslik dokumentaaluurimus Leedu vedajatest kui 21. sajandi orjapidajatest.

    Leedu transpordisektoril oli 2021. aastal lubatud tuua kolmandatest riikidest tööle 11 600 töötajat. Vaatamata sellele, et tegemist on suurima kvoodiga erinevates sektorites (tööstuses on lubatud 9500, ehitussektoris 9100 jne), sai see täis juba esimese viie kuuga. Seepeale hakkaski Leedu autovedajate assotsiatsioon Linava nõudma riigilt luba veel 15 000 autojuhi importimiseks, vahendab Äripäeva teemaveeb Logistikauudised trans.infot.

    Kirjuta toimetusele!

    Kui oled kuulnud veondussektori sarnastest probleemidest Eestis, anna sellest toimetusele teada, kirjutades [email protected].

    Leedu sotsiaalkindlustus- ja tööministeerium otsustas autojuhtide impordiks lisa­kvoote aga mitte eraldada, kuna transporditöötajate ametiühinguga sõlmitud kokkulepe ei võimalda seda. Ministeeriumi esindaja Monika Navickaite soovitas ette­võtetel esmalt ametiühingutega sotid selgeks rääkida, alles siis vaadatakse teemale uuesti otsa. Ministeerium juhtis tähelepanu sellele, et kuna Leedus on praegu suur tööpuudus, peaksid ettevõtjad välismaalaste palkamise asemel looma kohalikele töötutele soodsamad tingimused. Samuti rõhutati vajadust pidada tulemuslikumat koostööd ametiühingutega, et parandada autojuhtide töötingimusi.
    Valitsuse otsus oli vedajatele šokk
    Ettevõtjate hinnangul viib praegune olukord Leedu autoveosektori kokkuvarisemiseni. Kui pole juhte, ei saa ettevõtjad täita oma kohustusi klientide ees ega maksta pankadelt võetud laene, kahju hulk kasvab iga päevaga ning need ulatuvad miljonitesse eurodesse.
    “Autojuhtide palkamata jätmine sunnib ettevõtteid rikkuma oma lepingulisi kohustusi tellijate ees, nad peavad maksma trahve ja lõpuks oma tegevuse lõpetama,” ütles Linava president Romas Austinskas meediale. Tema sõnul on Leedus pidevalt puudu inimestest, kes soovivad töötada kaugsõidu autojuhtidena, ja pole palju neid, kes tahaksid sooritada selle töö tegemiseks vajalikud kvalifikatsioonieksamid.
    Must palk ja ebainimlikud töötingimused
    Valitsuse otsust võis mõjutada hiljuti Leedu veebikanalis Laisves TV avaldatud kahetunnine uurimus, mis kandis vene keeles pealkirja “Rabõ Fur” ehk “Veokiorjad”.
    See oli šokeeriv dokumentaal, kus on halastamatult päevavalgele tiritud Leedu transpordisektori tumedam pool: sula­rahas päevarahadena palga maksmine, ebainimlikud töö- ja elutingimused, halastamatud trahvinõuded ülekulutatud kütuse eest, sunniviisilise “ühiskassa” kogumine juhtudeks, kui autoga peaks midagi juhtuma, ja mida hiljem ei tagastata, fiktiivsed palgatšekid, sageli esinev kohustus sõita läbi väikeste asulate, et hoida kokku kiirteemakse jne. Loetelu on värvikas ja pikk, pihta saavad nii Euroopa suurim vedaja Girteka kui ka Hellemans, Vlatana, Gretoma Transportas jpt.
    Pikemalt saab lugeda Logistikauudistest.
    Vaata Laisves.tv dokumentaali Leedu veokijuhtide karmist elust siit:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Mihkel Nestor: kui hull on lugu investeeringutega? Üldse mitte nii hull
Levinud narratiivi kohaselt on kiire palgakasv, vohav bürokraatia ja maksutõusud muutnud Eesti ettevõtluskeskkonnana ebasoodsaks ning suunanud uued investeeringud siit minema. Numbritele otsa vaadates on nende väidetega väga raske nõustuda, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Levinud narratiivi kohaselt on kiire palgakasv, vohav bürokraatia ja maksutõusud muutnud Eesti ettevõtluskeskkonnana ebasoodsaks ning suunanud uued investeeringud siit minema. Numbritele otsa vaadates on nende väidetega väga raske nõustuda, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Silvano kvartali müügitulemus vähenes, kuid puhaskasum kasvas jõudsalt
Silvano Fashion Groupi müügitulu ja ärikasum esimeses kvartalis pisut vähenesid, kuid puhaskasum paisus pea 60%.
Silvano Fashion Groupi müügitulu ja ärikasum esimeses kvartalis pisut vähenesid, kuid puhaskasum paisus pea 60%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Eesti parim juht: karjumises pole ma kunagi hea olnud
Eesti parimaks juhiks valitud IT-ettevõtja, OIXIO Groupi omaniku ja juhatuse esimehe Ivo Suursoo sõnul on raskete otsuste tegemise juures kõige olulisem viisakas kommunikatsioon ja inimlik selgitamine. Talle meenus vaid üks kord, mil ta ise on häält tõstnud.
Eesti parimaks juhiks valitud IT-ettevõtja, OIXIO Groupi omaniku ja juhatuse esimehe Ivo Suursoo sõnul on raskete otsuste tegemise juures kõige olulisem viisakas kommunikatsioon ja inimlik selgitamine. Talle meenus vaid üks kord, mil ta ise on häält tõstnud.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Setod protestivad: Koidula piiripunktis ootab sadu veokeid, riik tahab selle aga ööseks sulgeda
Riigi plaan sulgeda Koidula piiripunkt öiseks ajaks on Setomaa vallajuhid tigedaks ajanud, kirjutab Logistikauudised.
Riigi plaan sulgeda Koidula piiripunkt öiseks ajaks on Setomaa vallajuhid tigedaks ajanud, kirjutab Logistikauudised.
Riik süstib Hinrikuse ja Tamkivi fondi 10 miljonit riskiraha
SmartCapi Riskikapitalifond osaleb 10 miljoni euro suuruse investeeringuga kogenud asutajate juhitud Plural Fund II 500 miljoni euro suuruses rahastusringis.
SmartCapi Riskikapitalifond osaleb 10 miljoni euro suuruse investeeringuga kogenud asutajate juhitud Plural Fund II 500 miljoni euro suuruses rahastusringis.