Strateegiline kommunikatsioon sõja ajal: õppetunnid Ukrainast

    Sõjas saab kommunikatsioonist võimas relv, mis aitab vaenlasele kõrvade vahele pugeda ja oma rahvast mobiliseerida. Mida oleme õppinud Ukraina sõja kommunikatsioonist, jagavad strateegilise kommunikatsiooni ekspert Raul Rebane ja Riigikogu liige ning endine NATO strateegilise kommunikatsiooni keskuse asedirektor Peeter Tali. 

    „Ärge alahinnake sõnade, piltide ja tegude jõudu! Strateegilises peavad need käima kokku ning kui sõnad, pildid ja teod kokku ei käi, ei on strateegiline kommunikatsioon puudlik või lausa katki,“ kommenteeris Tali Kommunikatsioonijuhtimise aastakonverentsil.  

    Tali toob esile, et sõjapidamise eesmärk ei ole ainult hävitada ja tappa, vaid suruda vastasele oma tahe peale. „Nagu Sun Tzu on öelnud: ülimast ülim ei ole mitte võita kõiki lahinguid, vaid võtta ilma lahingusse astumata.“ Seda saab teha vaid strateegilise kommunikatsiooniga.

    Aastate jooksul on lahinguruumid muutunud ja seega muutub ka sõjapidamine üha keerulisemaks. „Lisaks maale, merele ja õhule on lisandunud ka küber, kosmos ja inforuum. Ukraina on näidanud meile, kui oluline on tegutseda kõigis neis ruumides korraga,“ tõdes Tali.

    Põlvkondade konkurents sõjapidamisel

    Info- ja küberruumist rääkides tõstab Rebane esile Vene ja Ukraina riigijuhtide põlvkondade konkurentsi, kus Ukraina noorem põlvkond on osutunud meisterlikumaks kui näiteks Putin, kes internetti ei kasuta. „Pea kõik Putinit ümbritsevad inimesed on üle 70-aastased. Zelenski ümber on aga tunduvalt noorem tiim. Meil saab olema väga huvitav jälgida, kuidas need kaks nii maailmavaateliselt kui infotehnoloogia alal põrkuma hakkavad.“

    Nii Rebane kui Tali tõdevad, et Ukraina edukas kommunikatsioon on näide, kuidas täpsed ütlused ja selge sõnum aitavad mobiliseerida rahvast ja kujundada konflikti narratiivi.

    Samuti on nende sõnul suhteliselt hästi hakkama saanud ka Eesti, kes üsna sõja algusest võttis jõulise rahvusvahelise positsiooni sõja osas. „Inimene on emotsionaalne olend ja seda enam on oluline, et ka meie ajakirjanikud käivad Ukrainas ja annavad läbi pildi ja video edasi sealsete inimeste kannatusi. Meile meeldib lugusid rääkida ja lugeda. Need lood, kommunikatsiooni mõttes narratiivid, hoiavad meid erksana isegi siis kui sõda ise pikale venib,“ tõdevad mehed.

    Lisaks kuuleb saatest „Lavajutud,“ kuidas strateegiline kommunikatsioon võib mõjutada sõja käiku ning millal Ukraina sõda lõpeb.

    Fotol: Raul Rebane, Peeter Tali ja Liina Pulges. 
    Foto: Raul Mee. 

    • Lavajutud
    • 05.02.2024
    KIIRUS:
    Strateegiline kommunikatsioon sõja ajal: õppetunnid Ukrainast
  • Hetkel kuum