Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maanteetranspordi ettevõtted kergitavad konkurentsivõimet

    Pikk autorong sadamas

    Maanteetranspordi teenust tuleb osutada tingimustes, kus konkurents määrab hinna ja majandusseis nõudluse. 20 aastat transpordiäris tegutsenud Üllar Burki sõnul peavad teenusepakkujad turusituatsiooniga kohanduma. „Tänapäeva tehnika ja teadmised võimaldavad lähtuvalt nõudlusest kompleksseid lahendusi pakkuda,“ sõnab ta.
    Statistikaameti andmetel veeti maanteedel selle aasta esimesel kuuel kuul 18,7 miljonit tonni kaupa, mis on 6,6 % rohkem kui aasta tagasi. Burlog OÜ tegevdirektori sõnul on ka neil töömahud suurenenud. „Ilmselt on pidev töö kliendi ja organisatsiooniga end ära tasunud,“ arvab ta.
    Maanteetranspordi turgu mõjutavaid tegureid on palju ja üks neist on kindlasti raudteetranspordi kiire kasv. Burk näeb aga olulise tänase probleemina kahanenud Vene turgu. „Kui mingi turuosa kaob, liigub vabanenud tehnika sinna, kuhu on tekkinud ülejääk, ja see toob kaasa omaette hinnasurve,“ selgitab ta. Enim mõjutas Venemaa impordikeeld siiski Leedu transpordifirmasid, sestseal on palju suuri ettevõtteid.
    Samuti teeb muret diisliaktsiisi plaanitav tõus. „Tegutseme avatud turul ja lisanduv kulukomponent vähendab oluliselt Eesti vedajate konkurentsivõimet lähiturgude vedudel,“ lisab ta.
    Samas möönab Burk, et igaüks peaks hindama oma organisatsiooni konkurentsivõimekust. „See on normaalne, kui mingil hetkel toimub langus – nii nähakse kitsaskohad ära,“ selgitab ta.

    Mida ootab transporditeenuse tellija?

    AS Kalevil on üks peamine logistikapartner ja lisaks veel mõned partnerid import-eksportvedudele. Partnerite puhul peame kõige olulisemaks usaldusväärsust, aga ka initsiatiivikust, mida näidatakse üles tavapärasest erinevate või mõneti ootamatute olukordade lahendamisel. Kalevi kui toidutootja jaoks on kindlasti oluline see, et toiduainete käitlemine vastaks kõigile kehtestatud nõuetele ja et partner suudaks tagada vajaliku režiimi (temperatuur, niiskus jm) meie toodetele.

    Ruth Roht, AS Kalev kommunikatsioonijuht

    Turg alles kujuneb
    Eesti maanteetranspordiettevõtted on võrreldes muu maailmaga väga väikesed. Saja autoga teenuseosutajaid on vaid mõni üksik. “Oleme selline butiikriik transpordi mõttes,”räägib Burk.
    Üldiselt on iga ettevõte leidnud endale sobiva tegutsemisala, vedajaid on väga palju ja tase on seetõttu erinev. “Üks hetk peaks turg korrastuma,” arvab Burk, kelle sõnul on Põhjamaade turg rohkem välja kujunenud. Ebakvaliteetsele veoteenusele ei ole varsti enam nõudlust; konkurentsis püsimiseks tuleb investeerida nii tehnikasse kui teadmistesse. „Kui tahame aastas 10 miljonit käivet teha, tuleb enne sama palju tehnikasse investeerida,“ võtab ta teema kokku.
    Vedelike transport tsisternveokil
    Spetsiifilise kauba transport nõuab eritehnikat
    Enamik Burlog OÜ klientidest on toiduaine- või keemiatööstusettevõtted, mis vajavad kaubaveol erilahendusi.
    Keemiatööstuse tooraine või toodang võivad olla nii vedelal kui pakitud kujul, mistõttu peavad transpordifirma masinaparki kuuluma spetsiaalsed tsisternautod ja haagised.
    Temperatuuritundlike toodete transpordiks on vajalikud reguleeritava temperatuuriga veokid, mis suudavad hoida stabiilset temperatuuri, olgu siis tegemist pluss- või miinuskraadidega.
    Hea näide on Burki sõnul vedel šokolaad, mis peab püsima kindlal temperatuuril. Nende varustuse hulgas on tünnid, kuhu saab laadida kuni 30 tonni vedelat šokolaadi. Hästi isoleeritud tünnil on olemas soojendussüsteem, mis võimaldab transpordi ajal hoida temperatuuri näiteks 45 kraadi juures. Konteineri ümber on omakorda vedelikusärk, mis hoiab kütteelemendi temperatuuri vajalikus vahemikus.
    „Kui toode vajab temperatuuri jälgimist, on ADR kaup või ohtlik jääde, siis meie puhul ei pea klient mõtlema, kas vedu on teostatav,“ selgitab Burk ja lisab, et sellist teenust suudavad spetsiifiliste ainete transpordis hetkel veel vähesed pakkuda.
    Burlog OÜ kasutab peamiselt Volvo veokeid ning Van Hooli ja Schmitz Cargobulli haagiseid. Kuna ettevõte töötab palju Põhjamaades, on hea teeninduspargi olemasolu väga tähtis, sest probleemide korral peab olema võimalus saada kiiret abi. Ohtlike kaupade vedu eeldab aga, et tehnika vastab kõige kõrgematele nõuetele.
    Komplekssed lahendused vähendavad tühisõite
    Tosina autoga Burki juhitav ettevõte teenindab aasta jooksul umbes sadat klienti. Firma eesmärk ei ole omada suurt kliendibaasi, vaid pakkuda võimalikult kompleksseid lahendusi suurematele tööstustele. Toiduainetööstusettevõte vajab valmistoodangu transporti, kuid samas tuleb tooraine ka kuskilt importida. „Saame pakkuda nii üht kui teist,“ räägib Burk ja lisab, et niisuguste komplekssete lahendustega on võimalik minimeerida tühisõite, sest sama auto, mis laadib kauba peale, laadib ka maha. „Pakkematerjali toome me omakorda tagasi, mis on keskkonnasäästlikkuse seisukohalt oluline toiming,“ sõnab ta.
    Saab ka keskkonda säästvamalt tegutseda
    Tänapäevaste tehniliste lahenduste abil saab säästa keskkonda. Näiteks võimaldab topelt laadimissüsteem tootepakendi või tühja taara ülemisele korrusele tõsta ja koos transporditava kaubaga tagasi tuua. C02 hulka saab vähendada ka intermodaalset veoskeemi kasutades, mis tähendab seda, et kaupa ei transpordita ainult mööda maanteed, vaid haagised ja konteinerid tõstetakse vahepeal laevale või rongile.
    Põhjamaades, kus Burlogi meeskond sageli töötab, on kauba vedamiseks tavapärane kasutada autorongi, mis koosneb sadulveokist ja haagisest. Sellisele autorongile on võimalik peale laadida 33 alust, kaaluga kuni 25 tonni.
    Kui laadida 18meetrisele autole peale Eesti seaduste järgi lubatud tonnaaž, siis Soome või Rootsi jõudes on võimalik vastavalt seal lubatule panna kokku 25meetrine autorong, mis veab kuni 48 tonni kaupa.
    Burk usub, et pikk autorong ja suur kaal on mõistlikud just keskkonna suhtes. „Sisuliselt saab niimoodi suures mahus kaupa vedades vähendada CO2-heidet umbes 40%,“ sõnab ta.
    Ohtliku kauba veos ta keskkonnale ohtu ei näe. „Selleks ongi olemas vastav tehnika ja väljaõpe, et riske minimeerida,“ märgib ta.
    Ohtlikku kaupa ehk tava ADR kaupa saavad Burki sõnul Eestis vedada umbes 20% autodest, täidetud peavad olema ADR nõuded. Lisandub veel ADR1 ehk võimalus vedada lõhkeainet ja ohtlikke jäätmeid.

    Maanteetranspordi renomee ei ole just kõige parem.

    Keemiaharidusega Burk näeb transporditeenust kui äärmiselt huvitavat ala. Kahjuks tundub, et maanteetranspordi renomee ei ole just kõige parem. On räägitud sõidumeerikute väärkasutusest, ebakvaliteetsetest veovahenditest ja autojuhtidesse suhtumisest. Tendents liigub siiski rafineerituma turu ja kvaliteetsema tehnika suunas, mis tagab lõppkokkuvõttes ohutu liikluse, kliendi kauba korrektse kohalejõudmise ja võimaldab transpordiettevõtetel kvaliteetset teenust pakkuda.
    Klientidega suhtlemine, tootmisprotsesside, toorainete ja valmistoodanguga tutvumine on Burki sõnul väga põnev. „See on kahe võrdväärse partneri töösuhe, sa pead olema asja sees ja omama head meeskonda – see teebki sind konkurentsivõimeliseks,“ lisab ta.
    Burlog OÜ on rahvusvahelist transporditeenust pakkuv perefirma, mille käibest 70% tuleb Soomest ja Rootsist, ülejäänud 30%, mis tuleb Eestist, on tegevdirektor Üllar Burki sõnul ääretult tähtis: „Koostöös Eesti kliendiga oleme palju edasi arenenud.“
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Google koondab teadmata osa töötajatest Protest Iisraeli vastu maksab töö veel kümnetele ettevõtte töötajatele
Lisaks Teslale andis uuest koondamislainest teada ka Alphabeti omanduses olev Google.
Lisaks Teslale andis uuest koondamislainest teada ka Alphabeti omanduses olev Google.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.