5. august 1996 kell 22:00

Sajandi kommertspidu

Atlanta olümpiamängudest jäi aga paljudele mulje, et raha oli eesmärk omaette ning mitte vahend eesmärgi saavutamiseks. Kaotajaks olid muidugi mängud.

Suure rahvapeo asemel kujunes spordivõistlustest Atlanta jaoks pigem tohutu täiturg, kus kaubeldi olümpiarõngastega kirjatud T-särkide, märkide ja mütsidega. Isegi üheks olulisemaks vaatamisväärsuseks peetud olümpiapargis ei olnud muud teha, kui külastada sponsorfirmade paviljone, süüa rämpstoitu ning osta suveniire.

Rahvusvahelise olümpiakomitee sõnul lugesid kümme peasponsorit ürituse kordaläinuks, sh ka IBM, kelle arvutisüsteemid osutusid laialt kajastatud katastroofiks.

Atlanta mängude peavõitjaks on loomulikult telekompanii NBC, mis ostis õiguse olümpiamängude ülekandmiseks 456 miljoni dollari eest ning müüs 171 saatetunni jooksul reklaami 700 miljoni eest.

Võitjate hulka võib arvata ka Bill Clintoni, kelle pere oli korduvalt tele-ekraanidel, samas kui vastaskandidaadil Bob Dole'il tuli kaamera ette sattumiseks tublisti vaeva näha.

Atlanta jääb meelde hiiglasliku kommertsüritusena, kuid tulekumas on uued mängud. NBC on 3,6 mld dollari eest enesele aastani 2008 kindlustanud õiguse olümpiamängude teleülekanneteks.

Järgmiseks suurürituseks on talveolümpia Naganos Jaapanis 1998. a. Juba on kohalikud ettevõtted sõlminud 300 mln dollari eest sponsorlepinguid. Summa ületab kolm korda selle raha, mille kohalikud sponsorid Lillehammeri taliolümpia rahastamiseks välja panid.

Järgmised suveolümpiamängud on aastal 2000 Austraalias. Nendeks mängudeks on juba kaks kolmandikku kohalikust sponsorrahast selgunud. Sydneys on kõige kallima sponsorpaketi hind 60 mln dollarit. Atlantas maksis taoline pakett «vaid» 40 miljonit. DI-REUTER-ÄP

Hetkel kuum