12. detsember 1996 kell 22:00

Pangad lähevad Internetti

Pankade internetiteenused võimaldavad praegu sooritada sularahata maksekorraldusi arvuti vahendusel Eesti piires ja jälgida oma konto ning laenuportfelli seisu.

«Panganet aitab vähendada tööjõukulusid,» väitis Hoiupanga selvepanganduse osakonna spetsialist Timo Mitt. Tema sõnul on Interneti kaudu kliendiga suhtlemine odavam, kuna jäävad ära kulutused tellerite palkamiseks, kinnisvara üürimiseks ja elektri ning soojuse eest tasumiseks.

Mitt lausus, et netipangandus on väga perspektiivikas, kuna see võimaldab teenindada väheste kulutustega väga palju kliente. «Põhimõtteliselt on võimalik rajada pank ka ühte väikesesse ruumi, kus seisavad ainult arvutid,» ütles ta.

Lähitulevikus kavatseb Hoiupank pakkuda kliendile võimalust kaubelda ka Interneti kaudu börsiaktsiatega. Forekspanga töötaja Tanel Raja lisas, et varsti saab aktsiatega kaubelda ka Forekspanga netipangas.

Raja sõnul kasutab panganetti enamik Forekspanga töötajaid, kuna Interneti kaudu on võimalik teha ülekandeid täpselt ja kiiresti.

Hansapanga infotehnoloogia divisjoni direktori Tõnis Sildmäe sõnul on ka nende pangas Interneti peale mõeldud ja lähemas tulevikus on panga klientidel võimalik Interneti kaudu arveldada. Seni kasutab Hansapank Telehansa teenust, mis võimaldab arveldada modemside kaudu.

Sildmäe sõnul sooritatakse Telehansa kaudu üle poolte maksetest.

Wall Street Journali andmetel on konsultatsioonifirma Booz-Allen & Hamilton teinud uurimuse, mille järgi läheb pangakontoris tehtud sularahata maksekorraldus pangale maksma 13 krooni, telefoni teel tehtud maksekorraldus 6,5 krooni, modemside kaudu tehtud maksekorraldus kolm krooni ja Interneti vahendusel tehtud maksekorraldus ainult 1,5 krooni.

Sama uurimuse järgi maksab kümne miljoni pangakliendi teenindamine Interneti kaudu 600 korda vähem kui panga tavaliste harukontorite kaudu.

Tanel Raja ütles, et Forekspanga panganet Forexdirect läks maksis ainult 200 000 krooni.

Lähemas tulevikus hakkavad pangad väljastama mikroprotsessoriga kaarte, mida kasutavad juba telefonioperaatorid. Protsessorkaartide abil on võimalik luua usaldusväärne side nii panga ja kliendi kui kliendi ja kaubandusasutuse vahel, lausus Timo Mitt.

«Interneti areng ei tähenda, et pangakontorid üldse ära kaoksid, nad jäävad alles kui nõustamiskeskused,» lisas Mitt.

Hetkel kuum