74 kohalviibinust saadikust hääletas tubakareklaami keelustamise poolt 39 riigikogu liiget. Tubakareklaam annab Eesti trüki- ja välireklaami käibest umbes 4%.
«Pisikesed huvigrupikesed on mõjutanud eri poliitikuid ja ilmselt ühel osal riigikogu liikmetel on huvi eelnõu põhja lasta,» lausus eksmajandusminister Toivo Jürgenson.
Tema sõnul muutub nüüd reklaamiseaduse eelnõu ebaloogiliseks. Ka möödunud aastal läksid mõned lõigud üliliberaalseks ja mõned väga konservatiivseks, lisas ta.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Riigikogu majanduskomisjoni liikme Mihkel Pärnoja sõnul võidakse reklaamiseadus vastu võtta enne jaanipäeva. Juunis on reklaamiseaduse eelnõu kolmandal lugemisel. Tubakareklaami keelustamise vastu hääletanud Pärnoja lausus, et selle küsimuse juurde tõenäoliselt riigikogu enam ei tule.
Reklaamiseaduse eelnõu ühe autori, ASi Meediakorp meediadirektori Priit Hõbemägi sõnul pole riigikogu esimehe Toomas Savi ja riigikogu liikme Tiit Made esitatud seaduseparandus demokraatlik.
Hõbemäe sõnul andnuks reguleeritud tubakareklaam võimaluse tubakatootjate raha eest juhtida suitsetamisvastast propagandat.
Inimesed on loomingulised ja alati leitakse järgmisi viise, kuidas tubakatooteid reklaamida, kommenteeris eilset riigikogu otsust Swedish Match Eesti ASi tegevdirektor Raigo Roosve.
«Meie tegevus on täiesti legaalne ja suitsetamine on igaühe enda vaba valik. Tahame lihtsalt mingit kanalit tarbijatega suhtlemiseks, et teada anda ühe või teise toote omadustest,» lisas ta.
Roosve tõi näiteks narkootilised ained, mida ei või reklaamida. Ometi on nende tarbimine kaheksa korda suurenenud. Samas hoiab tubakatoodete turustaja reklaamikeelu puhul oluliselt raha kokku.
Praegu kasutavad tubakatoodete reklaamijad eelkõige välireklaami. Keelustamise korral väheneb tublisti Tallinna eelarve, kuhu jääb laekumata reklaamimaks, viitas Roosve.
Keelud ei saa tulla äkki
Artikkel jätkub pärast reklaami
Roosve sõnutsi ei saa tubakareklaami keelustada päevapealt. Seaduse vastuvõtmisel peab tubakatoodete turustajatele sellest ette teatama ja andma võimalikult pika rakendusaja, lisas ta.
Tubakafirma Philip Morris Eesti OÜ turundusjuht Juhan Kahu lausus, et tubakareklaami keelustamisel tekivad loomulikult kulutused. «Kõige rohkem häirib mind see, et kõikidel eesti kaupmeestel võetakse ära võimalus oma kaupa tutvustada,» ütles ta.
Seaduseelnõu kohaselt peab reklaamiseadus hakkama kehtima järgmise aasta alguses.