15. mai 1997
Jaga lugu:

Tallinn hakkab Valikat likvideerima

Transpordiameti juhataja Tiit Kivikas lausus, et kava kohaselt hakkab liiklusskeemi korraldama ja parkimist kontrollima Tallinna liikluskorralduse keskus. Parkimisega seonduvate tehniliste ja ehituslike küsimustega jääb tegelema ME Signaal, mis muutub aktsiaseltsiks.

Uus süsteem seisneb selles, et tarbija ostab pangast distantskaardi, millega saab tulevikus tasuda lisaks parkimisele ka ühistranspordis, muuseumide külastamise, ajalehtede ja sigarettide eest jm.

Paralleelselt kaardiga jääb parkimisautomaatides käibele ka sularaha. Transpordiameti andmeil on seni automaate küllaltki vähe kasutatud: möödunud aastal andsid parkimisautomaadid vaid 4,3 protsenti parkimistuludest.

Uue parkimissüsteemi sisseviimine Tallinnas kesklinnas ja vanalinnas läheb transpordiameti tellitud eksperthinnangul maksma 4,73 miljonit krooni. Selle raha eest saab arvelduskeskuse riist- ja tarkvara, 54 uut parkimisautomaati, 30 automaadiga tõkkepuud ja 16 tavalist tõkkepuud, ümber seadistada 66 olemasolevat automaati ja viis kinnist parklat.

Tuleval aastal kavandatav tasulise parkimistsooni laiendamine kesklinnas ja tasulise parkimise rakendamine Nõmmel ja Pirital nõuab transpordiameti hinnangul täiendavalt 5,9 miljonit krooni.

Ekspertide prognoosi kohaselt laekub parkimisest tänavu 38,5 miljonit krooni ja iga järgneva aastaga kasvab laekumus umbes seitsme miljoni võrra. TTÜ majandusarvestuse instituudi direktori Paul Tammerti sõnul on arvestuse aluseks seejuures praegused hinnad.

Tiit Kivikas ütles, et praegu on kesklinna tasulise parkimise piirkonnas ruumi umbes 3000 autole, sh vanalinnas 350--400 autole. Uue parkimissüsteemi üks eesmärk on vabade parkimiskohtade tekitamine.

«Näiteks Helsingis valitseb seisukoht, et kui kõige nõutavamal ajal on alla 30 protsendi parkimiskohtadest vabad, siis on vaja parkimistasu suurendada,» sõnas Paul Tammert.

Transpordiameti koostatud materjal läheb läbivaatamisele nii linnavalitsuses kui volikogus. Kohe pärast nende heakskiitvat otsust kuulutab transpordiamet välja hankekonkursi, kinnitas Kivikas.

Kivikas tunnistas, et linn pole suutnud MEd Valika kontrollida ja transpordiametil isegi puuduvad täpsed andmed talle vahetult alluva ettevõtte finantstegevusest.

«Seni on Valika pidanud eraldama konkreetse summa linna eelarvesse ja ülejäänud raha kulutanud oma suva järgi,» rääkis Kivikas. «Uus süsteem tuleb vastupidine: operaatorfirma saab kindla protsendi parkimistulust ja ülejäänu läheb linnale.»

Mullu laekus Tallinnas parkimisest 31,4 miljonit krooni. Valika pidi kandma linna eelarvesse 10 miljonit krooni, kandis aga 8 miljonit. «Ei saa kuidagi õigeks pidada seni kehtivat korda, et Valika teeb ise piletid, ise korraldab parkimist, ise trahvib ja ise ka kontrollib ennast,» märkis Kivikas.

Transpordiameti juhataja ütlusel koosneb ME Valika põhivara suuresti vaid parkimisautomaatidest kogumaksumusega kaks miljonit krooni. «See teebki asja ahvatlevaks, et väga väikese rahaga saab tekitada suurt käivet,» ütles Kivikas.

Jaga lugu:
Hetkel kuum