Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vormsist pole tekkinud puhkuse müüti

    Lääneranniku suuruselt neljas saar on staatiline rahu, vaikuse, puhkuse kants, sobides hästi aja maha võtmiseks pingelise ja kiire elu küüsis vaevlejatele. Vormsi on piisavalt metsik ja piisavalt väike, et sinna pole tekkinud puhkuse müüti nagu Pärnu Bacardi Feeling või Haapsalu Valge Daam. Turismipoliitika puudumine mõjub halvasti saare majandusele, kuid turistidele võib praamiliikluse tõttu tülikas saarereis omamoodi kättevõitmise rahuldust pakkuda.
    Vaid 93 m² saarel on palju eri maastikuvorme -- kadakased rannaniidud, raba- ja lodumetsad, aga ka tõsiseid laanemetsi, kaks suuremat järve. Maaliline loodus on Rumpo ninal (Rumpo taimestiku kaitseala), kust kitsuke maariba viib väikesele laiule. Maagilist rahu tekitav mets on näiteks Fällarna bussipeatuse ümbruses, kus pehme samblaga kaetud mahakukkunud puutüved kutsuvad istet võtma ja puuokste vahelt läbitungivates viltustes päikesekiirtes olemise vaikust nautima.
    Vaatamisväärsustest on huvipakkuvaimad Püha Olavi kirik, mis rootslaste abiga 90ndate alguses täiesti korda tehti, ainulaadsed liiva- ja paekivist peremärkidega rõngasristid Vormsi surnuaial. Saare keskosa kuusemetsas asub Huitbergi korallriff. Viimase leidmine ilma teejuhita on üsna keerukas, kuid tasub vaeva, sest paarisajaruutmeetrise maa-ala läbikammimine annab linnainimesele pool tundi tegevust metsas justkui sihipäraseks liikumiseks -- vaatamisväärsuse asemel olete lugenud kokku hulga inimkäte jõul tekkinud kivihunnikuid. Põhiline saare võlu ongi liikumislust ja rõõm ilusast ilmast.
    Juttu tasub teha ka saare elanikega. Idapoolsetes külades võib kohata veel rannarootsi keele oskajaid. Julgemad abivajajad leiavad ehk tee ka Vormsi Ennu juurde Rumpos.
    Enne reisi tasub teada:
    Vormsi saar
    - reisiteekond auto- või jalgrattaga matkajale 2 päevaks:
    Teed moodustavad saarel kaheksakujulise ringi marsruudil: Hullo--Suuremõisa-- Förby--Saxby--Kerslety--Hullo--Sviby--Söderby--Norby--Diby--Rälby--Hullo, põigata tasub ka Rumpo poolsaarele
    - praami auto üleveoks saab broneerida Rohuküla sadamas 15 päeva ette (kuni viiemeetrise auto edasi-tagasi ülevedu nädalavahetusel 210 kr, reisja pilet 32 krooni)
    - kahepäevase reisi võimalik bensiinikulu Tallinn--Rohuküla--Vormsi--Rohuküla-- Tallinn: 25--30 liitrit.
    - Tallinnast Rohukülla sõidab kord päevas kiirbuss, Vormsil on liinibuss, mis sõidab üldjuhul vastavalt praami graafikule, pilet maksab 1--9 krooni.
    - telefoniühendus mandri ja saare vahel on heitlik, hea kuuldavusega, aga katkeb sageli, võimalikud on ühendused valele numbrile. GSM-levi katab saart osaliselt.
    - informatsiooni vaatamisväärsuste ning ööbimiskohtade kohta saab Haapsalu turismiinfopunktist
    - enne reisi on soovitav lugeda U. Ratase bro?üüri «Vormsi loodusest» ( Valgus, 1977)
    - Vormsi kaarte saab osta Laurase talupoest (1993. aasta kaart, kõige põhjalikum ja parem), Popsi poest (väike rootsikeelne udukogu) ja Elle-Malle pansionaadi reklaamprospektil on vahva kaart, millelel on saare vaatamisväärsused märgitud.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.