15 veebruar 1999

Ekspedeerijad võtsid klientide koolituse

Ligi aasta pingutasid Eesti ekspedeerijate assotsiatsioon (EEA) ja Schenker-BTL Eesti, et meelitada Eestisse eksportööridele-importööridele suunatuid loenguid pidama Soome logistika koolituskeskuse lektoreid. EEA saatis oma liikmetele teate koolituse õppepäeva toimumisest ja palus koolitusele kutsuda oma kliente.

Koolitusele registreerujate nimekirja vaadates oli aga korraldajate üllatus suur: osavõtjate hulgas oli vaid kümme eksportiva-importiva ettevõtte esindajat. Enamik osalejatest oli transpordifirmadest.

EEA endise peasekretäri Ain Kiisleri arvates suhtusid eksportöörid-importöörid koolitusvõimalusse passiivselt, sest ei taju erinevalt transpordifirmadest logistikaalaste teadmiste vajalikkust igapäevatöös.

E. M. Transi müügijuht Illimar Paul ja Air Cargo Estonia tegevjuht Külli Prosa tunnistavad, et ei kutsunud oma kliente koolitusele, sest arvasid, et loengud ongi mõeldud ekspedeerijatele. EEA saadetud infost polnud nende sõnul võimalik välja lugeda üleskutset suunata koolitusele oma kliente.

Külli Prosa ei usu, et ekspedeerijate abi oleks kaasa toonud eksportööride-importööride aktiivse osavõtu koolituspäevast. Nii ekspedeerijad kui ka nende kliendid leiavad, et eksportöör-importöör suhtub logistikakoolituse pakkumistesse eelarvamusega, sest tal on ebameeldivad kogemused varsematest nõrga tasemega koolitustest.

EEA tegi loengu toimumise kohta teate, lisades kaaskirja, kus palus ekspedeerijatel kohale kutsuda oma kliendid, mitte ise tulla. Kohale tulid aga kõik ise, selle asemel, et klienti koolitada.

Arvatavasti oli see ka minu ja EEA viga, et me ei suutnud oma sõnumit kohale viia. Olgugi, et seda sai rõhutatud ja hõredas kirjas kirjutatud.

Minu huvi on säästa enda ja oma inimeste aega koolitustööl, mida täna peame tegema klientidega. Praegu tekitavad Eesti kliendid ekspedeerijale suurt tööviljakuse kadu, sest ei oska küsida. Pidasime hiljuti läbirääkimisi ühe suure maailmafirmaga. Enne kui nad tööd alustavad, peavad nad terve päeva veokorraldajaga läbirääkimisi ja lepivad kõiges kokku. Edasist tootmist viivad läbi kõige odavamad inimesed. Isegi osakonnajuhataja ei puutu asjasse. Eesti firmas tellib aga iga sajakilose nutsaka transporti finantsdirektor. Lõpuks saadetakse kiri: otsustasime firmas vähendada logistikakulusid, alandage hinda 20 protsenti!

Firmajuht peaks käima koolitusel, et otsustada, kuidas firmas asju ümber korraldada.

Olen käinud paljudel logistikateemalistel õppepäevadel -- Logistika Maja korraldatud, EMI tarneklauslite kursus jt. EEA korraldatud logistika õppepäev oli samalaadsete koolituste hulgas üks parimaid. Soome logistika koolituskeskuse lektorite ettekanded olid sisukaimad, mida ma olen kuulnud.

Logistika Maja viimane koolitus «Logistika ja turundus» koolituse mõõtu välja ei andnud. Sisu ei väärinud raha, mida selle eest küsiti.

Kindlasti võiks ideaalkoolituses olla ka praktilisi külastusi ettevõtetesse. Ei piisa ettevalmistatud materjali ümberjutustamisest. Paljudel koolitustel ei ole seda kirjalikku materjaligi või antakse seda ainult näidata. Olen firmas üks neljast logistikust ning ma tahan, et koolituselt tagasi tulles oleks mul ka midagi teistele rääkida, seda ei ole olnud.

Kui oled käinud ühel koolitusel, mille sisu ei ole midagi pakkunud, siis oled ka edaspidiste koolitusvõimaluste suhtes skeptiline.

Sellepärast võib-olla osalevadki eksportöörid-importöörid logistikakoolitustel nii passiivselt.

Hetkel kuum