31 august 1999

Kas Eesti peaks taotlema ajapikendust tax-free kaubandusele?

Kindlasti. Hansateed mõjutab tax-free kaotamine väga halvasti. Tõusevad piletihinnad ja mis kõige hullem -- me kaotame konkurentsis soomlastega. Soomlastel jääb ju tax-free alles. Kui me oleme ühes ja samas basseinis ja soomlastel on Ahvenamaa, siis peab meil jääma tax-free sama kauaks, kuni Ahvenamaa on eristaatuses. Vähemalt kümme aastat pärast Euroopa Liitu astumist peaks see aeg olema. ELi üks põhimõtteid on ka võrdne konkurents. Jürgenson on igati õigel teel olnud. Kui valitsus on teist meelt, siis põhjusel, et me oleme teda liiga vähe informeerinud.

Tax-freesid on kaks -- inimene ostab maal ja saab raha piiril tagasi -- seda võib-olla polegi vaja, sest Eestis on võrreldes teiste riikidega kaubad odavad. Aga kauplemine, mis käib laevas, peaks jääma.

Tax-free kaubandus on olnud Eesti majandusele väga oluline. Valitsus võiks taotleda tax-free'le pikendust. Ning Eestis peaks olema tax-free kaubandus mitte ainult laevades ja lennujaamas, vaid ka sadamates ja maismaapiiripunktides.

Tax-free kaotamine mõjub raskelt eelkõige laevafirmadele. Samuti kui Talllinna lennuväljalt lendavad lennukid ELi maadesse, kuhu suurem jagu lende on, siis see vähendab lennujaama tulusid kaubandusest. Tõusevad lennuväljamaksud, piletihinnad.

Võimalus osta Eestist kaupa tax-free süsteemis on minu meelest ainult positiivne Eestile ja Eesti majandusele tervikuna. Ma ei näe mingit negatiivset mõjurit siin, miks ta ei võiks olla ja miks me peaksime sellise atraktiivse võimaluse turisti jaoks maha matma. Ma loodan, et see ei osutu läbirääkimistel ELiga kriitiliseks punktiks.

Neid inimesi, kellel on raha rohkem, see võib-olla väga palju ei mõjuta, kel vähem, jällegi mõjutab. Nagu kaupluses käimisel ikka.

Eestis on tax-free turismifirmade jaoks küllalt väheoluline punkt. Olulisem on see laevafirmadele ja lennujaamale. Lõviosa nende tuludest tuleb tax-free müügist.

Eesti turistile ta olulist tähtsust ei oma. Kui võrrelda tax-free hindu ja hindu, mis on maal, siis maapealsed on reeglina odavamad.

Tax-free säilimisega saavutaksime eelise Rootsi ja Soome laevafirmade ees. Meil oleks võimalik tõmmata võib-olla siis Eesti firmadesse seda raha, mis jääks nende firmade kätte. Kui Eesti ajapikendus oleks pikem kui Soome Ahvenamaa-variant, siis võib-olla sunniksime rohkem Soome laevu läbi Tallinna sadama käima, mis on sadamale ja ka Tallinnale kasulik.

Selles mõttes ei olegi see idee väga rumal. Aga Eesti inimesele ta käegakatsutavalt palju ei anna. Saaksime võib-olla rohkem Soome- ja Rootsi turiste siia meelitada.

Hetkel kuum