• OMX Baltic0,52%274,36
  • OMX Riga0,2%881,87
  • OMX Tallinn0,51%1 738,13
  • OMX Vilnius0,54%1 040,03
  • S&P 5000,61%5 815,03
  • DOW 300,97%42 863,86
  • Nasdaq 0,33%18 342,94
  • FTSE 1000,19%8 253,65
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%104,77
  • OMX Baltic0,52%274,36
  • OMX Riga0,2%881,87
  • OMX Tallinn0,51%1 738,13
  • OMX Vilnius0,54%1 040,03
  • S&P 5000,61%5 815,03
  • DOW 300,97%42 863,86
  • Nasdaq 0,33%18 342,94
  • FTSE 1000,19%8 253,65
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%104,77
  • 13.01.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Euroopat ähvardab transpordikaos

Ähvardavast transpordi- ja keskkonnakaosest saab Euroopat päästa ainult kaasaegse raudteetranspordi väljaarendamine, väidab Euroopa Komisjon. Juba praegu ei suuda Euroopa lennuväljad ja maanteed enam kasvava koormusega toime tulla.
Nädal tagasi otsustas Belgia sulgeda aastast 2003 Brüsseli Zaventemi rahvusvahelise lennuvälja öistele kaubavedudele. Põhjuseks ümbruskonna elanike kaebused müra üle, mida põhjustavad iga seitsme minuti järel õhku tõusvad ja maanduvad kaubalennukid.
Samasugune keeld kehtib praegu juba Genfi, Zürichi, Hamburgi, Müncheni, Stuttgarti ning Pariisi Orly lennuväljadel.
Autovedude osas pole olukord parem. Väikseimgi tõrge transpordis põhjustab kaost mitmetes tööstusharudes, mis on oma tootmise üles ehitanud minimaalsetele laovarudele, eeldades vajaliku kauba kiiret kohalejõudmist.
Ilmekalt tuli see esile alles selle nädala esmaspäeval, kui Prantsuse veoautojuhid blokeerisid maanteed, et protestida valitsuse otsuse vastu viia sisse 35tunnine tööpäev. Juhid väidavad, et jäävad konkurentsis teistele riikidele alla, kui neil pole enam õigust sama palju tööd teha.
Praegusel hetkel ei ole raudteeliiklus siiski veel mingi arvestatav alternatiiv. Kaubavedude liikumise keskmine kiirus on Euroopa raudteedel vaid 17 kilomeetrit tunnis. Põhjuseks asjaolu, et Euroopa riikides on kasutusel neli erinevat rööpalaiust, viis erinevat elektripinget ning 16 signaalsüsteemi.
«Pole sugugi imelik, et raudteetransport on viimase 30 aasta jooksul peaaegu kahe kolmandiku võrra vähenenud,» ütles Euroopa Komisjoni transpordivolinik Loyola de Palacio.
Euroopa Liit tahab alustada signalisatsioonisüsteemide ühtlustamisest ning aegamööda Euroopa olulisemad raudteelõigud ühtseks Transeuropean Network (TEN) süsteemiks ümber ehitada.
Viimasel viiel aastal on Euroopa Investeerimispank (EIB) laenanud ELi transpordi, energeetika- ja telesidesektorile umbes 35,7 miljardit dollarit. Tervelt 80 protsenti transpordisektorile antud laenudest on läinud raudteevõrgu arendamiseks.
Praegu moodustavad autoveod Euroopa kaubavedudest umbes 73 protsenti ning raudteeveod vaid 15 protsenti. Suurim osakaal on raudteevedudel Euroopa Liidu riikidest Rootsil, moodustades 37 protsenti vedudest. Kreekas on raudteevedude osakaal vaid kaks protsenti.
Kõige pikem raudteevõrk Euroopa Liidu riikidest on Saksamaal -- kokku 385 kilomeetrit, lühim aga Luksemburgis -- kõigest 2,7 kilomeetrit.
Autor: DN

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.10.24, 08:00
Pühademüügid on tulemas. Kuidas vähendada e-poe kulusid?
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele