Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Taara kogumise kohustus läheb ettevõtjatele maksma sadu miljoneid

    Keskkonnaministeeriumi tellitud analüüsi kohaselt eeldatakse, et pakendeid hakatakse tagasi võtma ligikaudu 2000 Eesti toidukaupluses. Neist suuremad ? super- ja hüpermarketid ? soetavad endale suure tõenäosusega taaravastuvõtu automaadid ning alla 100ruutmeetrise müügipinnaga poodides võib tagasivõtmine jääda käsitööks.
    Keskkonnaministeeriumi jäätmeosakonna juhataja Peeter Eegi sõnul eeldatakse, et ettevõtete poolt kaetav kulu süsteemi rakendamise esimesel aastal on hinnanguliselt 22 miljonit krooni, mis teeb kuluks ühe pakendiühiku kohta ligi 10 senti. Kuuendaks aastaks tõusevad näitajad vastavalt 104 miljoni krooni ja 37 sendini. Nende arvestuste puhul on muu hulgas taaraautomaadi hinnaks arvestatud umbes 400 000 krooni, samas maksavad lihtsamate lahendustega masinad alla 100 000 krooni.
    Pakendiseaduse eelnõu kohaselt jõustub järgmise aasta 1. mail ELi pakendidirektiivist tulenev kohustus tagada 50% pakendite taaskasutus, mullu suudeti Eestis taaskasutada 15% pakenditest. Alates 2005. aastast peab jõustuma tagatisrahade süsteem, kus lisaks kohustuslikule taaravastuvõtule hakkaks kehtima pandimaks korduvkasutuses olevate pudelite kõrval ka ühekordsetele plastpudelitele ja plekkpurkidele.
    Eesti Kaupmeeste Liidu tegevdirektor Marika Merilai lausus, et seadus kohustaks jaekaupmeest korraldama taara vastuvõtupunkti või paigaldama automaadi ja leidma taara kogumiseks sellise pinna, mis ei segaks kehtivate hügieeninõuete täitmist. Lisaks tuleb ümber korraldada raamatupidamine ja kassasüsteem, sest taaral on oma müügihind, mida tuleb eraldi näitama hakata.
    Küsitletud kaupmehed polnud pakendiseadusest tulenevate kohustuste maksumust oma ettevõtte jaoks veel kokku löönud, viidates tähtaegade ebareaalsusele ja teadmatusele, kes täpselt peab taarat koguma hakkama. Selveri keti juhi Ain Taube sõnul on taaraautomaadid nii kallid, et ?nende tasuvussaega ei julge nimetadagi?. Teiseks võimaluseks oleks taara vastuvõtja palkamine, kuid paraku on paljud poed projekteeritud nii, et säärast ruumi pole ette nähtud.
    ?Isiklikult kahtlen, kas seadus sellisel kujul vastu võetakse," ütles Comarketi keti juht Tiit Kivisaar, viidates sellele, et kaupmehed ei saa nii kiiresti hakkama vajalike investeeringutega ja logistika haldamisega.
    R-Kioski ketti haldava Lehti-Maja Eesti juhatuse liige Mart Relve lausus, et ei pea väga tõenäoliseks, et kioskikett hakkaks taarat vastu võtma.
    ?Ka R-Kiosk peab taarat koguma, kui ta müüb tagatisrahaga maksustatud tooteid,? ütles Peeter Eek. Samas lisas ta, et väiksemates kohtades peab kahtlemata kehtima nõue, et taarat võetakse vastu ?mõistlikes kogustes? ? ühte pudelit ostes pole võimalik tagasi anda 20.
    ?Siinjuures ei tohiks unustada ka tagatisraha süsteemi tulusid, mis kaasnevad tagastamata pakendi pandist ja kogutud materjali müügist,? ütles Eek. Ta lisas, et teadaolevalt viiakse märkimisväärne osa õlletaarast Eestist välja, see suureneb prognooside kohaselt veelgi 2004. aasta kevadest. Sel juhul saab tagatisraha süsteemi abil kompenseerida kas kõik või olulise osa tagasivõtu kuludest.
    Eesti Kaubandus-Tööstuskoja majanduspoliitika ja õigusosakonna juhataja Reet Tederi sõnul on uus pakendiseadus ettevõtjatele praegu üks murettekitavamaid teemasid, mõjutades väga tugevasti nii tootjaid kui tarbijaid.
    ?On väga kahetsusväärne, et riigil on analüüsi pool ettevõtjaid rahuldaval viisil peaaegu täiesti tegemata jäetud,? lausus Teder. See tekitaski situatsiooni, kus liitumisläbirääkimistel võeti rängad kohustused ning praegu pole enam muud teha, kui luua sellele õiguslik alus ning lubadusi kohe täitma asuda.
    ?Kokkuvõttes peame me kuue kuuga rakendama praktiliselt nullist seda, mida näiteks Soome on teinud kahekümne aasta jooksul,? rääkis ta.
    Teder lisas, et pealegi on pakendiseadusest tulenevad uued kohustused seotud tarbija käitumisharjumistega, mida nii väikese aja jooksul on täiesti võimatu ümber muuta.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Apple kaotab Hiinas turuosa kohalikele konkurentidele
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.