Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ümberkehastumise tulevärk Rakveres
"Väga põnev materjal," iseloomustas näidendit teatri kunstiline juht Üllar Saaremäe, kes on ise sama näidendi lavastuses ligi 15 aastat tagasi Ugala teatris näitlejana kaasa teinud.
Just tema tahtel "Söögituba" ja Matvere Rakveres kohtusidki.
Saaremäe hinnangul on Marko Matvere näol tegemist Eesti teatri absoluutse tipuga nii näitleja kui ka lauljana. Läbi pole põrunud ükski tema lavastus.
Et tekst eeldab tugevat näitlejateatrit, oli tugev näitleja lavastajatoolil ainuõige valik.
Saaremäe tunnistas, et pole proovidesse piilunud, sest usaldab lavastajat sajaprotsendiliselt, ning teeks seda ainult juhul, kui too tõesti mingil põhjusel seda teha palub.
Põgusad vestlused näitlejatega annavad aga põhjust arvata, et märgid näitavad tubli tulemuse sündimist.
Ka söögitoa mõiste on vahepealsete aastate jooksul köögis sööma harjunud eestlase jaoks saanud selgemaks kui see oli Ugala lavastuse väljatuleku aegu. See peaks omakorda aitama säraval materjalil vaatajale lähemale tulla.
Gurney näitemäng koosneb reast stseenidest, mis omavahel sisuliselt seotud pole, kuid moodustavad samas ühe suure terviku.
"Tõeline tüüpide galerii," selgitas Üllar Saaremäe. Ühel näitlejal tuleb õhtu jooksul kehastada erineva ellusuhtumisega inimesi, nende vanus kõigub viiest aastat kuni vanurieani.
Tegevuspaik ei pruugi aga olla lihtsalt üks söögituba, vaid kõikide maailma söögitubade koondkuju.
Seal toimetavad inimesed: väikesed poisid ja väärikad vanaisad, teismelised plikad ja iiri teenijatüdrukud, üleannetud põngerjad ja seniilsed vanad daamid, truudusetud naised ja asjalikud töömehed, hääbuvad suguvõsad ja pealekasvav keskklass - kõik nad elavad selles toas oma igapäevast elu.
Need elud on naljakad ja liigutavad, rutiinsed ja põnevad, seikluslikud ja kurvad, õnnelikud ning mõnikord ka õnnetud.
Kuigi iga lavastust on parim vaadata laval, kus see on sündinud, võib teatri reklaami- ja müügiosakonna juhi Lauri Aava sõnul loota, et lavastus "Söögituba" tuleb kodule lähemale - teater hakkab sellega kindlasti ringi reisima.
Teiste ringreisidega on erinevus selles, et ühe kostümeerija asemel on kaasas kaks.
Autor: Ülle Hallik