• OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,55%8 823,2
  • Nikkei 225−0,05%39 766,76
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,06
  • OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,55%8 823,2
  • Nikkei 225−0,05%39 766,76
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,06
  • 10.04.08, 14:44
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kõrge kütusehind pankrotistab maailma lennufirmasid

Mõne nädala jooksul on kõrge kütusehinna tõttu tegevuse peatanud vähemalt neli regulaarlende tegevat lennufirmat.
Värskeim näide pärineb sellest nädalast, kui Hong Kongis pani pillid kotti vaid 17 kuud tegutseda jõudnud odavlennufirma Oasis. See oli üks väheseid pikki vahemaid katnud odavlennukompaniisid, reeglina teevad odavlennufirmad paaritunniseid otsi.
Oasis alustas Boeing 747ga liinil Hong Kong-London, aasta eest hakati Hong Kongist lendama ka Kanadasse Vancouverisse. Plaanis olid liinid Saksamaale ja Austraaliasse.
Oasise surusid põlvili aastaga 73 protsenti tõusnud kütusehind ja teisalt konkurents Hong Kongi põhilennufirmaga Cathay Pacific. Viimast peetakse üheks maailma parimaks lennukompaniiks. Oasis müüs pileteid neist mitu korda odavamalt, pakkudes samal ajal pardal tasuta toitu.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Oasise omanikud on palunud ärinõustamisfirmal KPMG leida lennufirmale uued investorid. Kerge see pole, sest Hong Kongis on vaid üks lennujaam, millel on pealegi suhteliselt kõrged lennujaamamaksud.
Reisifoorumis trip.ee kirjutas üks hetkel Hong Kongis viibib eestlane, et tema pidi lendama Oasisega Londonisse 1. mail ning otsib nüüd lahendust, kuidas Aasiast koju saada.
Märtsi lõpus peatasid tegevuse ka kolm USA lennufirmat. Neist Indianapolises paiknev ATA tühistas kõik reisid ja teatas pankrotistumisest juba teist korda viimase kolme aasta jooksul. Põhjuseks tõi Ühendriikides suuruselt kümnes lennufirma firma kaotatud tellimused sõjaväevedudele ja kütuse kallinemise.
Samuti pankrotistus üle 60 aasta Havai saarte ja mandri-USA vahet lennanud Aloha Airlines. Tegevuse lõpetamisest teatas ka alles mullu mais alustanud Ohio lennufirma Skybus Airlines, mis püüdis USAs kopeerida Iiri Ryanairi ärimudelit.
240 lennufirmat ühendav rahvusvaheline lennutranspordi assotsiatsioon IATA ennustas mullu septembris lennundusäri tänavuseks kasumiks 7,8 miljardit dollarit. Nüüdseks on numbrit juba kahel korral alandatud, hetkeprognoos on 4,5 miljardit dollarit (45 mld kr). Seejuures peaks Euroopa lennufirmade kasum langema mulluselt 2,1 miljardilt 1,8 miljardile dollarile.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 5 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele