Sirje Rank • 20. detsember 2010 kell 21:00

Rootsi autotootja on surmasuust tagasi

Aasta on olnud raske, tõdeb Saab Automobile'i tegevjuht Ake Jonsson Rootsi majanduslehele Dagens Industri. Ent allavandumisest pole juttugi - Saabi surmasuust päästnud Hollandi sportautode tootja Spykeri juht Victor Muller on niisama optimistlik kui varem - Saabil on helge tulevik!

Firma ametlike omanike ringi pürib taas ka Vladimir Antonov, Vene ärimees, kellele General Motors väidetava seotuse pärast allilmaga Saabi müümast keeldus.

Uus algus on Saabil läinud aga kehvemalt, kui loodeti. Aasta hakul tehtud müügiprognoosi - 60 000 autot - on tulnud kahel korral kärpida. Viimati tehti seda oktoobris 30 000-lt 35 000 autole.

Eriti on tagurdanud Saabide müük USAs, firma olulisimal turul, kus novembris müüdi vaid 397 autot. Samas Rootsis on Saabi populaarsus silmanähtavalt tõusul - novembris registreeriti 1119 uut Saabi, mis on 86,2% enam kui läinud aastal, mil firma tuleviku suhtes valitses väga suur ebakindlus.

Prognoosist väiksema müügi tingis suuresti läinud aasta lõpul seisatud tootmise taaskäivitamine - esimesel poolaastal suudeti müüa vaid 10 000 uut autot. Tuleva aasta prognoos - 80 000 autot - on aga jätkuvalt jõus.

"Isegi kui me tulevaks aastaks seatud plaani ei täida, ei lähe firma hingusele," kinnitab Muller, kes loodab uue aasta hakul sõlmida lepingud edasimüüjatega Venemaa, Hiina ja Brasiilia turul.

Kasumisse loodab Saab jõuda 2012. aastal, mil turule jõuab üle hulga aja esimene uus "päris Saab". See on uus 9-3, mille välise kuju lööb märtsis firmaga liitunud uus peadisainer Jason Castriota (varem disaininud sportautosid nagu Maserati Grand Turismo ja Ferrari 599) lukku umbes kuu aja pärast.

See mudel ei ole enam General Motorsi platvormil, nagu uus Saab 9-5 ning tuleval kevadel turule jõudev 9-4X, vaid Saabi oma loodud uuel põhjal. Castriota plaan on anda Saab 9-3-le tagasi ka varasematest tuntud tilga kuju.

Kaubamärgi direktor Knut Simonsson lubab Saabile taas ikooni staatust. "Meil olid omal ajal autod, mis hakkasid silma. Sihime uuesti ikooni staatust," ütles ta, lubades tuleval aastal uute mudelite poolest Saabi ajaloo intensiivseimat aastat.

9-3 järel oleks järgmine mudel BMW Mini mõõtu Saab, mida on kaua oodatud. Selleks vajab Saab aga uusi partnereid, projekti finantseerimine on lahtine.

Saabi omanike ringi pürib ka endine Spykeri osanik Antonov, kelle seotust allilmaga ei tõestanud ei Rootsi valitsuse ega Antonovi enda USA eskpertidelt tellitud uuring. Saabi ostuks Mullerile raha laenanud Antonov peab praegu kõnelusi General Motorsiga, et taastada oma maine ja ametlikult Saabi osanikuks saada.

Hetkel kuum