• OMX Baltic0,44%265,87
  • OMX Riga−1,01%875,85
  • OMX Tallinn0,11%1 689,26
  • OMX Vilnius0,53%1 020,87
  • S&P 5000,9%5 751,07
  • DOW 300,81%42 352,75
  • Nasdaq 1,22%18 137,85
  • FTSE 100−0,02%8 280,63
  • Nikkei 2252,07%39 435,15
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,01
  • OMX Baltic0,44%265,87
  • OMX Riga−1,01%875,85
  • OMX Tallinn0,11%1 689,26
  • OMX Vilnius0,53%1 020,87
  • S&P 5000,9%5 751,07
  • DOW 300,81%42 352,75
  • Nasdaq 1,22%18 137,85
  • FTSE 100−0,02%8 280,63
  • Nikkei 2252,07%39 435,15
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,01
  • 17.02.11, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

'Luikede järv' etendub uues kuues

Režissöör Darren Aronofsky psühholoogiline thriller "Must luik" kütkestab vaatajaid balletimaailma pahupoolega ja Tšaikovski klassika uue näoga.
Nina Sayers (Natalie Portman) on New York City Balleti tantsijatar, kes valitakse etenduse "Luikede järv" peaosasse. Lisaks graatsilisele valgele luigele peab ta ära õppima ka tolle kurja kaksikõe rolli. Oma ema, lõppenud karjääriga tantsija poolt utsitatult haaravad kinnisideed ja paranoia tütarlapse üle võimust. Koos hirmuga uue baleriini Lily (Mila Kunis) ambitsioonide ees liigub Nina samm-sammult lähemale mõistuse kaotamise piirile. Mõistmata oma vaimset olukorda, avaldub nooruki tumedam külg. Algab muundumine mustaks luigeks.
Aronofsky loomingust on lisaks ülimenukale "Reekviem unistusele" (2000) tähelepanu pälvinud ka "Maadleja" (2008) - film, mis vastupidi "Mustale luigele" baseerub maskuliinsusel. Balletimaailma näol on tegu päris kindlasti aga rohkem naiste pärusmaaga: rivaalitsemine, ema ja tütre vaheline suhtlus.
Stuudio kunstiline juhataja Thomas Leroy (Vincent Cassel) positsioneerub naiskollektiivi alfaisasena. Pressile antud intervjuus kommenteerib Aronofsky seda kui juhust. Tõsi, ta tunnistab üles ema ja vanema õe mõjutused sirgumisel. Ent kuigi filmile saab läheneda feministlikust vaatenurgast, ei soovi ta seda esile tõsta: "Kui kujutada inimest reaalsete tunnetega, kellega vaataja suudab suhestuda, siis ei mängi rolli, kas tegu on 50ndates maadleja või 20ndates tantsijatariga."
Vaatamata režissööri üldinimlikule lähenemisele ei saa mööda vaadata skisofreenia piirimail mängimisest. Keerukate mõttekäikude ja tantsija meeleseisundite illustreerimiseks on kasutatud peegleid ja arvutigraafikat. Tähelepanuta ei ole jäetud baleriinide igapäevaelu, treeningutega kaasnevat füüsiline ja vaimne koormus.
Tugeva noodi annab Clint Manselli poolt filmile kohandatud Tšaikovski looming, mida on rakendatud nii taustahelina kui ka etendatud tantsude saateks. Kogu komplekt tõotab kaasahaaravat ja ehk isegi šokeerivat elamust.
Autor: Madis Luik

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 03.10.24, 11:55
Kontrolli, kas sinu ettevõte kuulub Äripäeva TOPi
Sügistalvine hooaeg on käes ja sellega seoses kuulutame taas välja valdkondade ja maakondade TOP-id, kus tunnustatakse Eesti ettevõtluse tublimaid tegijaid. TOPides osalemine annab ettevõttele võimaluse näidata oma majandustulemuste tugevust ja olla nähtav laiemale publikule.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele