Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Jaapani autotootjad parajas pigis
Majandusteooria üks peamisi teese on, et inimesed ei ole alati enda otsuseid langetades ratsionaalsed. Hiina ja Jaapani vaheline territoriaalvaidlus on ehe näide sellest, mis on maailma suurimal autoturul kaasa toonud omamoodi boikoti Jaapani tehnikale.
Jaapani automüüjate salongides on klientide arv ja müük teinud ülijärsu languse pärast septembri keskpaika, kui Jaapan ostis Ida-Hiina meres asuvad saared ning see põhjustas hiinlaste protesti, mis on viinud Jaapani kaupade boikoteerimiseni..
Septembris müüs Toyota Hiinas umbes 50 000 autot, ütles anonüümseks jääda sooviv firma vanemametnik Reutersile. Eelmise aasta septembris müüs Toyota 86 000 autot.
Müüginumbrite jätkuv nõrgenemine võib ohustada Toyota, Nissani ja teiste Jaapani autotootjate kasumi- ja käibeprognoose, sest Hiina maailma suurima autoturuna moodustab väga olulise osa ettevõtete müügist. Toyota on juba praegu vähendanud enda tootmismahte riigis ning ühe Reutersi allika sõnul võib see kesta vähemalt novembri lõpuni, mis tähendaks, et Toyota ei saavuta tänavuseks aastaks seatud miljoni auto müügi eesmärki.
Ühe mehe kaotus on teise mehe võit. Samas on boikott Jaapani tehnikale tähendamas suuremaid müüginumbreid konkurentidele. Hyundai sõnul kasvas nende müük septembris aastaga 15%, 84 188 autoni. Hästi võetakse vastu ka Saksa autosid. Nii näiteks kasvatas Volkswagenile kuuluv Audi septembris enda müüki 20% võrra ning BMW ja Daimlerile kuuluv Mercedes-Benz suurendasid müüki vastavalt55% ja 10% jagu.
Ühe Hiina suure automüügiketi juhi sõnul on ka varasemalt olnud tunda Jaapani vastast meelestatust riigis, kuid nii hull pole varem olnud. Tema sõnul tundub seekord asi tõsisem, kuid ta loodab, et olukord normaliseerub varsti.
Olgu kuidas on, aga Jaapani autofirmadel on palju raskem teistega võistelda, kui maailma suurimal turul ei taheta geopoliitilistel põhjustel nende autosid osta. Seda peaksid konkurendid (GM, Volkswagen) üritama ära kasutada.