1. november 2012 kell 21:00

Jan Palméri kaelamurdev eesmärk

Pole selge, kas uuest Estonian Airi juhatuse esimehest Jan Olof Palmérist oodatakse tuletõrjujat või superkangelast. Tuletõrjuja roll tähendaks rahapõletamise lõpetamist või vähemalt tule leviku tõkestamist. Selle aasta esimese üheksa kuuga ehk Tero Taskila ajal kasvas Estonian Airi kahjum iga päev keskmiselt 72 993 eurot. Superkangelase roll tähendaks võimatuna näivat missiooni: panna rahvuslik lennukompanii lõpuks edukalt tööle ja täita Taskila täitmatajäänud lubadus – viia ettevõte kasumisse.

Palméri poole on suunatud nii valitsuse, majandusministeeriumi kui ka avalikkuse silmad. Rahvusliku lennufirma kasumisse jõudmine paistab praegu pigem miraaži kui teostatava plaanina.

Ootamatu pakkumine. Veel eelmisel nädalal nautis 62aastane Palmér kodus Rootsis pensionipõlve. Tõsi, ärist tagasi tõmbunud ta ei olnud. Palmér osutas konsultatsiooniteenust, aitas lennufirmasid ja oli samal ajal, nagu eile Äripäevale tunnistas, teadmatuses Estonian Airi olukorrast. Helises telefon. Lennunduses töötav sõber esitas talle üllatava küsimuse: “Kas tohin sind soovitada Estonian Airi uue juhi kohale. Kas sul on aega sellega tegeleda?”

Kolmapäeval sammus Palmér Estonian Airi kontoris ajakirjanike, fotograafide ja kaamerameeste ette. Tema vastus sõbrale nädal tagasi oli jaatav ning edasine toimus pööraselt kiirelt. Palmér vaatab tähelepanelikult enda ees istuvaid ajakirjanikke. Oma eelkäijaga on ta varem kokku puutunud. Küsimusele, mis mulje Taskila talle jättis, vastab hallipäine vanahärra kõigutamatult: “Ei kommenteeri.”

“Ma saan aru teie murest. Nii ei saa jätkata,” ütleb Palmér Estonian Airi praeguse olukorra ja strateegia kohta.

Suunamuutja. Palméri supervõime on kursi muutmine (turn-around jobs). “Ma olen seda teinud ka varem. Ja see on minu jaoks tuttav,” kinnitab ta. Küsimus on, kas Palmér suudab ületada Eestis leiduvad tõkked. Taskila 33 228eurone kuupalk on riivanud rahva õiglustunnet. Ja mitte ainult rahva – veel eilegi kritiseeris Estonian Airi eelmise juhi palka peaminister Andrus Ansip isiklikult. “Võib-olla minu mittemõistmine tuleb kadedusest, et mina ja teised ministrid ei saa ligilähedalegi sellele palgale,” sõnas Ansip valitsuse pressikonverentsil.

Palméri palk, kuigi kolmandiku võrra väiksem kui Taskilal, on endiselt Eesti riigifirmade juhtide seas suurim, ületades muu hulgas rohkem kui viis korda Ansipi enda sissetuleku. Pilootide ametiühing on vihane, seal käärib. Lennufirmas on räägitud üha uuesti ja uuesti suunamuutustest ja esitletud juhti, kes peaks osutuma päästjaks. See pole just sile ja sillutatud lähtekoht. Tegelikult üsna põrgulik.  Ja Palmér teab seda: inimesed, kellega ta tööst rääkis, ei varjanud infot ega viha, mida tekitas avalikkuses Taskila palk.

Palméri hääl kõlab optimistlikult ja ta olek on avatud. Harrastustest toob mees esile golfi ja vähesel määral ka jahi. Pere küll Eestisse ei koli – Palméri lapsed on täisealised ning ka naine jääb elama Stockholmi. Abikaasa võttis Palméri enda sõnul uudise tema uuest ametist vastu rahulikult. Oli rõõmus, et võib-olla õnnestub tal nüüd tulla ka Eestisse, kus ta varem käinud ei ole.

Lähiajal esitab Palmér riigile kava, mis saab Estonian Airist edasi. Ilmselt sisaldab see raskeid otsuseid. Personali vähendamist näiteks. Samuti riigilt kui omanikult täiendava rahasüsti küsimist.

“Muidugi. Minu eesmärk on teha suunamuutus, et jääda ellu,” vastab Palmér küsimusele, kas on üldse võimalik jääda ellu. “Pankrot ei ole valik. Mõtlen vaid võimalustele, kuidas päästa ettevõtet.”

Aeg näitab. Vaid aeg näitab, milline roll Palméril õnnestub või saab temast mees Estonian Airi ebaõnnestunud juhtide nimekirjas. Ja veel. Seekord ei kirjutatud Estonian Airi juhi lepingusse punkti, mis tagaks ennetähtaegse lepingu lõpetamisel juhile kopsaka rahalise hüvitise. Võib-olla on see hea enne, et tuletõrjujana Estonian Airis alustav Palmér lahkub superkangelasena.

“Just nimelt sellise tausta pärast on meil huvi Jani ja temaga seotud inimeste vastu, sest me oleme üsna sarnases olukorras praegu,” teatas üleeile Estonian Airi tagasi astunud nõukogu esimees Erkki Raasuke, kui pidi põhjendama, miks just Palmér.

Kaks firmat pankrotti saatnud

Estonian Airi uus juht Jan Olof Palmér kirjeldab ennast kui meeskonnamängijat, kes lihtsalt ei anna alla. “Kui ma pean võitlema, et jõuda eesmärgini, siis ma teen seda. Ma ei ole harjunud alla andma,” ütleb ta.Kaks korda on Palmér pidanud seda tegema. Kaks viimast tema juhitud lennufirmat, Cimber Sterling ja Skyways, lõpetas pankrotiga. Mõlema lennufirma suuromanik oli Ukraina rikkuselt kolmas mees Ihor Kolomoyskyi. Tema firma Privat Group kontrollib ka Ukraina rahvuslikku lennukompaniid Aerosvit.Taani ajalehe  Børsen ajakirjaniku Jørgen Bendsenvi sõnul ei olnud Palmér halb juht, vaid mees, kes pandi pukki väga keerulisel ajal. Ka Rootsi Aftonbladeti ajakirjanik Linda Hjerten ütleb, et tegu pigem üsna hariliku tegelasega.

Kes on kes

Jan Olof Palmér

2010  Palmer International AB omanik2011–2012 ASi Cimber Sterling Group tegevjuht2007–2010 Salénia AB asejuht2004–2010 Amapola Flyg AB  (Salénia Group) tegevjuht1993–2007 Skywaysgruppeni (Salénia Group) tegevjuht1989–1993 Malmö Aviation AB (Salénia Group) tegevjuht 1985–1989 Sensitron AB (Salénia Group) tegevjuht1984–1985 Neptun Offshore Contracting AB tegevjuht1981–1984 Salén & Wicander AB (Salénia Group) müügijuht1977–1981 VD Offshore Engineering AB omanik1971–1977 KTH, Royal Institute of Technology, laevaehitus1970–1971 allohvitser, Navy Seals, KA1

Osalemine juhatustes1996 – European Regional Airlines Associationi juhatuse liige2011 – Swedish Aviation Associationi aseesimees,2010 – Swedish Aviationi juhatuse liige2010 – Amapola Flyg AB juhatuse liige2011 – Aviator Airport Alliance AB juhatuse liige2000 Flygtorget AB juhatuse esimees2010 Syntell AB juhatuse liige2012 – Svenska Industriborstar AB juhatuse esimees2012 – Summit AB juhatuse esimees2006 – Täby Golfklubb AB juhatuse esimees1996–2011 Svenska Flygföretagens Riksförbundi juhatuse esimees1996–2011 Flygarbetsgivarna (FlygA) aseesimees

Hetkel kuum