Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Prügituru ümber käib spekulatiivne hüsteeria
Viimasel ajal prügituru olukorra ümber toimuvat võib pidada tavaliseks spekulatiivseks hüsteeriaks.
Hüsteeria hakkas mitte aasta või kaks tagasi, aga kohe pärast seda, kui suured turutegijad tundsid, et kaotavad prisket tulu. Teatavasti omavad 80% turust kaks jäätmekäitlusfirmat, kes ei ole huvitatud uutest konkurentidest.
Vaba turu nõrkus. Kui Tallinna linn avas jäätmeveoturu uutele tegijatele, sekkus konkurentsiamet ja avaldas kahtlust, et turg ei ole piisavalt avatud. Tallinn otsustas asuda kliendi ja vedaja vahele ning osta teenused avatud riigihanke korras sisse.Nii vähenevad jäätmevedajate administratiivkulud, kuna nad ei pea edaspidi klientidega otse suhtlema. Jäätmevedajatele jääb edaspidi üks klient – Tallinna linn, mis võimaldab pühenduda teenuse osutamisele ja ettevõte edasiarendamisele.Vedajate pakutud vabale turule üleminekul kaotab eelkõige ääremaa elanik, kes peab hakkama oma kõrge teenustasuga kinni maksma suurlinnade prügikäitlusteenust.Samuti võib tekkida olukord, et paljudele klientidele jääb prügiteenus üldse kättesaamatuks, kuna näiteks hind on liiga kõrge.Sellist olukorda ei saa lubada, kuna prügiveoteenus peab olema tagatud igale kliendile ja mõistliku hinnaga. Vaba turu teenuse hind on pea poole võrra kõrgem kui korraldatud jäätmeveo tingimustes. Tallinnas on kokku 13 piirkonda, millest 5 on alates 2012. aasta algusest vaba turg. Samas teenuse hinnad ei ole alla läinud.Tegelikkuses valib vedaja klienti, mitte klient ei vali vedajat. Samuti ei ole konkurendid turgu üle võtnud. Vedajad ei sisene konkurendi turule, kui klient ise nende poole ei pöördu.
Keskkonnanõuded. Konkurentsiamet jätab tähelepanuta keskkonnameetmed, kui ta soovitab olukorda, kus iga tarbija saaks vabalt valida jäätmevedaja. Prügivedu toimub jäätmeveokitega, mitte posti või interneti teel. Jäätmeveole ei saa kohaldada tavapäraseid meetmeid, sest peab arvestama teenuse iseloomu ja selle mõjuga keskkonnale.Ühes piirkonnas ühele vedajale hanke korras piiratud tähtajaks veoõiguse andmine on optimaalne lahendus. Ka konkurentsiamet on varem korduvalt rõhutanud, et nende pädevuses ei ole jäätmeseadusele hinnanguid ja tõlgendusi anda.