6. oktoober 2013 kell 21:00

Twitter avalikustas esimest korda oma finantsnäitajad

Facebooki börsiletuleku järel enim oodatud tehnoloogiafirma pakkumine on teoks saamas, see kergitas katet ka ettevõte majandusnäitajatelt. San Franciscos paiknev mikroblogikeskkond Twitter tahab aktsiate avaliku esmaemissiooniga (IPO) kaasata miljard dollarit.

Reedel avalikustatud prospektist ei selgu paraku, kui palju või mis hinnaga plaanib Twitter aktsiaid pakkuda, vahendas Bloomberg. Küll aga selgus, et firma on aastases võrdluses oma käibe kahekordistanud, kuigi on endiselt kahjumlik.

Aktsiapakkumist veab Goldman Sachs Group ning teiste garanteerijatena on veel paadis Morgan Stanley, JPMorgan Chase, Bank of America, Deutsche Bank, Allen & Co ning Code Advisors.

Kuigi Twitter ei teinud prospektis otseselt juttu firma väärtusest, siis 5. augusti seisuga oli firma enda hinnangul lihtaktsia õiglane hind 20,62 dollarit, 2011. aasta novembris oli see veel 13,05 dollarit. Asjaga kursis olevate inimeste sõnul on Twitteril 620 miljonit aktsiat, mis viitaks 12,8 miljardi dollarilisele turuväärtusele.

Selle aasta esimese kuue kuuga ulatus ettevõtte käive 253,6 miljoni dollarini. Eelmisel aastal teenis ettevõte sama ajaga 122,4 miljonit dollarit, selgus prospektist. Twitteri teatel kasvas reklaamitulu ühe seina (timeline) vaatamise kohta 80 sendini, mida on 26% rohkem võrreldes mullusega.

Lisaks selgus, et firma teenib enamiku oma käibest mobiilireklaamist. Juuniga lõppenud kvartali jooksul teeniti koguni 65% reklaamituludest mobiilsetelt seadmetelt. Võrdluseks võib tuua, et Facebook teenis samal ajavahemikul 41% reklaamitulust mobiilsetelt seadmetelt.

Kahjum kasvanud. 2013. aasta esimese kuue kuuga sai Twitter 69,3 miljoni dollarilise puhaskahjumi, mullu ulatus puhaskahjum 49,1 miljoni dollarini. Ettevõtte teatel oli tal 30. juuni seisuga kogunenud 418,6 miljoni dollariline defitsiit.

Twitteri prospekt sisaldas koguni 32 lehekülge riskifaktoreid võrreldes Facebooki 22-leheküljelise riskide nimekirjaga. Probleem on selles, et firma tulud sõltuvad eelkõige USA reklaamijatest, kuigi 77% igakuisest kasutajate aktiivsusest tuleb väljastpoolt koduturgu. Teiste probleemidena tõi firma välja konkurentsi reklaamiturul, firma nooruse ning isegi maavärinad olid võimaliku ohuna kirjas.

Mikroblogikeskkond kavatseb IPOst saadavat tulu kasutada kapitali ning finantspaindlikkuse kasvatamiseks. Firma prognoosib kapitalikuludena sel aastal 225–275 miljonit dollarit.

Suurimate aktsionäridena tõi firma välja kaas­asutaja Evan Williamsi 12% osalusega. Riskikapitalifirma Benchmark ning partner Peter Fenton omavad 6,7%, teine kaasasutaja Jack Dorsey omab 4,9% firmast ning tegevjuhile Dick Costolole kuulub 1,6% osalus Twitteris.

Lisaks selgus prospektist, et erinevalt teistest tehnoloogiafirmadest nagu Facebook ja Linked­In, kes kasutavad asutajatele suurema sõnaõiguse andmiseks erinevaid aktsiaklasse, on Twitteris vaid üks klass aktsiaid.

Prospekti avalikustamise järel on investoritel nüüd 21 päeva aega Twitteri andmeid analüüsida, misjärel saab firma minna n-ö tuurile investorite leidmiseks. On huvitav näha, kuidas reageerivad institutsionaalsed investorid, kes on viimaste tehnoloogia-IPOdega, nagu Facebook, Groupon või Zynga, korralikult kõrvetada saanud.

Hetkel kuum