21. november 2013 kell 21:00

Ettevõtja. Jüri Kaljundi – väsimatu ideemootor, kes usaldab, aga kontrollib

Disainiauhinna kuldmedalist, üleilmse idufirmade mõõduvõtu laureaat Weekdone võidab kogenud IT-ettevõtja Jüri Kaljundi juhtimisel järjest rahvusvaheliste suurfirmade südameid. Weekdone pakub äppi, mis lahendab saladuse, mida inimesed päevast päeva oma arvutite taga tegelikult teevad.

Ülikooli tänavat Tartu kesklinnas tuntakse kohaliku Silicon Valleyna. Üksteise järel on reas mitme Eesti edukaima idufirma kontorid. Mobi, Messente, Qminder, Edicy, Fortumo, Fraktal, Weekdone – kõik asuvad ühel kitsal tänaval Tartu südalinnas. Inimesed käivad siia Tallinnast tööle. Hea on minna vajadusel kiiresti partneritega teistest idufirmadest lõunale või aru pidama. Õhkkond uue firma käimalükkamiseks on suurepärane.

Ühes neist kontoritest juhib Jüri Kaljundi noort, kuid juba mitme auhinnaga pärjatud iduettevõtet Weekdone. Põline tallinlane sõidab Tartusse tööle kolmeks päevaks nädalas.

Klassikaline IT-keskkond. Weekdone’i kontor asub kortermajas. Üle ukse astudes avaneb vaatepilt, mis kõneleb tüüpilisest IT-firma näiliselt pinge­vabast ajude ragistamisest – kõik käivad ringi sussides, aknalaual ootab seinale üles panemist noole­mäng, mille kõrval vedelevad suurte poiste mänguasjad, näiteks puldiga mudelhelikopter. Ruum on üsna lage, sest meeskond on alles sisse kolinud ja pole jõudnud veel mööblit tellida. Esialgu on toolid ja kaks lauda laenatud Fortumo ja Mooncascade’i kontoritest.

“Teisipäeviti toimuvad meil Tartu start-up’ide lõunad, kus küsime teistelt nõu, arutame probleeme ja arenguplaane ning kuuleme viimastest töövõitudest,” jutustab Kaljundi energiliselt.

Progress, plaanid ja probleemid ehk PPP (progress, plans and problems) on ka Weekdone’i tööpõhimõtte alustala. Weekdone on äpp või tarkvara või programm – kuidas soovite –, mille abil püstitavad ettevõtte töötajad omale nädala eesmärke (plans), analüüsivad tehtut (progress), teatavad probleemidest (problems), pakuvad välja uusi ideid ja hindavad töökeskkonda. Boss teab, mis toimub, ja töötaja teab, millega lauanaaber tegeleb.

Kaljundi ei kinnita, et idee sellise asja loomiseks tuli mõnest tema enda endisest firmast tööluusiga kokku puutudes. Pigem sai ta inspiratsiooni Skype’i Eesti tiimilt, kes on kasutanud juba ligi kümme aastat PPP-nädalaraportite süsteemi.

Ka Weekdone’i loomise ideed ei taha Kaljundi vaid enda nimele kirjutada. Skype pakkus inspiratsiooni ning ammuste tuttavate Veli-Johan Veromanni ja Janek Hiiega arendasid nad ideed edasi. Ühiste ajurünnakute käigus on seda järjest täiendatud.

“Ega Steve Jobs ei mõelnud ka Apple’it või iPhone’i üksi välja, tal oli väga kõva arendustiim. Ettevõtlus ei saa kunagi olla üksiküritus. Edukate firmade tunnus ongi koos tegemine, harva veab kogu asja vaid üks geenius,” sõnab ta.

Weekdone’i ankeeti täidetakse tavaliselt reede õhtul kell viis – siis antakse ka hinne töönädalaga rahulolule. “Samas võib seda teha ka muul ajal. Paned reede õhtul kirja nädala saavutused ja esmaspäeva hommikul näiteks uue nädala plaanid. Kui mõni asi saab tehtud, tõstab see sinu progressinäitajat. Plaanide loetelust progressi nimekirja liikuvad tööd moodustavad Facebooki-stiilis ­uudisvoo, mida saab ka kommenteerida või like’ida,” tutvustab Kaljundi.

Alaskast Namiibiani. Ligi aasta tegutsenud ette­võttel on poolsada klienti, neist 80 protsenti Ameerikast. Klientide seas leidub mitme maailma tipp­firma tiime, kus näiteks üks osakond kasutab Weekdone’i.

Programmi on ostnud American Airlines, HP, Autodesk, Expedia, samas ka üks Alaska kohalik omavalitsus, üksikud kliendid Aasiast ja Aafri­kast. Kasutajaliides on esialgu vaid ingliskeelne ja reklaam levib sotsiaalmeedias. Selle kaudu on seni tulnud ka enamik kliente. Lisaks on klientide hulgas ka Weekdone’i enda sarnaseid viie inimesega idufirmasid Eestist ja Soomest.

“Juba esimesel tegutsemisaastal raketina taevasse lendavate tehnoloogiafirmade edulood on väga suured erandid, isegi maailma suurimal majandustarkvarafirmal Salesforce’il oli alguses väga raske. Edukaks saamine võtab aega vähemalt viis kuni kümme aastat, pole võimalik, et kohe tekivad miljonid kliendid,” ütleb Kaljundi.

Aasta säravaimate hulka. Mullu detsembris reastas oma idufirma müügiga miljoneid teeninud poliitik Andrei Korobeinik Eesti aasta edukaimad start-up’id. Toona troonis esikohal Transferwise. Kaljundi avaldas toona oma blogis lootust näha vastloodud Weekdone’i järgmise aasta parimate seas. Aasta hiljem on tal enesekindluseks märksa rohkem põhjust ja uut TOPi oodatakse kontoris põnevusega.

Weekdone’i järgmise aasta plaanide märksõnad on turundus ja arendus – vaja on end tutvustada ja klientide tagasisidest lähtuvalt arendada. Uuel aastal loodab Kaljundi minna Aasia või Ladina-Ameerika turule mõnes uues keeles Weekdone’i versiooniga ja töötada välja ka eestikeelne lahendus.

Idufirma-elustiil. Kaljundi on idufirmade fänn. “Start-up’ide ettevõtjad teevad seda, mis neile meeldib. Kui sellega kaasneb raha, on see väga lahe. Suurettevõtte juhi kohal istudes võib kiiresti manduda. Minu töös on palju vaheldust, raamid pole veel paigas, kõike saab katsetada, elu keeb,” jutustab ta.

Noortel soovitab Kaljundi õppida ametit, mitte äri, sest esimest on vaja, aga teist õpetavad elu ja vajadusel kiirkursused. “Õppige arstiks või loodusteadlaseks. Ma ei saa öelda, et kõik peaksid infotehnoloogiat õppima, aga see on üha multidistsiplinaarsem eriala, mida kasutatakse ka näiteks meditsiinitehnikas, kus jällegi on vaja vastavate teadmistega inimesi. Minul on näiteks plaan kunagi midagi biomeditsiini vallas teha, seal on nii palju võimalusi ja teisest küljest väga suur nõudlus,” mõlgutab Kaljundi juba mõtteid järgmisest projektist.

Sama lisab ta, et Weekdone’ist ülemaailmse toote tegemine on praegu tema A ja O. Kõik muu on ootel.

Ühe nädalaga tähtis võit ja 200 000 eurot

Weekdone sai kõvasti tuult tiibadesse eelmisel nädalal Helsingis toimunud rahvusvahelisel idufirmade konverentsil “Slush”. Konverentsil tahtis end tutvustada 400 idufirmat, osalema valiti sada parimat.Iga vooruga pääses edasi üha vähem firmasid ja finaalis võistlesid enese ja tulevikuplaanide tutvustamises ning seni saavutatu esitlemises neli idufirmat. Peaauhind oli 10 000 eurot ja alustavale firmale vajalik kuulsus. Hiiglaslik võidu­tšekk ja klaastaies seisavad nüüd Weekdone’i kontoris ainsate sisustuselementidena seina ääres.Vahetult pärast võidukat “Slushi” sai Weekdone juhuslikult just samal nädalal 200 000 dollari suuruse investeeringu vanadelt tuttavatelt ingelinvestoritelt Kima Venturesist ning ka kodumaalt Ahti Heinlalt, Taavi Lepmetsalt ja Vitali Rubsteinilt Lätist.

 

Kes on kes

Jüri Kaljundi (39)

Lõpetanud Tallinna 32. Keskkooli, õppinud TTÜs elektroonikat ja biomeditsiinitehnikat (lõpetamata).Olnud CV-Online’i Eesti nõukogu esimees, Microsoft Eesti turundusdirektor, OÜ Nagi tegevjuht, mitme idufirma looja.Hobid SA Garage 48 juhtimine, purilennundus, sukeldumine.

 

Tasub teada

Jüri Kaljundi start-up-filosoofilisi mõtteid

Idufirma juhtimine on nagu DJ-töö. 20 aasta eest kassetiajastul DJna tegutsenud Jüri Kaljundi teab, et hea DJ jälgib hoolikalt diskosaalis toimuvat ja mängib vastavalt sellele muusikat. Ka idufirma peab tooteid klientide peal katsetama ja nende reaktsioonist lähtuvalt arendama, ei saa ette sööta enda maitse järgi tehtud paketti.Idufirmade eestvedajate käest pole mõtet küsida “kuidas läheb?”, sest alati on teha rohkem, kui jõuad. Alati tahaks teha veel rohkem. Alustaval ettevõttel ei teki hetke, et tõmbad hinge ja vastad “tänan, hästi läheb!”Kliente tuleb kuulata, aga mitte alati teha kõike, mida kliendid tahavad, sest toode peab sobima võimalikult laiale massile ja jääma võimalikult lihtsasti kasutatavaks.Kolmnurgast klient, investor ja meedia on kõige tähtsam klient. Meedia aitab end tutvustada, investor paneb seda ehk tähele ja aitab arengut kiirendada, kuid klient katab kulud ja seab tingimused, kuidas on vaja edasi areneda.ülikoolis käia ja samal ajal tööd teha on raske. Kuigi Weekdone’i kontor on Tartus, arvab Kaljundi, et pole mõtet ahvatleda osavaid IT-tudengeid töökohaga, mille jaoks neil ülikoolidiplomit tegelikult vaja polegi. Pigem on idufirmal vaja juba ülikooli lõpetanud inimesi, kes on tänu informaatikateaduskonnale väga tugevad just loogikas – see on arendustegevuses sageli olulisim omadus.

Hetkel kuum