Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Transiidisektor languses

    Eesti Raudtee nõukogu esimees Raivo Vare nentis, et firma jäi mullu kahjumisse. Foto: Andras Kralla

    Möödunud aasta oli Eesti transiidisektorile üks kehvemaid. Näiteks kaotas Transiidikeskus konteinerikäibes aasta varasemaga võrreldes 20 protsenti ja Eesti Raudtee on miljonite eurodega miinuses.

    “Sanktsioonidest ei ole mitte keegi võitnud. Kaupa on kaks korda vähem kui võimsust – seda peaaegu igas sadamas,” kirjeldas Transiidikeskuse ASi juht Erik Laidvee. Sel aastal on plaanis mahtu uute kaubagruppidega suurendada. “Puistekaupadega, aga konkreetsemalt ei saa öelda, sest konkurents on kõva ja seda kõigi ümbruskonna sadamatega.”
    Klientide otsimine käib nii Eestis kui ka lähinaabrite Soome ja Venemaa juures. Eriti tahab Laidvee Euroopa Liidu ja Venemaa suhete soojenemist. 
    “Transiidi kasvu toetaks, kui Eesti kinnitaks pikaajalise transpordi ja logistika arendamise strateegia, mis välistaks ootamatud tariifiületused, nagu olid siin navigatsioonitasud, mis ette hoiatamata kasvasid 2014. aasta augustis kolmekordselt,” ütles Laidvee. “Kindlasti aitaks kaasa, kui sanktsioonid kaoksid. Loodetavasti see juhtub, sest kaua võib neid pikendada. Kui sanktsioone poleks, kasvaks maht kiiresti.”
    Laidvee tõi välja, et Venemaal langes importkonteinerite maht mullu üle kolmandiku, mis on väga suur kukkumine. Selle taga ongi Laidvee hinnangul eelkõige sanktsioonid, samuti madal nafta hind ja odavnev rubla. “Venemaal koondatakse ja vähendatakse palka. Kulusid tuleb ka meil kokku tõmmata.”
    Laidvee loodab, et tänavune aasta ei aja olukorda nutusemaks. “Kui õnnestub konteinerivoog plusspoolele saada, siis lisanduks 3-5 protsenti, rohkem mitte,” lisas Laidvee. Transiidikeskus üritab mahtu juurde hankida ka Tadžikistanist ja Kasahstanist. “Vahepeal liikusid kaubavood üle Musta mere, võib-olla õnnestub sealt midagi siia kanalisse tagasi suunata.”
    Kolm halba korraga
    Sanktsioonid, rubla kursi ja nafta hinna langus on halbade asjade kokkulangemine, tõdeb logistika ja transiidi assotsiatsiooni juht Andres Valgerist.
    “Püüame majandusministeeriumiga vaadata, mida saaks teha. Et kaubad Eesti kaudu liiguksid ja transiit Eestile tulu tooks, peab koostöö toimuma kogu ahelas, sest kauba liigutajat huvitab ahela efektiivsus ja hind,” ütles Valgerist, kiites Soome suhtumist. “Soome valitsuse juures on logistika nõukoda, mis logistikaettevõtetega analüüsib turgu ja korraldab riigis regulatsioone ja tasusid, et Soome transiidikanal oleks konkuretsivõimeline. Muudatusi tehakse tervikust lähtudes.”
    Möödunud aastal panustas Soome 50 miljonit eurot veeteede ja infrastruktuuritasude korrigeerimiseks. “Riik teenis selle kuhjaga tagasi. See, kui kaubad ei liigu ja infra seisab, on kahjulik. Arvan, et meil on praegu suurim kannataja riik Eesti Raudtee kaudu, mis vajab tohutuid investeeringuid. Kui varem maksid kaubavedajad enamiku infra ülalpidamisest kinni, siis nüüd tuleb riigil juurde maksta 20-50 miljonit eurot aastas,” rääkis Valgerist. Ta usub, et kukkumist õnnestuks pidurdada. “Esimesed kohtumised on ministeeriumiga jaanuaris.”
    Eesti Raudtee nõukogu esimees Raivo Vare Andres Valgeristile vastu ei vaidle – rahakulu infrastruktuurile on suur. Plussi Eesti Raudtee tänavu ilmselt ei jõua, miinusesse jäi ettevõte mullu “mõne miljoni euroga”, nagu Vare tunnistas. Samuti arvab Vare nagu Valgeristki, et sektorit tuleks tervikuna vaadata. “Eesti Raudteed käsitletakse omaette ettevõttena, aga ta ei tee üksi mitte midagi.”
    Kuigi Transiidikeskusel oli konteinerikäibes märkimisväärne langus nagu paljudel teistelgi, on see olnud väiksem kui Venemaal. “Seal on 35-45 protsenti kukkumist peaaegu igas kaubapositsioonis, mida konteineritega veetakse – Transiidikeskusel on sellel foonil veel isegi hästi läinud. Vene imporditurg on märgatavalt kukkunud ja alanud aastal ka ei tõuse,” andis hinnangu Vare. Sanktsioonide tühistamisse Vare pigem ei usu.
    Russian Estonian Rail Servicesi juhatuse liige Ervin Hasselbach avaldas, et firma on vagunid Eestist Venemaale viinud. Siinset tegevust tõmmatakse koomale. Transiidiäri langus algas Eestis Hasselbachi sõnul pärast pronksiöö sündmusi. Vare nentis sama. “Praktiliselt keelati Eesti kaudu söevedu, mis oli suur mahukaup, järsult vähendati naftatoodete vedu. Pronksiöö oli kiirendav päästik.”
    Majandusministril Kristen Michalil ei õnnestunud ajapuuduse tõttu teemat kommenteerida.
    Firmade Spacecom ja Skinest Rail omanik Oleg Ossinovski nentis, et eelmine keeruline aasta tegi käibele liiga.Foto: Andras Kralla
    Nüsitud käive
    Niisamuti on mulluses aastas pettunud firmade Spacecom ja Skinest Rail omanik Oleg Ossinovski. “Sanktsioonid ilmselgelt kärpisid käivet, kõige rohkem mõjutavad aga nõrk rubla ja nafta hind,” kommenteeris Ossinovski, jättes täpsustamata, kuivõrd käive eelmisel aastal kannatas. “Loodame, et sel aastal hullemaks ei lähe, aga paremaks ei lähe asjad kohe kindlasti. Püüame jääda eelmise aastaga samale tasemele.”
    Ossinovski ütles veel, et töötajaid ei ole nad koondanud. “Tahame kõik inimesed alles hoida, sest loodame, et lõppude lõpuks läheb olukord paremaks.”
    Sillamäe Sadama nõukogu liige Tiit Vähi on uue aasta alguses optimistlik, kuigi rõhutas, et väga palju sõltub ümbritsevast keskkonnast. “2015. aasta oli väga keeruline, kuid arvame, et aasta 2016 kujuneb paremaks,” rääkis ta. “Kui keskkond ei ole toetav, siis ettevõtjad võtavad tavaliselt investeerimisprogrammid maha ja jäävad ootele. Transiidisektoris on niimoodi juba mitu aastat olnud.”
    Vähi usub, et poole aasta pärast loobutakse sanktsioonidest. Transiidisektori esindajad on seni üritanud leida uusi suundi ja turge. “Oleme ka proovinud hakata vedama transiiti Antsla ja Sillamäe vahel, aga seal on meil konkurendiks Tallinna Sadam,” sõnas Vähi sarkastiliselt. 
    Vähi soovitab eelkõige Eesti majanduse pärast muretseda, pidades silmas ärikeskkonna halvenemist. “Vana tõde ütleb, et kui ettevõtjad ootavad riigilt kulude tõusu, siis ei investeerita. Ma ei ole nõus Indrek Neiveltiga, kes süüdistab pankasid. Arvan, et see, mida Indrek soovitab, pole paha, kuid põhiprobleem on, et praegune ärikliima ei soodusta investeeringuid siin, vaid hoopis nende väljaviimist.” 
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.