Ettevõtjal Jamil Khanil sai külmast Kanada ilmast villand ning otsustas tulla välja ideega ideaalsest talvejopest, millest on kujunenud Kickstarteri üks edukamaid projekte.
- Smart Parka Foto: Kickstarter
Eelmise aasta jaanuaris mõistis Khan, et viimane aeg on midagi Kanada külma ilma vastu ette võtta: ta otsustas luua täiusliku talvejope ning pani idee Eesti Hooandjaga võrreldavasse keskkonda Kickstarter. Khan meenutab intervjuus portaalile CNN Money, et kuna ta töötab tarkvaraarendajana, oli tema jaoks mõistmatu, miks tehnoloogia areng on nõnda kiire, ent rõivatootjad pole uudsete ning nutikate lahendustega veel välja tulnud.
Nõnda lõigi Khan Smart Parka: jope, mille külge on kinnitatud soojad talvekindad ning sisse õmmeldud soe sall ja spetsiaalsed taskud elektrooniliste seadmete jaoks. Sarnaselt tavaliste jopedega saab ka sellel kapuutsi ning sisevoodri soovi korral eemaldada.
Kuigi Khani igapäevatöö on seotud hoopis infotehnoloogiaga ning rõivadisainis on tema kogemuste pagas veel väga väike, sai Kickstarteri portaalis idee suure poolehoiu osaliseks: enam kui 8800 inimest on nutijopele oma heakskiidu andnud ning idee on kogunud enam kui 3,2 miljonit Kanada dollarit ehk umbes 2,4 miljonit USA dollarit. Olgu märgitud, Khan oli seadnud projekti ellu viimiseks vajalikuks summaks 30 000 Kanada dollarit.
Tema jopede äri on kasvanud juba nõnda suureks, et esitatud on enam kui 11 tuhat tellimust. Soovijaid on nii Ameerikast, Aasiast kui ka Euroopast.
“Idee lisada jopele kindad, sall ning mõningad äravõetavad osad on minu hinnangul täielik võiduidee. Mul polnud kahtlustki, et pean töölt ära tulema ning asjaga edasi tegelema,” meenutas Khan.
Probleemid ei lasknud oodata
Khan nendib, et selle “õige” jopeni jõudmine oli paras peavalu. Ta lasi disainida 15 erinevat parkat, et see õige viimaks välja kujuneks. Praeguse seisuga pakub tema ettevõte North Aware kuut tüüpi jopesid: kolm erinevat stiili naistele, kolm meestele.
“Me saame iga päev nii palju tänukirju, et oleme loonud midagi, mida inimesed on kaua aega tahtnud,” on Khan rõõmus.
Kui parkade tegemine oli ettevõtmise üks lõbusamaid osasid, märgib ta, et raske oli end jagada jopede disainimise, tootmise ning kõige muu vahel, mis ettevõtlusega paratamatult kaasneb.
Kuna joped said inimeste seas kiiresti populaarseks, ei lasknud probleemidki end kaua oodata: kuigi North Aware kuulutas klientidele, et nende uus rõivaese jõuab nendeni kiiresti, oli suur hulk tellimusi põhjuseks, miks tarnimine tükk aega hilines. Ja kliendid ei vaadanud sellele sugugi hästi. Kickstarteri kodulehele tekkisid murelike inimeste kommentaarid, kes nõudsid oma jopet, mille nad olid tellinud.
“Me oleks väga soovinud, et asi oleks jõudnud kohale õigel ajal, ent me tahtsime kindlad olla materjalide kvaliteedis ning olla veendunud, et joped vastavad standarditele, mille me iseendale seadnud oleme,” ütles Khan.
Kuigi praegu müüakse nutiparkasid üksnes internetipoodides, on Khan kindel, et äriga peaks laienema. Ta tahab jõuda nii USA kui Euroopa poodidesse. Ta märkis, et tema parkad on silma jäänud juba mitmetele jaekettidele, kes neid hea meelega oma poodides näeksid. Jope hind, tõsi küll, on üsna krõbe: Kickstarteri kodulehel on märgitud, et jope hinnaks kujuneb umbes 740 dollarit, ent hind väheneb, kui see pikka aega ette tellida.
Seotud lood
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus
Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le
Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.