• OMX Baltic0,52%274,36
  • OMX Riga0,2%881,87
  • OMX Tallinn0,51%1 738,13
  • OMX Vilnius0,54%1 040,03
  • S&P 5000,61%5 815,03
  • DOW 300,97%42 863,86
  • Nasdaq 0,33%18 342,94
  • FTSE 1000,19%8 253,65
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,2
  • OMX Baltic0,52%274,36
  • OMX Riga0,2%881,87
  • OMX Tallinn0,51%1 738,13
  • OMX Vilnius0,54%1 040,03
  • S&P 5000,61%5 815,03
  • DOW 300,97%42 863,86
  • Nasdaq 0,33%18 342,94
  • FTSE 1000,19%8 253,65
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,2
  • 19.03.19, 11:51
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Nobe plaanib autotehast Tallinna külje alla

Elektriauto Nobe looja Roman Muljar lubab aastaks 2020 ehitada Eestisse autovabriku, see võiks tulla kuhugi Tallinna lähedusse.
Nobe Tallinnas eelmise aasta augustis.
  • Nobe Tallinnas eelmise aasta augustis. Foto: Reuters/Scanpix
Äripäeva raadio hommikuprogrammis nimetas Genfi autonäitusel oma kolmerattalist elektriautot tutvustanud Muljar kavandatavat autovabrikut nanovabrikuks, kus ei valmiks aastas üle paari tuhande auto.
Ütlesite tööstusuudised.ee-le, et plaanite aastaks 2020 ehitada Nobe autovabriku. Autotehas ja juba järgmisel aastal, miks ma ei ole kuulnud ühestki rahvaalgatusest selle tehase vastu?
See rahvaalgatus on meil ka plaanis (naerab). Genfis käik näitas, et inimestele meie auto meeldib. Meil tekkis mitu edasimüüjat Kuveidist kuni Hollandini ja tundub, et selline Eesti väikeauto on inimestele meeltmööda ja vabrikut nõutakse.
Kuhu täpsemalt see tehas siis Eestis võiks tulla või tuleb?
Ma arvan, et meie esimene autovabrik tuleb kusagile Tallinna külje alla. Plaanis on teha selline nanovabrik, mis toodab 1000 kuni 2000 autot aastas. Ja kui maailm tahab rohkem meie autosid, siis järgmise nanovabriku teeme kusagile mujale. Vesterbacka (praegu eelkõige tunneliprojektiga kuulsust kogunud soomlane Peter Vesterbacka – toim) arvas, et äkki teeme Detroiti, aitame Ameerikal jälle suureks saada.
Peter Vesterbacka vist ostis sügisel ka ühe teie auto, vähemalt esitluseks Soomes.
Jah, Peterile väga meie masin meeldis, ta ütles, et ta võtab number ühe ära. Praeguseks on meil siis koos Genfis reserveeritutega seitseteist autot.
Kas Peter on ka üks teie investoritest?
Ei, praegu ei ole. Iga kord vastab ta sellele, et investeeris ettevõttesse läbi selle, et ostis esimese auto. Eks ta vaatab küljepealt, kas me ikka saame omadega hakkama. Tal on endal üle 30 projekti ja kindlasti ei saa ta sada protsenti oma aega ja energiat meile pühendada.
Aga kui suure investeeringu siia tehasesse teete ja kust see raha tuleb?
Praegu me otsime 9 miljonit eurot, oleme selleks nõus osa Nobest ära müüma.
Kas investorid on silmapiiril, kes nad võiksid olla?
Jah, on inimesi käinud ja uurinud ja küsinud, aga eks nad tahavad näha rohkemat müüki ja seda, et meie esimesed autod tänavatel ringi liiguks.
On nad Eestist või väljastpoolt?
Nii Eestist kui ka väljastpoolt on olnud.
Tehasest rääkides, kas see tuleb päris tootmistehas või hakkate siin kokku panema mujal toodetud osadest?
Eks meil tuleb palju osasid mujalt ka. Ise tegeleme põhiliselt elektroonika ja akude optimeerimise kokkupanemisega. Suuremad osad, nagu mootorid ja keredetailid, tulevad kusagilt teisest vabrikust, me ise kõike päris tootma ei hakka.
Kui paljudele inimestele plaanite tööd anda?
Praegu mõtleme 30–40 inimesest ja 15 robotist.
Kas hakkate juba inimesi otsima?
Ma arvan, et järgmise aasta keskel hakkame otsima. Praegu on meil plaan järgmise aasta septembriks toota neli-viiskümmend autot. Ja siis järgmise aasta lõpus juba hakata otsima inimesi.
Kas turul on ka konkurente sellisele kolmerattalisele autole?
Genfis olime me ainuke auto, kellel oli kolmerattavedu. Kolmerattalistest oli väljas muidugi ka vana klassik Morgan. Morganil küll veab ainult tagumine ratas, nii et me olime kogu näituse ainukene kolmeratta-džiip. Inimesed läksid küll kõigepealt meist, pea kuklas, mööda, et vaadata Ferrarisid ja Aston Martinit, aga kui silmanurgast märkasid Nobet, siis jäid seisma, naeratasid laialt, keerasid ringi, võtsid sõbral küünarnukist kinni, et tule vaata, siin on midagi lõbusat.
Kolmerattaline džiip, ma ei ole enne sellist väljendit kuulnud, kuidas see autona käitub?
Auto kaalub meil natuke üle kuuesaja kilo ja GT versioonis on Nobel peaaegu 100 hobujõudu, ta läheb nii läbi muda, lume, liiva kui ka madala nõmme, nii et selles mõttes on ta džiip. Samas on muidugi linnas ka väga väle ja nägus.
Kas sihtgrupp on edevad rikkad inimesed? Kui palju see auto maksab?
Meie baasmudel maksab 37 000 ja GT 47 000. Kõik, mis Genfis reserveeriti, olid GT mudelid.
Kas midagi muud on ka veel plaanis hakata tootma?
Põhirõhk on Nobe 100-l, meil on tulemas ka Nobe 500, see on selline väike kastikas koodnimega Ago. Selliste väikeautode juurde me kindlasti jääme.
Millal võiks Tallinna tänavatel neid autosid vuramas näha?
Ma arvan, et me saame esimese registreeritud siin mais-juunis. Praegu räägime ka laulu-tantsupeo komiteega läbi, et Nobest tuleks tõrviku vedaja.
Kuula intervjuud Roman Muljariga Äripäeva podcastid'e keskkonnast siit.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.10.24, 08:00
Pühademüügid on tulemas. Kuidas vähendada e-poe kulusid?
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele