Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Päästke lapsed!

    Zavod BBDO loovjuht Marek Reinaas.Foto: Raul Mee

    Lapsed ja noored vajavad rohkem kaitset tarbijat eksitava reklaamiga, leiab Zavod BBDO loovjuht Marek Reinaas.

    Reklaam on Eesti Vabariigis selleks, et jääda. Ta ei kao kusagile. Niikaua, kuni keegi ei ole meie ühiskonna jaoks välja mõelnud paremat korda kui kapitalistlik, oleme sunnitud taluma seda, et ägedast konkurentsist tingituna soovivad äriühingud tarbijaid teavitada oma kaupadest ja teenustest. Nad teevad seda turunduskommunikatsiooni abil. Nad teevad reklaami, palkavad PR-spetsialiste ning tegelevad müügiedendusega. Nad suhtlevad oma tarbijatega. Ikka selleks, et rohkem müüa ja rohkem kasumit teenida. Sest „ahnus on hea“ nagu ütles Gordon Gekko filmis Wall Street.
    Lastele suunatud reklaam on alati ühiskonnas tekitanud nii eetilisi kui ka ärilisi dilemmasid. Kas peaksime meie elu õisi kohtlema kui tavalisi tarbijaid või hoopis kaitsma neid reklaamitulva eest? Lastel on asju. Lastel on vajadused. Asjadest oluliselt rohkem on neil ka võimu mõjutada oma vanemate otsuseid. Äriühingud teavad seda. Nad teavad täpselt, kui palju elab Eestis lapsi praegu ja 10 aasta pärast. Nad teavad, kui palju on lastel taskuraha. Nad teavad täpselt, milline on toidukorv siis, kui lapsevanem on kaupluses koos oma jõnglasega, ja siis, kui vanem käib poes üksi. See teadmine teeb lastest äriühingutele olulised tarbijad, turunduskommunikatsiooni sihtrühma – ehk lihtsamalt öeldes seltskonna, kellega aretada suhtlust. Oleme kõik näinud kaupluseriiuli ees jalgu trampivat väänikut, kes õiglases pahameeles nõuab ostukorvi täitmist just talle meelepärasega. Ega šokolaadibatoonid kassa juures asu ilmaasjata just allameetrimeestele mugavas käeulatuses.
    Reklaami paratamatus
    Reklaamist kõneledes ei tasu pikalt arutada, kas see on positiivne või negatiivne. Reklaam on pigem paratamatus, millega kaasneb nii positiivset kui ka negatiivset. Plusspoolele tasuks kanda eelkõige see, et reklaam võimaldab meil tarbida meediakanaleid oluliselt odavamalt ning elektroonilisi meediaid tasuta. Me näeme telerist õhtul tasuta filme ainult reklaamipauside tõttu. Reklaami plusspoolele peab näiteks arvama ka eestlaste hügieeniharjumuste mitu muutumist – võrreldes 15 aasta taguse ajaga on eestimaalased hakanud oluliselt rohkem harjama hambaid ja käima duši all.
    Samas on reklaamiga seoses vaja välja tuua ka mitu negatiivset aspekti – reklaamist küllastumine, tarbijate võimalik petmine, ebaausa konkurentsi võimalused jne. Lastega seotud negatiivsed küljed tulenevad eelkõige sellest, et nemad on seltskond, kes adub maailma teistmoodi kui täiskasvanu. Ent peab nentima, et lapsel on õigus saada tarbijainformatsiooni ja teda tuleb õpetada käituma tarbimisühiskonnas samamoodi nagu teda õpetatakse käituma seltskonnas, söögilauas või infoühiskonnas. Majandus- ja meediaalane haritus on praegu sama tarvilik kui rehkendamisoskus või lugemisharjumus.
    Mida vältida?
    Ei ole mõtet lastele suunatud reklaami keelata või ülereguleerida. Seadustega tuleb reklaamitegevuse halba mõju piirata niipalju kui võimalik, samas säilitades lapse õiguse saada vajalikku turunduslikku infot. Peaksime vältima selliseid juhtumeid, kus noort tarbijat eksitades või kasutades ära tema lihtsameelsust meelitatakse ta tarbima tooteid mingi muu argumendiga kui konkreetselt tootega seotud omadus. Pean siin eelkõige silmas müügiedenduskampaaniaid, kus tarbija ei osta tooteid nende tarbimisväärtuse pärast, vaid kampaanias osalemise tõttu. Loodan, et paljud reklaamitegijad ühinevad minuga arvamusel, et Eesti Vabariigis oleks mõttekas keelustada lastele suunatud tarbijamängud ja müügiedenduslikud lisaväärtused toodetel. On ikka rumal küll, kui lapsed ostavad maiustust sellepärast, et saada spinnerit, või joovad limonaadi, et osaleda jalgratta loosimises. Tulemuseks pole midagi muud kui üha paisuv vööümbermõõt.
    Ka Eesti Vabariik võiks oma tegemistes kasutada rohkem turunduskommunikatsiooni pakutavaid võimalusi. Seadus ja reklaam on väga sarnased nähtused. Mõlema eesmärgiks on sundida teatud hulka inimesi soovitud kombel käituma. Kui seadus kasutab selleks riigi sunnijõudu, siis reklaam piirdub veenmisjõuga. Samas olen kindel, et mitmel juhul oleks riigi funktsioone täites reklaam hulga mõistlikum, tänapäevasem, tõhusam ja odavam vahend kui seadusandlus ja selle rakendamine. Näiteks kui sihtrühmaks on lapsed ja noored või on riigil soov säilitada oma kodanikele normide täitmisel näilik vabatahtlikkus või siis on tegemist suhteliselt häguste kategooriatega nagu au ja eetika, mida seadusekeelde ümber seada on võimatu. Usun, et meie tarbimisühiskonna praeguses arengufaasis eksisteerivate paljude probleemide lahendamiseks on parimaks relvaks reklaam. Juba keskaegsed inkvisiitorid teadsid, et saatanat saab kõige paremini välja ajada saatana abil.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.