Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eestlane ei joo aastas 10 liitrit alkoholi

    Timo VallaFoto: Erakogu

    Olen seisukohal, et eestlane üksi ei joo aastas 10 liitrit alkoholi, nagu statistika näitab. Selle numbri väljatoomine võib näidata olukorda hullemana, kirjutab jookide hulgimüüja Amber Distribution Estonia juht Timo Valla.

    Euroopa Liidu varasema hea õpilase Eesti majandust ähvardab seisak. Investeeringud on külmutatud, tarbijad ei usu paremasse homsesse, nende nõudlus nõrgeneb ning see pingutab konkurentsi ja kasvatab hinnasurvet ettevõtetele. Alkohoolsete jookide turg ei ole siin erand. Käibed on langenud mitu aastat. Korduvad maksutõusud kasvatavad hindasid kiiremini, kui tarbijate ostujõud järele jõuab – me näeme seda nende ostukäitumist jälgides. Ilma Soome turistidele müümata oleks siinne turuseis nadi ning nii mõnegi maaletooja ja tootja ellujäämisvõimalused oleksid lõpu lähedal.
    Maksumuudatustest johtuv hinnatõus paneb suuri kaubanduskette nõudma hulgimüüjatelt veelgi suuremaid allahindlusi, kuna jaehinna märkimisväärsest tõstmisest ei nemad ise ega ostjad ilmselgelt huvitatud ei ole. Hulgimüüjate kasumlikkus langeb. Likviidsus väheneb, sest maksud tuleb maksta kiirelt, laekumised aga on pikkade maksetähtaegade taga kinni. Kahjumid süvenevad ja hakatakse otsima uusi lahendusi, et ellu jääda. Ühinemised ja ülevõtmised võivad olla üks lühikese perspektiivi lahendus, mille realiseerumine nõuab sobivate partnerite leidmist.
    Soome näide
    Soomes on aastakümneid praktiseeritud alkoholi- ja maksupoliitikat, mis usutavasti peaks langetama alkoholi tarbimist. Jaemüügiga tegeleb vaid monopol Alko, aktsiis on eriti kõrge ja alkoholireklaamile on pandud hulk piiranguid. Pikaajaline statistika näitab siiski, et tarbimine on kahanenud vähe, samas võib märgata tarbijate liikumist kange alkoholi juurest lahjemate jookide veini, õlle ja siidri juurde. Soomes on 100%lise  alkoholi tarbimine ühe elaniku kohta 7 liitrit aastas ja see tase oli sama juba 90. aastate alguses. Seejärel toimus Soomes Euroopa Liidu liikmelisuse tõttu mitmete piirangute leevendamine ja alkoholi tarbimine kasvas 1995. aastast kuni 2007. aastani ning hakkas siis majandussurutise tõttu taas langema. Märkimist väärib, et Soomes tarbitavast alkoholist joob suurema osa vähemus, ehk saame rääkida väikesest osast probleemsetest tarbijatest. Nende käitumine on olnud piirangutele immuunne ja võib öelda, et ühiskonnas on alati olemas inimesi, kellele ei loe alkoholi kõrge hind või kellele ei ole alkoholi hankimine kunagi liiga keerukas.
    Aastakümnetega saadud Soome kogemuste põhjal on raske uskuda, et parimad viisid vähendada alkoholi tarbimist on just Eesti sotsiaal- ja tervishoiuminister Jevgeni Ossinovski laual olevad müügipiirangud ja –keelud, alkoholi viimine eri müügipindadele, reklaamipiirangud ja hoiatustekstid või ka happy hour’i keelamine baarides ja restoranides. Osa neist plaanidest tekitavad jaekaupmeestele mõttetuid lisakulusid ja ma kardan küll, et kulud kaetakse tootjate ja hulgikaupmeeste arvelt.
    Mis on keelust ja piirangust parem?
    Targem ja tulemuslikum viis mõjutada alkoholi tarbimist on tarbijate teadlikkuse nähtav tõstmine ühiskonna eri tasanditel. Siinjuures tuleks palju tähelepanu pöörata nooremate vanuserühmade alkoholitarbimise viisidele. Vastutustundlikku joomist peaksime edendama eri sihtrühmadele õigetes kanalites ja neile mõistetavas keeles. See on minu meelest parem tee kui kiirelt ellu viidavad maksumuudatused ning jaemüüki ja reklaami piiravad meetmed. 
    Soovin, et Eestis tehtaks analüüs, mis tooks välja, kui palju alkoholi tegelikult ühe inimese kohta aastas ikkagi kulub. Õhus on eri numbreid, näiteks Tervise Arengu Instituudi lehekülg alkoinfo.ee toob välja, et 2013. aastal tarbiti Eestis 100%list alkoholi 10 liitrit inimese kohta. Vaevalt on see kõik eestlaste joodud. Soome Alko hinnang on, et turistid viivad aastas Eestist Soome 150 Alko kaupluse jagu jooke! See on märkimisväärne number ja siinne maksutõus võib ju panna eestlased Lätist jooke ostma. Nii läheksid müügi- ja maksutulud lõunanaabritele ja majandus kannataks.
  • Hetkel kuum
Tõnu Mertsina: riigi kommunikatsioon võiks arvestada selle mõju majandusaktiivsusele
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Müügikuu mai algas USA aktsiaturul langusega
Wall Streeti folklooris soovitatakse aktsiad mais maha müüa; soovitusele kohaselt liikusid USA aktsiaturud mai esimesel kauplemispäeval allapoole.
Wall Streeti folklooris soovitatakse aktsiad mais maha müüa; soovitusele kohaselt liikusid USA aktsiaturud mai esimesel kauplemispäeval allapoole.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mis on edukate juhtide ühine näitaja?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Piletilevi tegi ajaloo suurima tehingu: ostis enamuse kahes Poola piletimüüjas
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Prantsuse ettevõte ostab Eesti küberfirma: ootame suurt rahvusvahelist kasvu
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.