Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Baltic võistleb lennukiga

    Margus PaapFoto: Veiko Tõkman

    Üks Rail Balticuga seotud legendidest on see, et Tallinna-Pärnu trass arvestab ainult tallinlaste huvidega, ülejäänud Eesti kaotaks ajaliselt. See pole tõsi, kirjutab insener Margus Paap.

    Kuna ma ei ole spetsialistide vastavat arvutust näinud, üritan seda tühimikku täita. Korra juba kirjutasin, et Tapa ja sellest põhja pool olevad piirkonnad ikka võidaksid otsetrassiga, kuid argumentide asemel korratakse siiamaani vana veendumust, et Tartu trass tuleks kasuks suuremale osale elanikkonnast.
    Tegin nüüd täiendavad arvutused, mis arvestavad nii maakonna keskmist sõiduaega Riiga kui ka elanike arvu. Nende järgi osutus mu varasem kiirhinnang õigeks – ka ilma Harjumaata võidaks elanikud otsetrassiga keskmiselt sõiduaega. Mõned maakonnad küll kaotaksid, kuid nende kaotus ei oleks vastupidisega võrreldes eriti suur.
    Võrdlesin kolme varianti – Pärnu kaudu 240 km/h, Tartu kaudu 160 km/h ja täiendavalt ka Tartu kaudu 240 km/h. Viimase trassi rajamiskulud läheksid küll ebamõistlikult suureks. Arvutuste aluseks võtsin statistikaameti lehelt maakondade elanike hulga ning kasutasin varasemast väljaotsitud raudteeliinide pikkusi. Ajavahemike arvutamisel tõin sisse ka kiirenduse ja aeglustuse, et mitte eeldada huupi, kui palju peaks keskmine kiirus vähenema maksimaalse suhtes. Sõiduaja ja elanike korrutisest sain inimtunnid, mida võrdlesingi eri versioonides.
    Arvutus lihtsustab
    Absoluutväärtusena ei ole elanike arvu komponent korrektne näitaja, kuid see ei sega selle kasutamist suhtelises võrdluses. Kõik sõltub vaadeldavast ajavahemikust. Kui näiteks eeldada, et keskmiselt 10% elanikest reisib ajavahemikus viis korda edasi-tagasi piletiga Riiga, siis ei ole ka absoluutväärtus vale.
    Korrektsel hindamisel peaks arvestama ka inimeste ostujõuga, kuid jätsin selle välja, et mitte anda Tallinnale eelist. Eraldi väljundina tegin ka mudeli reisijate arvu hindamiseks sõltuvana teekonna kestusest. Siingi andis paremaid tulemusi otsetrass, kuigi Harjumaa väljajätmisel on mõlemad 240 km/h trassid nii inimtundide kui ka potsentsiaalsete reisijate osas võrdsed. 160 km/h Tartu trassi puhul on inimtundide arv ka ilma Harjumaata 27% suurem, Harjumaad arvestades isegi 69% suurem.
    Suhteline võrdlus pole päris korrektne, sest paljud suurused on lihtsustamiseks välja jäetud. Näiteks Viljandist oleks nii Pärnu kui ka Tartu jaamani üsna ühesugune vahemaa, seejuures nii bussiga kui ka Tallinna kaudu rongiga. Arvutustes on kasutatud lihtsalt aega RB raudteejaamast alates, kuid see ei muuda üldist suhet oluliselt.
    RB ööekspressiga Berliini sõitmine konkureerib mugavuselt täiesti lennukiga, õigemini ületab seda oluliselt. Paraku väidab transpordiekspert Raivo Vare endiselt, et keegi ei hakka rongi kasutama pikemate lõikude peal. Seejuures oli ka minu võrdluses tehtud sama viga, mis teistes võrdlustes – see oli puhtalt Tallinna-keskne. Kui me võrdleksime ka maakondi eraldi, siis lennuki variandi puhul peaks igalt poolt jõudma enne Tallinna, kuid rongi puhul saaks mõnest maakonnast RB lähima jaamani kiiremini.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: järeldused, mida investor peaks tegema tulemuste nädalast
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Reformierakonna ärimehega seotud kinnisvaraplaan Viimsis tehti kohtus pihuks ja põrmuks
Reformierakonna poliitiku Märt Vooglaiu äripartneri kinnisvaraarendus sai kohtus punase tule ja suure tõenäosusega tuleb Viimsi vallal paksu pahandust tekitanud detailplaneering kehtetuks tunnistada.
Reformierakonna poliitiku Märt Vooglaiu äripartneri kinnisvaraarendus sai kohtus punase tule ja suure tõenäosusega tuleb Viimsi vallal paksu pahandust tekitanud detailplaneering kehtetuks tunnistada.