Reede 2. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Segased, kuid head ajad autotööstuses

05. august 2016, 15:00
Ford hoiatab stagneeruva või isegi langeva müügi eest koduturul USAs.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160805/BORS/160809860/AR/0/AR-160809860.jpg

Autotööstuses on praegu omapärane aeg - USA autoturg on tõenäoliselt saavutanud tipu, Euroopa üritab longates kriisieelsesse aega jõuda ning Hiina kasvu suhtes on teatud küsitavused. Viskame pilgu peale, mis seisus on USA ja Saksamaa turud ja sealsed suured autotootjad.

USA

Ameerika Ühendriikide autoturg on mühinal kasvanud viimased kuus aastat ja tõusnud tagasi kriisieelse ajastu müüginumbriteni. Juulis müüdi 1,52 miljonit autot (kasv 0,7% võrreldes 2015. aastaga), mis teeb aastaseks müügitempoks 17,9 miljonit autot. Autotööstus ja analüütikud vaatavad just seda viimast numbrit.

Ometi otsustas Ford juuli viimasel nädalal hoiatada investoreid ja analüütikuid, et USA autoturg on jõudnud selle tsükli tippu ning selle aasta teises pooles peaks müük kahanema. 2017. aasta tuleb Fordi hinnangul tõenäoliselt nõrgem kui tänavu. Uudise peale kukkus Fordi aktsia 8%, mis oli autotootja viimase viie aasta halvim päev börsil.

Ford on antud juhul suurim pessimist, sest autotööstuse analüütikud Edmundsis ja Kelley Blue Bookis arvavad, et aasta teises pooles kasvab autoturg edasi, kuid aeglaselt. Uuringufirma IHS prognoosib järgmiseks aastaks tugevamat müüki tänu odavale laenurahale ning autofirmade allahindlustele.

Ekspertide arvates on praegune tsükkel jõudmas tippu ja seni tõusu toitnud odav kütus ja lõdvad laenutingimused on oma osa ära mänginud. Osa analüütikute hinnangul on odav laenuraha tõenäoliselt toonud tulevast nõudlust ettepoole ja see võib keskpikas plaanis kahju teha.

Edmundsi andmeil kasvas selle aasta esimese kuue kuuga kasutusrendiga soetatud autode maht rekordsuureks, olles lausa kaks korda suurem kui viis aastat tagasi. Tüüpiliselt jõuavad kasutusrendiga soetatud autod järelturule kolm aastat hiljem ning konkureerivad uute autodega.

Unustage Fiat Chrysler

Kolmest suurest USA autotootjast näitab Fiat Chrysler Automobiles praegu parimat minekut, suutes kuust kuusse müüginumbreid kasvatada. Paljuski tugineb FCA edu Jeepi brändil, kuna nõudlus maasturite järele on nii USAs kui ka Euroopas tugev.

General Motors keskendub jaemüügile, mistõttu üldised müüginumbrid on vähenenud. Sellele vaatamata lõid GMi tulemused ootusi ja firma tõstis ülejäänud aasta kasumiprognoosi. GMi brändide jaemüük oli USAs suurim pärast 2007. aasta juulit.

Ford paistab rohkem hädas olevat kui teised kaks autotootjat. Nende kõige kasumlikum auto Ford F150 ei müü loodetud tempos, kuigi müüginumbrid ei ole kehvad. Ainus positiivne tegur on värskelt USA turule tutvustatud Transiti kaubik, tänu millele tegi Ford suurima kaubikute müügikäibe pärast 1978. aastat.

Selle aasta alguses selgitasin, miks ei tasu mõeldagi FCA aktsia ostmisele ja pool aastat hiljem on see kõik endiselt tõsi. Ford ja General Motors seevastu on helded dividendimaksjad ning aktsiad on kasumi-hinna suhte (P/E) alusel üliodavad.

Fordi ja GMi vaadeldakse tavaliselt koos ja viimastel aastatel on olnud raske kahe vahel valida. Kui vaadata aktsia käitumist, siis GMi aktsionärid on paremas seisus, st vähem kaotanud. Vaatamata viimaste aastate nigelale esinemisele on suhtuvad analüütikud endiselt mõlemasse firmasse poolehoiuga ja üldiselt leiavad, et nii Ford kui GM suudavad oma sektorit ja S&P 500 tervikuna järgmise 12 kuu jooksul lüüa.

Minu isiklik eelistus on General Motors, sest nende aktsia on lihtsalt nii totralt odav – ettevaatav P/E on 5 ning nende dividenditootlus on 5%. Hoopis eraldi küsimus on, kas praegu tasub osta autofirma aktsiaid, mille suurim turg on oma tsüklis jõudnud tippu ja tõenäoliselt edasi ei kasva. See jäägu igaühe enda otsustada.

Euroopa ja Saksamaa

Euroopa turg tervikuna on nii killustatud, et ühist trendi terve turu peale on raske leida. Ühelt poolt müük kukub, aga teiselt poolt jälle tõuseb ning kõikumine kuust kuusse on päris märgatav. Poollongates on Euroopa automüük tõusnud taas umbes 2008. aasta tasemeni.

Müügile ei aita kaasa Suurbritannia otsus lahkuda Euroopa Liidust. Hulgioste kõrvale jättes kahanes Euroopa suuruselt teise autoturu jaemüük juulis aastaga 6,1%. Möödunud kuul hoiatas Ford, et brittide jaoks võivad uute autode hinnad Brexiti tõttu tõusta ja ebakindlus tuleviku ees on ekspertide sõnul tarbijate ostuindu koomale tõmmanud.

Euroopa suurimal turul Saksamaal kukkus müük juulis aastases võrdluses 3,9%, kuigi aasta esimese seitsme kuu peale on müük 5,4% kasvanud, 2,01 miljonini. Saksa suurel kolmikul – BMW, Daimler ja Volkswagen – läheb üllatavalt hästi.

Kõige hämmastavam on Volkswagen, sest nende suur skandaal pole suutnud kõiki tarbijaid eemale peletada. Vastupidi tegelikult, sest aasta esimese kuue kuuga on Volkswagen tõusnud taas maailma suurimaks autotootjaks ning nende müük on kasvanud 1,5%, 5,1 miljoni autoni! Ainsad kõrvalnähud paistavad olevat teatav müügilangus Euroopas (Golf on endiselt Euroopa müüduim sõiduauto ka sel aastal) ning skandaalist tulenevad kulud, mis söövad kasumit.

Mersu taas turuliider

Mercedes-Benzi sõidu- ja veoautosid tootev Daimler üllatas analüütikuid oodatust paremate tulemustega juuli lõpus. Mercedes müüs aasta esimeses pooles nende jaoks rekordilised miljon kopikatega autot ja tõusis sellega igipõlistest konkurentidest BMWst ja Audist taas mööda. Mercedes on aastaid olnud nende kahe taga kolmandal kohal.

BMW jäi napilt maha 986 000 müüdud autoga ning veidi enam kui 30 000 vähem müüdud autoga oli kolmas Audi. Võitlus on selles kambas eriti äge. BMW teatas rekordilisest teise kvartali kasumist läinud nädalal, mis on analüütikute sõnul üllatav, võttes arvesse BMW mudelite suhtelist vanust ja valikut.

Sarnaselt kõigi teiste eespool nimetatud autofirmadega nautis ka BMW tugevat nõudlust maasturite järele. Euroopas on praegu iga neljas ostetud auto n-ö maastur. BMW jaoks on praegu vaid USA keeruline turg, kus müük kukkus teises kvartalis 10%, kuid Euroopa ja Hiina tegid selle vahe enam kui tasa.

Sarnaselt FCAga hoiaks mina ka Volkswagenist eemale. Isegi kui nad jätkavad müügi kasvatamist, siis tolle skandaali täielik majanduslik mõju ei ole veel selge. BMW ja Daimler on seevastu üllatavalt sarnaselt hinnatud, kuid arvestades, et Daimler kontsernina on märkimisväärselt suurem ja mitmekesisem, lisaks paistab, et Mercedes teeb praegu taassündi läbi, siis minule meeldib Daimler rohkem. 5,5% dividenditootlus ei tee ka kahju.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
05. August 2016, 14:56
Otsi:

Ava täpsem otsing