Kahetiste tunnetega triljoniettevõtteks?

13. september 2017, 14:15
Apple'i uute toodete esitlus
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20170913/BORS/170919833/AR/0/AR-170919833.jpg
Ainult tellijale

Teisipäeval esitletud Apple’i uued nutitooted tekitasid investorites kahetisi tundeid, samas loodetakse börsiettevõtte turuväärtuse kasvu triljoni dollarini.

Praegu on Apple’i turuväärtus 830 miljardit dollarit ning loodetakse, et iPhone’i kümnendat juubelit tähistava mudel „X-i“ müük võib selle aastaga triljoni dollarini kergitada. Seda lootust toetab ajalugu, sest õunafirma aktsia on igale uuele tooteesitlusele järgnenud aastal keskmiselt kolmandiku võrra kallinenud. Eelmisel aastal kallines Apple’i aktsia 52 senti ning esimese iPhone’iga turule tulekust 2007. aastal on õunafirma väärtus kasvanud 12 korda.

Praeguselt tasemelt triljoni dollari piirini jõudmine eeldaks aktsia hinna ligi 20protsendilist tõusu. Kaks Bloombergi küsitletud Wall Streeti analüütikut on aga hinnasihi seadnud hoopis kõrgemale, 208 dollarini aktsia kohta – see teeks õunafirma turuväärtuseks 1,075 triljonit dollarit.

iPhone X

„Usun, et Apple ei saa kasu mitte ainult uue iPhone’i müügist, vaid selle turuväärtust kasvatavad ka kapitali tõhus jaotus, atraktiivne, fundamentaalselt õigustatud hinnatase ning innovaatilisus,“ rääkis hinnasihi seadnud Drexel Hamiltoni analüütik Brian White. „Seetõttu me ei usu, et Apple’i kasv lõppeb viimase iPhone’i esitlusega.“

Täitis ootused

Sellegipoolest tekitasid teisipäeval esitletud uued nutiseadmed investorites kahetisi tundeid, mis väljendus ka aktsia hinna 0,4protsendilises languses. Kuigi uuendused võeti vastu entusiasmiga, ei üllatanud need ei analüütikuid, investoreid ega õunatoodete fänne. „Ootasime küllaltki suuri muutusi tootearenduses,“ ütles Piper Jaffray analüütik Michael Olson Bloombergile. „Suures osas õunafirma ka need ootused täitis,“ ütles ta ja lisas, et midagi üllatavat samas pakkuda ei suudetud.

Kõige suurem saavutus peetakse uue iPhone X-i juures liitreaalsust, mis võimaldab lisaseadete turule toomise kaudu tulevikus teenida miljardeid dollareid. „Liitreaalsusel on väga palju potentsiaali, sellega seotud äpid ning uuendused on kõik võimalik monetariseerida,“ oli Morgan Stanley analüütik Katy Hubert veendunud.

Lisaks kiidetakse uue iPhone’i puhul OLED-tüüpi ekraani, mis on energiasäästlikum ning uudset näotuvastusmehhanismi, mis võimaldab iPhone’i avada sellele otsa vaadates. Seejuures arvestab süsteem inimese vananemise ning soengu muudatustega, ega reageeri näiteks kinnistele silmadele.

Apple'i turuväärtus on rohkem kui kümnekordistunud.

Forresteri analüütik Julie Aski hinnangul on aga uuest iPhone’ist tähelepanuväärsem Apple’i uus nutikell. „See juhatab meid tulevikku, kus rahakotti ja telefoni ei ole vajalik koguaeg kaasas kanda,“ märkis ta. Samuti tuli Apple välja 4K TV-ga, mida eilselt esitluselt samamoodi oodati.

Konkurents Hiinast

Kuigi ekspertide hinnangul võib uus iPhone X Apple’i kasumit aktsia kohta 2018. aastal 6 protsendi hinnangul kergitada, sõltub see lõpuks sellest, kui vastuvõetav on uue toote eest küsitav 999 dollari suurune hind tarbija jaoks. Suurimaks küsimärgiks peetakse Hiina turgu, kus konkurents on tihe. Samal ajal on sealne turg õunafirma jaoks aga väga oluline, sest annab iPhone’ide müügist ligi viiendiku.

Täpsemalt on sealsed suurimad Apple’i konkurendid Xiaomi ja Huawei ajastanud oma uute mudelite presentatsioonid samale ajale, mil õunafirma iPhone Xi sealsel turul kättesaadavaks teeb. „Uus iPhone on kättesaadav kõrgemapalgalistele, samuti ostavad seda tõenäoliselt andunud fännid,“ leidis Olson. „Samas pakkuvad Huawei ja Xiaomi sarnaseid tooteid 300 dollari võrra odavama hinnaga, nii et need, kellele pole iPhone staatuse küsimus, vaatavad tõenäoliselt neid,“ lisas ta.

Vähem jõukatele klientidele muudab uue seadme Hiinas raskesti kättesaadavamaks ka fakt, et sealne keskmine palk on ligi pool uue iPhone X-i hinnast. Seetõttu on õunatooted seal oma populaarsuselt langenud viiendale kohale. „Mina ootan kindlasti, et iPhone’i hind langeks, see on praegu liiga kallis,“ ütles Nanjingi projektijuht ning praegu iPhone 6 kasutav Angie Chen. „Selleks, et praegust hinda ollaks valmis maksma, peaks see pakkuma midagi täiesti uut ja innovaatilist, mida konkurendid veel välja arendada pole suutnud.“

Ka Barclaysi tehtud küsitlus näitab, et uut toodet võib selle kõrge hinna tõttu olla raske müüa, sest iPhone’i vanemate versioonide omajatest on valmis selle summa uuema toote nimel valis välja käima vaid kümnendik. Samas on analüütikute hinnangul võimalik oma müüginumbreid kasvatada ka odavamate mudelite abil, nagu näiteks samuti teisipäeval esitletud iPhone 8 Plus. Samuti suurendab tulusid liitreaalsusega seotud äppide ja lisaseadmete turule toomine.

Uut telefoni saab ilma juhtmeta laadida.

Hilinemine petab lootusi

Kui uus nutikell ning iPhone8, iPhone 8 Plus ning TV 4K tulevad müüki 22. septembril, on iPhone Xi müük lükatud edasi novembri algusesse. Tegemist on 6 kuud hilisema ajaga kui analüütikud ootasid. „Hilinemine ei mõjuta küll seda, mitu ühikut uut toodet müüakse, kuid lükkab osa kasumit edasi järgmisesse kvartalisse,“ ütles riskikapitalist Gene Munster. „Fakt on, et Apple ei suutnud uue telefoni turule toomise aja osas ootusi täita ning see mõjutab tugevalt ka seda, ka õunafirma suudab viimases kvartalis analüütikute ootused täita.“

Apple aga uue telefoni hilinemises probleemi ei näe. „Kui me tegime neljanda kvartali prognoose, siis me tegelikult juba arvestasime sellega, et iPhone Xi müügitulemused kajastuvad uue aasta esimeses kvartalis,“ ütles UBSi osakonnajuht Art Cashin CNBC-le. „See on ka aktsia hinda sisse arvestatud,“ kinnitas Lindsey Groupi vanemanalüütik Peter Boockvar.

Uue telefoni hilinemine on seotud energiasäästliku OLED-ekraaniga. Täpsemalt pole suudetud neid piisavas mahus hankida, sest firmasid, kes selliseid seadmeid toodavaid, on maailmas väga vähe. Algselt plaaniti uuele telefonile sisse ehitada ka ekraanialune sõrmejäljelugeja, kuid sellest loobuti täiendavate hilinemiste vältimiseks toote müüki paiskamisel.

Uued Apple'i nutikellad.

Kahjulik keskkonnale

Uue iPhone’i müüki võivad negatiivselt mõjutada ka keskkonnaaktivistid, kes on juba öelnud, et uue telefoni turule tulek on loodusele kahjulik. Aktivistid toovad välja, et Greenpeace’i andmetel on kümne aastaga toodetud juba 7,1 miljardit nutitelefoni ning seda on piisavalt, et igaühele neid jaguks. Uute mudelite pealetulek paneb aga tarbija vana hülgama ning see ei ole keskkonnasõbralik.

„Tegemist on väga suure probleemiga,“ ütles Kanadas telefonide edasimüügiga tegeleva firma Orchardi kaasasutaja Alex Sebastian. „Kui me vaatame näiteks arvuteid, siis neid kasutatakse nii kaua kui võimalik, telefonide puhul vahetatakse see aga iga paari aasta tagant uuema vastu välja,“ lisas ta.

Sebastian lisas, et kuna Apple müüs iPhone 7 väljatuleku järel 78,2 miljonit uut toodet ning vanad jäid kasutuseta, tähendab see tugevat e-reostuse probleemi. Keskmiseks nutitelefoni kasutuseaks on analüütikud hinnanud 2,58 aastat, iPhone’i puhul selle kalliduse tõttu veidi rohkem.

 

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
13. September 2017, 13:36
Otsi:

Ava täpsem otsing