Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Investor Toomas: kas investeerin uude ettevõttesse?
Medical Pharmacy: Swen Uusjärv (omanik), Heikki Moik (juhataja) ning Margus Pärn (finantsjuht)Foto: Andras Kralla
Kui sai teatavaks, et Medical Pharmacy tuleb aktsiatega alternatiivturule, uurisid kaasinvestorid, kas ma näen selles head investeeringut.
Kõigepealt ütlen ära, et mul on alati hea meel, kui Eestis uued ettevõtted börsile tulevad. Aja jooksul on sealt kadunud hulk korralikke ettevõtteid – Hansapank, Eesti Telekom, Norma…
Mõnikord on tunne, et õige hõredaks on õhk Tallinna Nasdaqil jäänud, ja ma pole ehk üksi, kui kurdan vähese likviidsuse üle. Päevad, kus aktsiaga tehakse käivet suurusjärgus miljon eurot, on jäänud õige haruldaseks. Isegi kui aktsia hind tõuseb, on mõnel juhul raske müüa, sest siis on tunne, nagu suruks ise oma hinda alla ja veristaks kauaoodatud tootlust.
Kuigi praegu räägitakse Tallinna Sadama tulekust, tekitavad manööverdused Tallinki ümber küsimusi, et ega ometi järjekordne ohver…
1) Tootearenduseks <1,3 miljonit2) Müük ja turundus <0,5 miljonit3) Tootmislabori uuendamine 0,7 miljonit4) Laienemine välisturgudele 0,7 miljonit5) Laenude tagasimaksmine 0,63 miljonit6) Tallinnas Kassi tn kinnistu väljaost ja projekteerimine <0,14 miljonit
Medical Pharmacy on tegu Eesti oma ettevõte, kel esindused nii ülikoolilinnas Tartus kui ka Tallinnas. Praegu tegelevad nad vitamiinide, sealhulgas internetiküsitluse järgi personaliseeritud terviseturgutajate müügiga, tooteid on neil 28.
Kolmapäeval pidasid nad Tehnopolis pressikonverentsi, kus tutvustasid oma ettevõtet, kontseptsiooni ja laienemisplaane.
Iga aktsiaga mitu eurot kahjumit
Kuna mulle meeldib kõike arvude pealt vaadata, siis tuleb alustuseks nentida, et möödunud aastal jäi kontsern 62 700eurose müügitulu juures enam kui poole miljoni euroga kahjumisse. Kasvava ettevõtte puhul pole kahjum midagi erakordset – kõik ressursid tuleb panna turu vallutamisse ning võib minna aastaid, enne kui püksirihma lõdvemaks lasta saab.
Ettevõtte suurim töövõit on toodete saamine Rimisse selle aasta keskel ning ettevõtte juhi Swen Uusjärve hinnangul panustavad nad rahva sissetulekute kasvule ja terviseteadlikkusele ning plaanivad saada oma kliendiks iga 2000nda elaniku – arvestades sealjuures turuna kogu 500miljonilse elanikuga Euroopa Liitu.
Pakkumise maht on 120 588 B-aktsiat, kokku 4,1 miljonit eurot. Juhul kui see kolme kuu jooksul täis märgitaks, teeks see aktsia hinnaks 34 eurot, mis teeks sellest Balti turu igas mõttes kalleima aktsia. Praeguste näitajate poolest on ta P/E suhe negatiivne.
Kuid samal ajal toovad tegijad prospektis välja, et uusi turge, Baltikumi, Soomet ja Poolat, minnakse vallutama üsna sarnaste toodetega nagu sealsel turul juba olemas ning midagi innovaatilist – hetkel veel – ei pakuta. Kui välja arvata individuaalsete vitamiinide pakkumine internetiküsitluse alusel. Medical Pharmacy on öelnud, et plaanib siseneda ravimitootmisesse ning sellest peaks kujunema nende olulisim tuluallikas: ravimitootmise loa saaks nad aga Eestilt kõige varem järgmisel aastal.
Risk liialt suur
Investorina hirmutab mind ettevõtte kõrge valuatsioon: Medical Pharmacy hindab oma turuväärtust 20 miljonile eurole. Aluseks on võetud paari aasta pärast kätte jõudvad majandusnäitajad korrutatuna üheksaga. Põhjenduseks tõid nad Läti ravimihiiu Grindeksi üsna sarnases suurusjärgus numbri, mainides, et Briti-Rootsi ravimikontsernil AstraZenecal on see kordaja ometi lausa 22, nii et Uusjärve hinnangul ollakse isegi ses mõttes konkurentidest tagasihoidlikumad.
Selline asi ei lähe mu investeerimisporfelliga kuidagi kokku. Hiljuti lükkasin tagasi võimaluse haarata sarvist Ampler Bikesil, mis on samuti tubli tootlust andnud. Medical Pharmacy kohta tuleb aga vähemalt arvude põhjal öelda, et kuigi võimatu ei ole siin maailmas mitte miski ja teoreetiliselt on vitamiinituru kliendibaas lausa 7 miljardit inimest, siis vähemalt järgmised paar aastat tahaksin ma näha ettevõtte käekäiku ja seda, kuidas eesmärke täita suudetakse.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.