Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rahastame tunnelit riigivõlakirjadega

    Juhtkiri.Foto: Anti Veermaa

    Äripäeva meelest oleks Talsingi tunneli rajamine üks neid võimsaid infrastruktuuriprojekte, mida võiks vähemasti osaliselt rahastada riigivõlakirjadega.

    Kui suurettevõtja Joakim Helenius 2013. aasta Äriplaanil Tallinna-Helsingi tunnelist rääkis, oli reaktsioone laias laastus kahte sorti. Ühed arvasid, et see iseenesest vana idee ei vääri ülessoojendamist, teised aga lasid end Heleniuse optimistlikul argumentatsioonil nakatada ja mõtlesid konstruktiivselt kaasa.
    Äripäeva meelest oleks Talsingi tunneli rajamine üks neid võimsaid infrastruktuuriprojekte, mida võiks vähemasti osaliselt rahastada riigivõlakirjade abil.
    Euroopa Keskpanga otsus käivitada võlakirjade tugiostuprogramm jättis Eesti kõrvale teiste euroala riikide rõõmupeost. Võimuliitu juhtiva Reformierakonna reaktsioon näitab, et riigivõlateemalise debati valmidus on täpselt samasugune ümmargune null, nagu see viimaste aastate jooksul olnud on. Teiste parteide seni väljendatud seisukohad on mõnevõrra paindlikumad. Tulevase võlapoliitika kujundab uus koalitsioon ja seetõttu on hea, et Helsingi-Tallinna meretunneli rajamise eeluuring valmis just nüüd, vahetult enne valimisi.
    Tunneli rajamine on Eestile kasulik
    Uuring annab põhjust tunneli rajamise plaani tõsiselt võtta. Iseenesest ei esita see küll avalikkusele seni teadmata asjaolusid, pigem süstematiseerib teadaolevad argumendid.
    Kõigepealt, Rail Balticu valmimine ja sellega ühendatus on tunneli valmimise eeltingimus: RB on tunneli loogiline jätk selle Eesti-poolses otsas.
    Teiseks: Soomel on tunnelit rohkem vaja kui meil, sest Soome vajab hädasti senisest paremat ühendust Kesk-Euroopaga – ent majanduse pisiduse ja geograafilise asendi tõttu on meil omad kaalukad põhjused olla aktiivne ääremaastumise vältimisel.
    Kolmandaks: tähtis on õigel ajal taotleda kaasrahastust toetajatelt, st Euroopa Liidu fondidest.
    Riikide endi eeldatav panus tunneli rajamisse on Eestil kasutada olevate ressursside taustal väga suur. Uuringu kohaselt maksab tunneli rajamine 8-12 miljardit eurot.
    Partnerluse küsimus
    Eeldusel, et poole kulust kataks Euroopa Liit ning Eesti ja Soome kahasse, tähendab Eesti mõeldav panus ikkagi arvestatavat koormust eelarvele. Ka üks kümnendik eelarvest ei ole ilmselt summa, mida võiksime projekti elluviimiseks ilma pikemata muretult mängu panna.
    Isegi kui Eesti panus oleks Soomega võrreldes pisem, käib jutt väga suurtest summadest, eriti arvestades tõsiasja, et ka Rail Balticu tasuvuse suhtes on avaldatud argumenteeritud kahtlusi. Tunneli tasuvusuuring on aga alles valmimisel ning edasises debatis on mõistlik RB ja tunneli tasuvust vaadelda koos. Erainvestorite huvist saab rääkida alles siis, kui ELi tugi ja riikide panus paigas. Soome poolel on seda hästi mõistetud.
    Eestis on debatt tunneli vajalikkuse asjus seni olnud loid ning pigem on sellest räägitud võtmes, et võib-olla on sellel ettevõtmisel isegi jumet, aga kuna see kõik on nii kallis ja töömahukas, siis eks vaatame ja rehkendame mõne aja pärast uuesti. Tegelikult aga eeldab suurte ja ülikalliste projektide elluviimine kõigepealt mõtestatud debatti avalikus ruumis ning põhjalikku, ajamahukat ettevalmistustööd.
    Hakkame pihta!
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.