Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jaan Tatikas on lennufirmale kehv eeskuju

    Anti VeermaaFoto: juhtkiri

    Äripäev ennustab, et Estonian Airi järeltulijat Nordic Aviation Groupi ootab Jaan Tatika kurb saatus.

    "Siin on vähe tuult, aga viime ta katusele, sealt saab ta tuule alla," rääkis oma lennumasina ehitanud ja sellega imestavate pilkude all hoovis õhku tõusta püüdnud leiutaja Jaan Tatikas. Ning sadas hetk hiljem oma loodusseadusi eiranud masinaga maja katuselt alla.
    Äripäev kardab, et sama valus saatus ­ootab Estonian Airi järeltulijat Nordic Aviation Groupi (NAG). Riik võiks loobuda lennufirma rajamisest ja praeguse likvideerida pärast seda, kui on Estonian Airi klientide mured lahendanud.
    NAGi kahjuks räägib mitu asjaolu
    Esiteks teeb riik uue lennundusettevõttega sama, mis eelkäijaga – hakkab lennufirma omanikuks, süstib selle aktsiakapitali raha ning ärist huvitatud erainvestorit leidmata peab ettevõttesse raha juurde panema. Loodetavasti on alustamise süstid eelnevast hoolikamalt planeeritud ja Euroopa Komisjoni tingimustega kooskõlas ega kordu juba juhtunu. Kas kõik käis nõuete kohaselt, seda uurib juba ka riigikontroll.
    Teiseks tekitab küsimusi firma äriplaan. Majandusminister Kristen Michal ütles laupäeval ajakirjanikele, et talle annab kindlustunde uue ettevõtte turu järgi tehtud plaan, mis aga ei erine eelkäija omast. Väike lennundusfirma hakkab konkureerima suurtega populaarsetel liinidel või reisijaid ette vedama väikelinnadest.
    Palja patriotismiga lennufirmat üleval ei pea
    Samuti on NAGi rahakott õhem kui konkurentidel. Näiteks lõunanaabrite airBaltic laieneb riigi ja erainvestori toel 132 miljoni euroga, Põhjamaade suurim lennufirma SAS aga sekkus juba tühjaks jäänud turu täitmisse ning hakkas lendama Tallinnast populaarsetesse ümberistumisjaamadesse, nagu Stockholm, Kopenhaagen ja Oslo.
    Millega NAG sellele vastu hakkab? Erik Sakkovi palve kodumaist kõrgemate (kohati kuni poolesaja euro võrra) hindadega teenusepakkujat eelistada on küll siiras ning käivitamisel vajalik, ent pikalt patriotismiga ettevõtet üleval ei pea. Selleks oleks vaja eelist konkurentide ees. Seda enam, et siinne hinnatundlik klient ja nende reisimised ettevõtet ära toita ei suuda, nagu rõhutas korduvalt ka Estonian Airi juhtkond. Pealegi on näiteks Finnairil välja kujunenud oma nišš, mida edukalt täidetakse. Ajalooline ja sissetöötatud sild Põhjamaadest ­Aasiasse on vankumatu ja sellega Tallinn seni konkureerida pole suutnud, kuigi Sakkov on siinseid võimalusi Aasia lennufirmade ligimeelitamiseks turundamas käinud.
    Lennuühenduste reformiks on parim aeg
    Eelnenu ei tähenda, et toimetus ei hindaks otse­liinide vajalikkust – lihtne ligipääs on raha, ideede ja ettevõtjate Eestisse jõudmiseks oluline. Lisaks on otseühendused toonud majandusse 100–200 miljonit eurot, nagu märkis Michal.Küll ei ole ühenduste tagamiseks riikliku lennufirma omamine ainuke võimalus ja nii võiks Michal kasutada tekkinud kriisi ära Tallinna lennuühenduste reformimiseks.
    Ideid on õhku visatud mitmeid. Miks mitte koostöös kolme Balti riigiga rajada ühine õhuvedaja. Variant on ka käsitleda Tallinna ka näiteks Helsingi lennujaama terminalina, nagu pakkus välja Äripäeva peadirektor Igor Rõtov. Sealt, 20 lennuminuti kauguselt, saab eeskujulike lennuühendustega nii Euroopasse kui ka Aasiasse. Lisaks on ka võimalus vajalikke konkreetseid rahvusvahelisi liine riiklikult doteerida. Selle võimaluse kaalumise heitis valitsus praegust olukorda lahendades kui liiga keerulise ja probleemse aga kõrvale.
    Iseenesest on võimalik ka mitte midagi teha: teistel lennufirmadel tundub olevat huvi EA tühjaks jäänud koht ära täita.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.