Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Taxify läks hiinlaste käpa alla

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Koos 10 miljonit eurot ületava investeeringuga sai Hiina ettevõte Didi Taxifys ka olulise otsustamisõiguse, kirjutab Äripäev juhtkirjas.

    Taxify Uberile pakutav konkurents on tähelepanuväärne nähtus. Eestimaist päritolu, erakordselt noorte liidrite teotahtest ja algatusvõimest 2013. aastal sündinud Taxify mõõduvõtmine nn jagamismajanduse lipulaevaks peetava Uberi-suguse hiiglasega paljudes maailma riikides on midagi, mida Uberi toetajad ja rahastajad ilmselt rahuliku südamega pealt vaadata ei saa.
    Seetõttu on Taxify läinud nädalal avalikuks saanud investeering kahtlemata tugev panus ettevõtte edasisse laienemisse. Teadaolevalt 10 miljoni euro piiri ületav rahapaigutus Hiina Didi-nimeliselt ettevõttelt on vastastikku kasulik: hiinlased saavad ammugi igatsetud akna Euroopasse, Taxify aga saab peale raha ka tehnoloogilist oskusteavet ja kogemust, mida hiinlastel on kogunenud üksjagu – nad tegutsevad nimelt juba mõnda aega samas valdkonnas.
    Otsustamisõigus jaguneb
    Vähem tähelepanu on ehk pälvinud tõsiasi, et koos investeeringuga saavad hiinlased Taxifys ka olulise otsustusõiguse. Alates juuli lõpust kuulub Didi Chuxingile 13,1 protsenti ettevõttest. Taxify juhatuse liikmeks sai Didi strateegiajuht. Veelgi enam: Taxify eelisaktsiad on nüüd Didi omad. See tähendab, et ettevõtte juhtidel Markus ja Martin Villigul on edaspidi otsuste langemisel tarvis Didi nõusolekut. Ka dividende saab Hiina firma eelisjärjekorras. Takkapihta ei saa Villigud järgmise nelja aasta jooksul ilma hiinlaste nõusolekuta oma enamusosalust müüa ega ka avalikku aktsiaemissiooni korraldada.
    Dividende pole Taxifyl kavas niipea maksma hakata ning ka börsile minek ei ole esialgu teemaks olnud. Sellevõrra on Taxify Eesti omanikel kahtlemata õigus: need sätted on pigem formaalsed. Kui palju võiks Didi vastu olla Eesti omanike enamusosaluse müümise soovile või kas selline soov võiks tekkida, pole ilmselt mõtet spekuleerida.
    Ja kuigi ettevõtte igapäevases juhtimises nimetatud klauslid tõepoolest vaevalt midagi muudavad, siis iseenesest võetuna on need siiski päris karmid ja piiravad sätted. Eriti kui arvestada, et Didi võib end soovida Taxifyga siduda pikemaks ajaks ja lähemalt, kui see praegu teada on.
    Väidetavalt võib Didi investeeringu üks eesmärke olla Uberi positsiooni õõnestamine maailmas. Didi on teinud investeeringuid Uberi kohalikesse konkurentidesse näiteks ka Brasiilias ja Kagu-Aasias. Didi enda positsioon on peale Hiina tugev ka Indias, mõlemad suured ja kiiresti arenevad turud.
    Turgude jagamine
    Nii käivet kui ka kahjumit aastate jooksul miljardites dollarites mõõtnud Uberi kõrval on Taxify seni veel tilluke: nii müügikäivet kui ka kahjumit mõõdetakse sadades tuhandetes eurodes (eelmise aasta majandusaasta aruanne on veel esitamata). Sellal kui Uberile on ette heidetud mõõdutundetut rahapõletamist, on Taxify käekäigule Eestis seni pigem positiivses toonis kaasa elatud. Mõlema ettevõtte tegevust Eestis on kindlustanud vastne seaduslik raam, nn Uberi eelnõu seadusekssaamine.
    Maailmas aga konkureerivad need kaks mõlemad riikides, kus seadused ülearu ei pitsita, Uber on mitmelt turult ka lahkuma pidanud, sest pole kohalike seaduste raamides kohta leidnud. Lähemate aastate jooksul jagatakse turud eeldatavasti omavahel ära – seda suuresti ühe või teise võidukäigust huvitatud investorite toel.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Baltic Horizoni kolm probleemi, mis mind fondi juures häirivad
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.