Pane oma suhtluskonto pangakontot täitma!

16. august 2016, 08:30
Helina Tsirel valmistab kodus käsitööloomi, millele leiab ostjad Facebooki vahendusel.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160816/USEFUL/160809957/AR/0/ettevõtlus-sotsiaalmeedias.jpg
Ainult tellijale

Kuigi kauplemine on inimkonnale omane juba tuhandeid aastaid, on oma äriga alustamine alles viimasel kümnendil jõudnud laialt massidesse. Tänu internetile ja peamiselt sotsiaalmeediale võib igaüks teenida endale meelepärase tegevusega.

Lastele käsitöökaisuloomi loov Helina Tsirel näiteks lõi oma hobist äriks kasvanud ettevõtmise reklaamimiseks veebilehekülje Mõmmi Vabrik, kus saab tellida meelepärase heegeldatud kaisulooma. „Olen alati armastanud käsitööd ja kui viis aastat tagasi avastasin Jaapanist pärit amigurumi heegeldamistehnika, tekitas see tõelise vaimustuse,“ naerab Tsirel.

Esimesed sammud sotsiaalmeedias

Algul näitas Tsirel oma loodud tegelasi Facebookis oma kontol, et neid sõpradega jagada. Aga siis liitusid järjest sõprade sõbrad ja tuttavad ning lehekülje menu kasvas. Tsirel nendib, et tema jaoks on heegeldamine eelkõige hobi ja ta ei tee seda raha pärast. „Kui ma hakkaks neid kaisukaid hulgi tegema, siis kaoks minu jaoks valmistamismõnu. Mul on paar tellimust kuus ja lisaks jääb aega katsetada uute tegelastega,“ räägib Tsirel.

„Kõige lihtsam on alustada netiäriga Facebookis,“ ütleb ka Mirjam Kruusmaa, kes valmistab ökomaterjalidest lasteriideid. Kruusmaa õpib tehnikakõrgkoolis tehnilist disaini ning väikest last kasvatades on lasteriiete valmistamine talle loogiline tegevus. „Kanga tellin Rootsist ja Saksamaalt, valik on värvikirev, sest tahan, et lasteriided oleksid mängulised ja lõbusad,“ toob ta esile oma põhimõtte. Kõige rohkem tellitakse temalt mütse.

Kruusmaa sõnul on netiäris kõige olulisem aktiivsus. „Tihti peab postitama pilte ja kirjutama tegemistest. Väga oluline on klientide arvamus ning lihtsate küsimuste esitamisega saab rohkem aimu inimeste soovidest,“ märgib ta.

Alati ei pea aga ise tegema, mida tõestab beebiriiete vahendaja Caroly Rohela, kes tellib kaupa interneti teel Poolast, Inglismaalt ja Saksamaalt. „Kaubavaliku määrab kindlasti hind, sest kalleid asju ei osteta,“ rääkis Rohela, kes loeb ennast pigem väikseks ärikalaks, sest tellimusi väga palju pole. „Kuus umbes 50 tellimust,“ nendib ta. „Valisin just selle ala, kuna endal on kodus beebi, kelle kõrvalt ma praegu erialast tööd ilusalongis teha ei saa.“

Ära unista kiirest kasumist

Heegeldatud käsitööloomade hinnad kujunevad Tsireli sõnul materjali kulu järgi - lõng, täidis ja muu materjal, ning loomulikult ka see, kui keeruline on lelu tegemine ja kui palju selle valmimisele aega kulub. „Mina teen seda hobi korras ja kasumisse pole veel jõudnud. Olen teinud neid ka annetuste ja kingitustena,“ räägib Tsirel, kes märkimisväärse osa oma loomadest annetab näiteks jõulude paiku lastehaiglale, kus kaisuloomad jõuavad haiglas pühi veetvate laste juurde.

Lasteriideid valmistav Kruusmaa märgib, et kuigi ta alustas aktiivselt õmblemisega alles hiljuti, siis tellimusi ja tööd jagub. „Tööga saab vähemalt tasa teenida materjalidele kulunud summa ja põhimõtteliselt tasub töö ennast ka ära, kui tellimusi on palju.“

Emana lubab Kruusmaa endale ka tööst rohkem vabadust, et planeerida uut kollektsiooni ning veeta aega lapsega. „Suvel olen võtnud rahulikumalt, kuna lapsel on suvepuhkus ja teen plaane, et saaks lähitulevikus suurema kollektsiooni välja anda. Raha ja kasum on minu loomingus teisejärguline. Konkurents on Eestis piisavalt suur ja vee peal püsimiseks peavad tooted olema erilised ja sinule omase kiiksuga, samas praktilised ja kvaliteetsed.“

Tema sõnul tagab edu ka see, kui tooted jõuavad väikestesse disainpoodidesse ja sinna, kus liigub sihtrühm. „Samuti peab tooteid vaikselt, kuid pidevalt pildis hoidma, näiteks fotoseeria ajakirjades, ja osalemine üritustel ja laatadel. Samuti peab klienti kuulama.“

Too ettevõtmisse mängulisust

Teatud aja tagant võiks Kruusmaa soovitusel korraldada loosimisi, kuna loosimise ning jagamise abil jõuab info uute inimesteni.

„Hea nipp uute huviliste kaasamiseks on teha jagamismäng, nii jagavad inimesed su lehte edasi ning neil, kes on otsinud just sellist toodet nagu sa pakud, on võimalus sind üles leida,“ soovitab ka Tsirel. Nii lihtne ja loogiline kui see ka ei tundu, siis suurimat edu toob see, kui pakud oma toodet nendel lehtedel, mida külastavad sinu sihtgrupi inimesed, rõhutab Tsirel. Oma esimese Facebooki jagamismängu tegi ta ise alles suve keskel. „Tegin selle peamiselt selleks, et saada uusi ideesid ja mõista, millised mänguasjad rohkem meeldivad,“ kirjeldab ta, kuidas uurib sihtgruppide toote-eelistusi.

Beebiriideid müüv Rohela aga tunnistab, et on lisaks jagamismängudele ostnud ka tasulist reklaamipinda. „Ei ütleks, et mul see äri praegu ära tasub, sest hinnad ei ole kõrged ning kasum on väike, aga ma tahan olla jätkuvalt taskukohane,“ nendib ta kokkuvõtteks. „Vähemalt saan oma beebile riided odavamalt kui Eesti poodidest.“

Pööra äpardused oma kasuks

Nagu igas ettevõtmises, õpivad ka väikese veebiäri pidajad oma kogemustest ning saavad targemaks tänu äpardustele. „Et inimesed teaks, mida saab tellida, tuleb rohkelt pilte üles laadida,“ teab juba paar aastat sotsiaalmeedias kliente jahtinud Erika Koogid kondiiter Erika Abel. „Mida aktiivsem oled, seda rohkem vastukaja tuleb!“

Söödava valmistamisel kõige raskem on Abeli sõnul toodete ette valmistamine, kuna maiused säilivad vaid teatud aja ning neid pruugi saada maha müüa. Loomulikult tuleb igas ettevõtmises ette ka äpardusi, kuid siis on oluline õigesti toimida. „Paar korda on ka minul juhtunud,“ meenutab Abel. „Kord sai tordile vale kirjapildiga nimi. Sain selle nimeloo andeks, sest palusin kogu südamest vabandust. Ja sama inimene on minult ka hiljem tellinud,“ räägib Abel ja toob veel teisegi näite: „Ükskord ei jõudnud ma õigeks ajaks valmis ja siis päästsin olukorra sellega, et pakkusin kohaleviimist oma kulul. Sõitsin küll edasi-tagasi kokku 80 kilomeetrit, aga vähemalt oli klient rahul ja tellis ka järgmise peo jaoks minult tordi.“

Hoia kõrvad lahti

Neile, kes soovivad alustada oma äriga just Facebooki vahendusel, soovitab käsitöölelude valmistaja Helena Tsirel kõigepealt välja mõelda visioon, mida pakkuma hakata, ehk küsida endalt: mis on minu tootes erilist? Tähtis on uurida turuseisu. „Heegeldatud mänguasjade turg on näiteks väga suur, fantastilisi tegijaid on kogu maailmas,“ märgib Tsirel.

Ka ökokangast lasteriideid õmblev Mirjam Kruusmaa soovitab enne alustamist turuga tutvuda. „Vältida tasuks suures koguses toodete ettevalmistamist, enne kui pole kindel, et klientidele see üldse peale läheb,“ nendib ta ning lisab, et alati tasub analüüsida soovitusi ja nõuandeid. „Mina soovitan alustajatele endasse uskuda, innukalt tegutseda ning tegeleda enda ja toote täiustamisega. Kui ei ürita ega proovi, siis ei jõuagi kuskile!“

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
16. August 2016, 08:08
Otsi:

Ava täpsem otsing