Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autofirmade ühinemisbuum

    Chrysleri ja Daimleri ühinemine on mõnevõrra ebatüüpiline, sest nad ei konkureeri ei geograafiliselt ega tooteturul. Kuid sedavõrd suur tehing, mille väärtus on 1080 mld Eesti krooni, ei jäta kindlasti ühtki konkurenti mõjutamata ja äratab rohkesti küsimusi autotööstuses, kus aastaid valitseb ületootmine.
    «Ma usun, et autotööstuses tuleb rohkesti firmade liitumisi,» arvab maailma suurima autoosade tootja Delphi president J. T. Battenberg. «Selle tulemusena näeb ostja esmakordselt paljude aastate jooksul autohindade alanemist, sest kulude vähendamise vajadus on firmadel tohutu suur.»
    Euroopa komisjoni andmetel on ainuüksi Euroopas autotööstuse üleliigne tootmismaht kuni seitse miljonit autot aastas. Veelgi hullem on olukord Jaapanis, kus majandusseisak on piiranud autoostmist ja Aasia kriis vähendanud ka autoeksporti.
    Autotootjatele on pakkunud mõningast lohutust üksnes USA, kus tänu majandusbuumile on ostetud aastas keskmiselt 15 miljonit uut autot. Kuid USA hea müük ja Ida-Euroopa kasvav autoturg ei ole ülemaailmsele autotootmisele küllaldane.
    Uuendused, mis varem on edukatel firmadel aidanud leida uusi turge, firmasid enam eriti ei aita. Uus tehnoloogia on uue mudeli väljatöötamise tsükli kahandanud kahele aastale, mis ei anna konkurentide ees enam erilist edu.
    Samal ajal on konkurentsi järjest tihendanud uute autotootjate turule tulek. Lõuna-Korea järel kavandavad oma autotööstuse väljaarendamist Malaisia, Indoneesia, India ja Hiina ning autoeksport on üks nende strateegia koostisosi.
    Uute, madalamate tootmiskuludega turule tulijate mõjul on kasvanud surve autohindade alanemisele. Konkurentsitihedal Euroopa autoturul mõjutab autohindade alandamist lähiajal ka ühisraha euro käibeletulek.
    Eeltoodud põhjustel ei jää autofirmadel muud üle kui asuda kulude vähendamisele. Ja autofirmad on jõudnud järeldusele, et parim viis kulusid kärpida ja ületootmist vähendada seisneb kas firmade liitmises või ülevõtmises.
    Eelmise aasta suurimad ostutehingud tehti põhiliselt USA ja Lääne-Euroopa autofirmade vahel. Daimler-Benz oli ka siis aktiivne ja ostis oma USA tütarfirma kaudu Fordi veoautotehase 3,96 mld Eesti krooni eest. Aasias natsionaliseeris Lõuna-Korea valitsus KIA 4,15 mld Eesti krooni eest. Daewoo ostis 53,5% Ssang Yongi aktsiatest.
    Suurimad ostutehingud tehti aga hoopis autööstuse allhankefirmade vahel: USA suurimad allhankijad ostsid 1997. a oma Euroopa konkurentide aktsiaid 79 mld Eesti krooni eest. Suurima tehingu tegi USA Caterpillar, mis ostis Briti diiselmootoritootja Varity Perkins.
    Maailma kõige konkurentsitihedamaks on kindlasti Saksa autoturg. Kolme põhilise konkurendi -- Daimler-Benz, Volkswagen ja BMW -- vahel käib äärmiselt tihe võistlus. Seal on maailma suurimad tootmiskulud ja müük suhteliselt väike. Seni on pääseteeks olnud rekordiliselt suur autoeksport.
    Kui äsja sai teatavaks Daimleri ühinemine USA Chrysleriga, siis BMW ostis juba neli aastat tagasi Briti Roveri ja soovib nüüd osta Briti luksusautotootjat Rolls-Royce'i, kuid selle pakkumuse trumpas üle Volkswagen (VW).
    VW on teatanud, et kui ta ei saa Rolls-Royce'i, siis hakkab ta ise tootma luksusautosid kas Horchi või Bugatti nime all. Lisaks on Volkswagen otsustanud hakata konkureerima Daimleriga veoautotootmises, olles huvitatud Volvo ja Saksa MANi veoautotootmisest. Daimler omakorda asub VWga võistlema väikeautode klassis.
    Daimlerile kannale astuv BMW on rahvusvaheline firma, sest Rover toodab kontserni autodest 45%. BMW-l on tehased ka Lõuna-Aafrikas ja USAs. 1980. a alates on BMW oma toodangut kahekordistanud. FT-DI
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: järeldused, mida investor peaks tegema tulemuste nädalast
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Reformierakonna ärimehega seotud kinnisvaraplaan Viimsis tehti kohtus pihuks ja põrmuks
Reformierakonna poliitiku Märt Vooglaiu äripartneri kinnisvaraarendus sai kohtus punase tule ja suure tõenäosusega tuleb Viimsi vallal paksu pahandust tekitanud detailplaneering kehtetuks tunnistada.
Reformierakonna poliitiku Märt Vooglaiu äripartneri kinnisvaraarendus sai kohtus punase tule ja suure tõenäosusega tuleb Viimsi vallal paksu pahandust tekitanud detailplaneering kehtetuks tunnistada.