Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Äriidee: grupisõidud väikebussiga
Idee luua oma firma ja hakata bussiga reisijaid vedama tekkis kolm aastat tagasi, kui Tammis ehitas Keila firmas AS Bennett väikebusse eritellimuste järgi ümber.
Panin ühele kollasele Ford Transiti kaubabussile istmed sisse ja otsustasin selle rendile võtta, et oma käe peal proovida, meenutab Tammis oma ettevõtte algusaega. Peale Tammise olid Bennetti aktsionärid ka Keila mööblifirma AS Friedrichson juhatuse esimees Aivar Friedrichson ja firma Toyota Baltic müügipiirkonna juht Erik Uus.
«Algus oma käe peal oli riskantne ja võinuks lõppeda vastupidi,» tunnistab Neeme Tammis täna. Pool aastat panin suurematesse lehtedesse reklaami, et reisijaid saada, ega see odav lõbu olnud, nendib ta. Koostasin nimekirja kõigist turismifirmadest, keda teadsin, ja iga päev käisin viies-kuues firmas, et bussiga tööd saada, tõdeb ta.
Ellujäämise tagas Tammise hinnangul täppiläinud äriidee. Sel ajal oli Eestis pakkuda 10kohalisi väikebusse ja suuri, alates 35 kohast, aga vahepeal oli tühi auk, räägib ta. Tammis ostis teenitud 700 000 krooniga esimese Mercedese bussi, kuhu mahtus 17 reisijat. «Kõik tuttavad ütlesid, et meeletult kallis, aga ära tasus,» lausub ta.
Larnekt on teenitud kasumi investeerinud busside ostmisse ning suurendanud tänaseks eri suuruse ja mugavusega sõidukite arvu üheksani. Ettevõtted vajavad busse peamiselt tööliste vedamiseks.
«Tihti on vaja tellida kella peale buss sõiduks ühest punktist teise,» kommenteerib busse kasutanud ASi Elcoteq personalijuht Külli Kanter.
«Meie valik on proosaline. Kui grupp on alla 40 inimese, langevad suured bussifirmad kohe mängust välja,» selgitab Kanter.
Kindlasti suureneb seltskonniti reisijate arv, kes soovivad olla vabad ja reisida kasvõi Euroopas ringi nii nagu tuju tuleb, kommenteerib bussireise Neirise reisibüroo direktor Evelin Randoja. «Mu omagi tuttavad on küsinud teisi võimalusi kui suure bussi või lennukiga reisida,» sõnab Randoja. Tema kinnitusel on kuni 20 inimese suuruse grupiga reisides mugavam ja soodsam väikebussi kasutada.
Neeme Tammis ei tunne ähvardava majanduskriisiga seoses erilist hirmu. «Turiste tuleb juurde just ?okiaegadel, sest siis muutuvad asjad odavamaks ja piirkond huvitavamaks,» põhjendab Tammis. Turismifirmad prognoosivad ületuleval aastal turistide arvu kahekordistumist võrreldes läinudaastase näitajaga.