Töötaja otsimine nõuab aega, raha ja vilumust

Reet Kaarelson 30. aprill 2001, 00:00

Kuidas leida endale kompetentsed ja lojaalsed abilised? Mida peaksid need inimesed teadma ja oskama? Need on põhiküsimused, mille ees algaja tööandja seisab.

Äsjaloodud firma juhil on kaks võimalust: avaldada kuulutus ajalehes, koguda kokku saadetud CVd, teha valik ja kulutada järgnevad paar töönädalat intervjueerimisele ja kandidaatide tausta uurimisele. Teine võimalus on pöörduda personalivalikufirma poole.

Vastne ettevõtja on kuulnud, et personaliotsingufirmade teenuste kasutamine on kallis. Samas meenub sõbra jutt oma firmast, mis praegu enam ei tegutse.

Sõber alustas viie aasta eest perefirmaga, tööle võeti lähedasi sugulasi ja sõpru. Alguses laabus äri hästi: kõik tegid kõike, oldi abivalmis ja tegutseti kui suur õnnelik pere. Äri kasvas, tekkis vajadus kindla struktuuri ja tööjaotuse järele. Juht pidi tegema ebapopulaarseid otsuseid, nõudma nende täitmist.

Mida teha? Teada on kaks kunstnikku, kes on huvitatud töötamisest vastloodud firmas. Ettevõtja kohtub nendega. Ta esitab küsimusi töökogemuse ja oskuste kohta. Palub järgmiseks korraks kaasa võtta oma tööde näidised. Kogemusteta ettevõtjal on raske aimata töölesoovija tõelist motiivi ja töössesuhtumist. Mõlemad kandidaadid püüavad jätta endast positiivset muljet ja mõlemad tunduvad sobivat. Siiski peaks küsima soovitust eelmiselt tööandjalt.

Tutvusringkonnas ei ole ühtegi head müügiinimest. Lisaks teostajatele kavatsetakse palgata kaks müügiesindajat ja sekretär. Tööotsijaid võib leida ka ajalehtedest, kuid kohe kerkib algaja ettevõtja ette rida küsimusi.

Mida küsida tööintervjuul? Kuidas saada infot eelmisest töökohast? Kuidas olla kindel, et uus töötaja on professionaalne ja lojaalne? Kuidas leida kõigeks aega? Pole lihtne tegelda üheaegselt firma käivitamise, turu uurimise, personalivaliku ja veel palju muuga. Kui eelarve vähegi võimaldab, on mõistlik kasutada professionaalide abi.

Enamasti otsivad firma kaudu tööd võimekamad, enesekindlamad ja ambitsioonikamad inimesed. Kandidaadid läbivad mitu vooru: põhjalikud intervjuud, testid, rollimängud või tööd modelleerivad ülesanded. Lõppvooru kandidaatide kohta küsitakse arvamust varasematest töökohtadest.

Tulemus on alati parem siis, kui ettevõtja usaldab personalivalijaid ning annab konsultandile piisavalt infot. Selleks ei piisa ainult e-kirjade vahetamisest. Kindlasti on vaja kohtuda, mis võib toimuda kas kliendi juures või personalifirmas.

Koos konsultandiga arutatakse läbi nõuded kandidaadile, firma kultuuri ja töökeskkonna iseärasused, motiveerimisskeemi põhimõtted.

Konsultatsioonifirmad aitavad ka ametikirjelduste koostamisel. Personalivalikul on kindlad etapid, see on protseduur, mis avaliku konkursi korral võtab aega ca üks kuu, erandjuhtudel enamgi.

Enamikus personalifirmades on võimalus leida mõnedele ametikohtadele spetsialiste ka andmebaasist. Avaliku konkursi puhul on kandidaatide motiveeritus töötada just sellel kohal ja selles firmas suurem. Kõik arvestatavad personalifirmad annavad oma valikule garantii. See tähendab, et kui valitud töötaja ei vasta kokkulepitud nõudmistele või lahkub firmast omal soovil enne poole aasta möödumist, otsib personalifirma omal kulul sellesse ametisse uue inimese.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:07
Otsi:

Ava täpsem otsing