Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kuidas otsida nõela heinakuhjast
Eesti otsingumootorid lubavad otsida enamasti ühe või kahe salasõna järgi ja väga lihtsate loogiliste tehetega. Maailmast nii otsides aga sarnaneb see nõela otsimisega heinakuhjast.
Ülemaailmsetes otsingusaitides võib koostada lausa keerulisi valemeid, milles kõik vajalikud ja mittesoovitavad otsingusõnad sees.
Selleks, et edukalt otsida, piisab kuuest reeglist.
1. Kasuta mitut märksõna, mis võivad lehel esineda. Selleks, et mitte saada liiga palju tulemusi, aitab sama teema kohta mitme olulise märksõna lisamine. Näiteks otsides kalamehevarustust, sisesta kalamehevarustus, püügiriistad.
2. Loe läbi instruktsioon. Enamasti on igal leheküljel oma kasutuseeskiri, mis erineb teistest. Näiteks sisestades märksõnad ?kalamees? ja ?varustus?, võib üks otsimootor otsida lehekülgi, kus esinevad mõlemad sõnad, teine aga pakub välja leheküljed, kus on olemas vähemalt üks otsitav sõna.
3. Kasuta loogilisi tehteid. Selleks lisatakse mitme märksõnaga korraga otsides nende ette loogilise tehte märgid. AND tähistab tavaliselt otsingut lehekülgedelt, kus oleks mõlemad märksõnad, OR aga, et vaja on lehekülgi, kus vähemalt üks märksõna on olemas. Jutumärgid tähistavad enamasti otsingut muutumatul kujul (kodulehel peab sisalduma täpselt jutumärkide vahel olev fraas), miinusmärk tähendab enamasti, et otsitakse lehekülgi, kus miinusele järgnevat märksõna ei esine.
4. Kasuta temaatilisi katalooge. Kui sa pole kindel, mida täpselt tahad leida ja sind huvitab mõni üldisem teema, otsi portaali temaatilisest kataloogist. Seal on kodulehed jaotatud teemade järgi kataloogipuudesse.
5. Välismaa otsimootoritel on enamasti olemas Advanced lehekülg, kus saab koostada väga keerulisi päringuid ja ka tulemusi esitada sobivas järjekorras. Kui muud moodi ei saa, otsi sealtkaudu.
6. Kasuta mitut otsingumootorit. Äriinfo jaoks on oma portaalid, meelelahutuse jaoks oma leheküljed.
On ka spetsiaaltarkvara (näiteks Copernic), mis saadab sama otsingu paljudesse erinevatesse otsingumootoritesse ja väljastab tulemused sorteerituna.