Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kinnisvaramaakler ? salalik sahkerdaja või pädev nõuandja?
Kinnisvaramaakleri elukutset kas armastatakse või vihatakse ? palju on inimesi, kes seda proovivad, vähe aga neid, kes sellele truuks jäävad ning ka läbi lüüa suudavad.
Eesti taasiseseisvumise algusaastate arusaam kinnisvaravahendusest kui teenusest erines paljuski praegusest. Kasutades seaduste puudujääke ning kergeusklikke kliente, toimus palju ebaausaid tehinguid, mille eesmärk oli maakleri kasu, mitte kliendi rahulolu. Selline tegevus on negatiivse jälje jätnud maakleri elukutsele tänaseni.
Tänapäeva moodne ja kliendikeskne kinnisvarafirma seab oma eesmärgiks progressiivse mõtlemise ning kinnisvara vahendusteenusele võimalikult suure lisaväärtuse andmise. Näiteks käivitas Arco Vara koos Hansapangaga elektroonilise hindamisakti teenuse, lisaväärtust vahendusteenusele pakub ka hiljuti käivitunud koostööprojekt E-Kindlustusega, mis võimaldab maakleri või hindaja vahendusel saada soetatavale kinnisvarale ka kindlustuspakkumine otse kinnisvarabüroos.
Kinnisvaravahendusteenusest on tänapäevaks välja arenenud konsulteeriva ning nõuandva iseloomuga täisteenindus, mille eesmärk on teha kliendi jaoks kogu protsess võimalikult lihtsaks. Hea maakler mitte ainult ei müü objekti, vaid selgitab kõigepealt välja kliendi võimalused ja vajadused, olles nii konsultandi ja nõuandja kui ka müüja rollis. Eriti keerukas on tehingute protsess siis, kui sellesse on kaasatud erinevate huvidega äriühingud. Sellistel juhtudel sisaldavad tehingud sageli kaasas pikki bürokraatlikke protseduure ning suhtlemist erinevate ameti- ja finantsasutustega. Õnnestunud tehing lisab rahulolu kliendile ning on hea visiitkaart maaklerile, kelle teenust tuttavatele ja koostööpartneritele soovitatakse.
2001. aasta alguses käivitunud maaklerite atesteerimine võimaldab kliendil lihtsamalt valida bürood ja maaklerit, kuna atestaadi olemasolu tõestab, et maakleri teadmised ja töökogemus on piisavad professionaalse ja usaldusväärse teenuse osutamiseks. Maaklerite töökvaliteedi nõuded sätestab ka maakleri heade tavade koodeks, mille vastu eksimisel saab klient esitada kaebuse Eesti Kinnisvaramaaklerite Koja aukohtule. Kaebused kinnisvarafirmade ebaväärika käitumise kohta võib esitada Eesti Kinnisvarafirmade Liidu aukohtule.
Kinnisvaramaaklerid ning firmad, kes soovivad olla turul konkurentsivõimelised nii täna kui ka tulevikus, ei saa endale lubada ebaausat käitumist klientide suhtes. Ka üks rahulolematu klient on põhjuseks, et firma tööprotsessid üle vaadata.
Seega ei maksa maaklerisse alati suhtuda kui omakasupüüdlikusse sahkerdajasse, ennekõike tuleb temas leida siiski asjatundlik nõuandja. Maakleriga tasub rääkida oma soovidest, vajadustest ja võimalustest ? mida rohkem ta kliendist teab, seda suurem on tõenäosus, et jõutakse mõlemat poolt rahuldava, korrektse ja igati õnnestunud tehinguni.
Autor: Birgit Prikk