Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ettevõtjad ägavad informatsioonitulva all
Kaubandus-tööstuskoja euroauditi eesmärgiks on valmistada Eesti ettevõtjaid võimalikult põhjalikult ning spetsiifiliselt ette Euroopa Liiduga (EL) liitumiseks.
Ettevõtja ees olevad probleemid seoses EL liitumisega seotult on teatud määral üldistatavad. Pea kõik senini intervjueeritud ettevõtted on välja toonud suures hulgas informatsioonis orienteerumise keerukuse. Kõikidel Eesti ettevõtetel tuleks veel enne 1.maid ennast kurssi viia maksumuudatustega, tollimäärade ja piirangutega ning CE märgistuse temaatikaga.
Kaudse maksustamise põhimõtete ja maksumäärade muutumine
esmalt tuleks tutvuda uue käibemaksu seadusega (jõustub alates 01.05.2004, tekst kättesaadav Riigi Teataja koduleheküljelt)
mõelda läbi oma ettevõtte tegevuse raames tehingud, mis toimuvad mõne Euroopa Liidu liikmesriigi käibemaksukohustuslasega ja tehingud, mis toimuvad väljaspool EL piire olevate partneritega. Oluline on hakata juba praegu küsima EL sisese st ühendusesisese äripartneri käibemaksukohustuslase numbrit, eeldusel, et Eesti poolne müüja soovib alates 1.maist maksustada kauba müüki 0% käibemaksuga.
tuleks tutvuda ka muutuvate aktsiisimääradega ning läbi mõelda, kas ja kuidas nende kaupade kallinemine tulevikus ka teie ettevõtte tegevus mõjutab.
Maikuust rakenduvad tollimaksumäärad ning kvoodid
muutuvad ekspordi/impordi mõisted kui selline ? ekspordi ning impordi tehingutena käsitletakse vaid neid tegevusi, mille üheks partneriks on väljaspool Euroopa Liidu liikmesriike st. kolmandas riigis asuv ettevõte
ülevaadet kogu ELis kehtivatest impordi- ning ekspordimaksudest ning muudest väliskaubandusega seotud teemadest saab EL tollitariifistiku andmebaasist (TARIC).
TARICu andmebaasist saab ettevõtja informatsiooni järgmiste tariifsete meetmete kohta ? kolmandate riikide tollimaksumäärad, tariifikvoodid (tähenduses, kui kvoot täis, siis enam soodustingimustel importida ei saa) soodustollimaksumäärad, impordi- ja ekspordilitsentsid, samuti nt teravilja impordi tollimaksud, lisamaksud suhkrule ja jahule, lisamaksud linnulihale jne.
TARICu andmebaasist saab ettevõtja informatsiooni järgmiste mittetariifsete meedete kohta: mittetariifsed kvoodid e koguselised piirangud (tähenduses, kui kvoot täis, siis pole võimalik enam ELi importida), impordi ja ekspordi keelud
TARICu andmebaas on kättesaadav EL koduleheküljelt
europa.eu.int/comm/taxation_customs/Arvestada tuleb, et siiski märkimisväärne osa Eesti ettevõtjatest tegeleb mingisuguste kaupade impordiga väljapoole EL piire jäävatest riikidest, mis omakorda tähendab selle kauba või toorme kallinemist kaudselt ka teistele ettevõtetele ja tarbijatele.
CE märgistuse problemaatika
on olemas erinevad tootegrupid/tooted, millel on CE-märgistuse olemasolu kohustuslik peale 01.05.2004. CE-märk näitab, et toode vastab Euroopa Liidu nn Uue lähenemisviisi direktiividega kehtestatud nõuetele.
CE-märgistusega märgistatakse nt mänguasju, ehitustooteid, masinaid, lifte, meditsiinivahendeid, jne.
Iga tootegrupi kohta eksisteerib eraldi EL direktiiv, mis sätestab ka viisi, kuidas märgistust tootele peale panna (kas tootja võib ise seda teha või on vajalik kolmanda osapoole kinnitus toote direktiivi nõuetele vastavuse kohta)
Oluline on märkida, et igal juhul vastutab tootja lõpuks CE-märgistuse kinnitamise eest ise.
Autor: Kristina Tshistova